• NinaFina

Laktosfri cheesecake??

Tänkte göra en pepparkakscheesecake till efterrätt någon av juldagarna. Problemet är att det är en gluten och en laktosintolerant som ska äta av den. Men det finns ju glutenfria pepparkakor som man kan göra botten av som tur är. Men finns det något laktosfritt alternativ till Philadelphiaost eller vad det nu är man har i? Någon laktosintolerant som vet och kan säga vad man kan ha istället?

• Svar på tråden Laktosfri cheesecake??
  • Anova

Tyvärr det kan bli väldigt svårt.. Kan inte komma på en enda produkt man kan ersätta philadelphiaosten med som är laktosfri.
    Men fråga den laktosintolleranta, det finns olika grader av laktosintollerans.. Vissa tål inget, vissa tål upp till 5 g laktos per dag.

Dessutom finns det ju tabletter att ta som spjälkar upp mjölksockret (laktosen) och är personen förberedd på kosten finns ju möjligheten för henne/honom att ta en sådan tablett och ändå äta mjölkprodukter.

• NinaFina

Den som är laktosintolerant är ett barn på 2 år och han tål i princip ingenting. Blir jättedålig i magen av minsta lilla...

• NinaFina

Men tack iallafall Anova för ditt snabba svar. Glömde säga det!

• Anova

Okej, barn brukar vara känligare än vuxna.

Kan du inte fixa någon annan efterrätt till den lilla då?

• Anova

Inga problems :) Allergier och intollerans är min specialitet :)

• LindaHelen

jag hade någomstans på mitt röriga skrivbord en lista med veganska ostar som jag dock inte hittar nu men det är nog den typen av produkt du får leta efter

• Anova

Veganska ostar smakar absolut inte färskost, dessutom innehåller de soja, och man bör inte ge sojaprodukter till barn under 5 år.

• NinaFina

OK...tack för era svar! Jag får väl ge upp den tanken och satsa på något annat istället.

• lata kocken Johanna

kan du tänka dej att göra en fryst variant?

för det finns ju havreglass som är jättegod att blanda med lingonsylt (eller rivet apelsinskal en aning ingefära och liiite konc apelsinjuice) och ha som fyllning...

hade samma problem förra julen (fast det var två vuxna laktos och ett barn som var glutenintollerant)

då körde vi på glassfyllningen och GF pepparkakor

• Sammet

Men kan du inte skaffa tofuglass till 2-åringen och lägga en pepparkaka bredvid?
    Tror du inte det uppskattas lika mycket, eller mer?
    Så kan ni andra ära cheesecake, för det låter väldigt gott.
    Tyvärr är jag själv laktosintolerant då, så jag skulle ladda med en tablett...

• NinaFina

Tack återigen för era svar. Kan ju pröva med tofuglass förstås, det var ju ett bra tips!

Sammet: Tyvärr så är den här lille 2-åringen MYCKET bestämd och ska ha samma sak som alla andra, annars blir det liv i luckan så det går inte att ge honom något annat!

lata kocken Johanna: Havreglass går inte heller då den som är glutenallergiker inte tål havre heller! Så det här är ingen enkel ekvation att lösa!

Svar på tråden Laktosfri cheesecake??