• HelHel

Vad för ostar ska finnas på en ostbricka?

Hej.
    Jag och min sambo ska fixa en ostbricka till nyår och ingen av oss har någon aning om vad som ska finnas på den.. Tips på ostar mottages tacksamt =)

• Svar på tråden Vad för ostar ska finnas på en ostbricka?
  • Sanber

vet ingen direkt riktlinje men då vi har ostbricka brukar vi ha:

Brieost
    nån blåmögelost
    Flödeost -paprika
    vitlöksost
    ett par sånna i burk som * gräslök *taco *grekisk vitlök (KANON god!)

åsså grönsaker på sidan å vindruvor!

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Majsan70

Det som ni tycker om helt enkelt.

Vi har alltid vilök o brie samt små rödförpackade småostar o lite ostkuber samt en del ostar smaksatta med olika kryddor. Mögelostar i övrigt går helt bort eftersom ingen av oss äter dessa.

Sen massa goa kex och päron, druvor lite paprika eller annat grönt man kanske gillar..

Endast fantasin sätter gränser.

• zoomzoom

Camenbert, Marquis, Blå Castello, Vit Castello är bra exempel. Finns i vanliga ICA-affären. Gott!!!

• HelHel

Ok =) tackar så mkt. Får helt enkelt kika runt i affären o se vad som finns.

• Sara 81

Mitt tips är (om du har möjlighet till det) att besöka en saluhall.

Där kan du få hjälp att komponera ihop en bra ostbricka som kan passa alla i sällskapet och du kan få provsmaka ostarna samt köpa tillbehör och få dryckes tips!

Det blir inte heller så mycket dyrare!

• bizzy

brie-osten är viktigast iaf, den far man bara inte glömma! =)

• Deej

rökt ost! Den smakar lite som korv och är superduper god och passar bra att ha i sallad om det skulle bli något över :)

• Googels

Jag har ofta sett att man bör ha färre ostar (typ3-4, och lite större bitar av dem) än att ha en hel hög med olika att välja på.

Tänk gärna på att det inte är alla som gillar typ brie eller grönmögelostar (eller inte kan äta om nån är gravid) så ta gärna med någon 'vanlig' ost oxå, som en lite starkare cheddar eller västerbottenost.

Svar på tråden Vad för ostar ska finnas på en ostbricka?