• Anonym (Undrar)

Ni som har både diskmaskin, tvättmaskin & torktumlare, vad ligger era el-räkningar ¨på?

Vi har tvättmaskin och har haft diskmaskin som gått sönder och ska nu skaffa oss en ny, har funderat länge på att kanske även inskaffa oss en tumlare då jag är less på att ha tvätt hänga i hela huset och att handdukarna luktar surt och är hårda.

MIn fråga är då hur mkt ligger era el-räkningar på ni som ha alla tre och hur ofta använder ni då tvättmaskinen/tumlaren/diskmaskinen per dag/vecka?

Vi är två vuxna och två barn.

• Svar på tråden Ni som har både diskmaskin, tvättmaskin & torktumlare, vad ligger era el-räkningar ¨på?
  • Mumin

Vi har allt det där + direktverkande el som värmekälla. Som mest har vi haft 1500 kr på en månad, men det var när det var som kallast förra vintern. 2 vuxna, 2 barn, tvättar och tumlar nästan varje dag.

After all... tomorrow is another day.
  • Bubbly85

Vi har alla tre. Jag har inte på minnet exakt vad det kostar. Tvättmaskin och diskmaskin använder vi som vanligt men torktumlaren använder vi bara till det vi tycker är nödvändigast som sängkläder och badhanddukar osv.. Försöker undvika den alltså för den drar himla mycket ström och det blir faktiskt väldigt dyrt..

• LCroft

Nu har vi eluppvärmt hus på ca 140 m2. Plus att vi bor i Finland! Men du kanske får några riktlinjer... Vi är 5 personer och jag tvättar mellan en och två maskiner om dagen. Diskmaskinen är på dagligen. Och givetvis tumlaren! Vi har en elräkning på ca 140 euro i månaden.

Ja, och vi har inte nattel. Vilket betyder att varmvattenberedaren går ju då dygnet runt.

• Mumin

Det varierar alltså väldigt pga vädret...

After all... tomorrow is another day.
  • MrsXanadu

Vi har tur vi så elen ingår i hyran. Men om den inte hade gjort det hade jag nog aktat mig för att ha alla dessa maskiner.

• OZgirl

Om de maskiner som har gått isönder är gamla kan de energimässigt kosta lika mycket som de nya moderna energisnåla modellerna. Om du köper maskiner som är energiklassade till A (tror jag är den bästa) så är det det bästa du kan göra.

Vi har alla tre maskinerna, vi kör ca 5 tvättmaskiner i veckan och tumlar varje gång. Vi har en kondenstorktumlare så varmluften från den blåses runt i huset och värmer lite. Diskmaskinen går väl ca varannan var tredje dag. Vi är bara två personer.

För mycket av det goda är bara bra!
  • Jenny81

Vi har alla 3 grejjerna. Vi tvättar 1 gång i veckan och då blir det max 3 maskiner och då kör vi också torktumlaren. Diskmaskinen kör vi ungefär varannan dag, ibland mer, ibland mindre.

Svårt att säga vad våran elräkning ligger på, vi eldar för uppvärmningen av huset och vi har en utjämnad elräkning, dvs. vi betalar samma summa varje månad.

900 kr /månad betalade vi första året i el, sen fick vi veden så sent andra året, o de gjorde att vi fick en elräkning på 13.000 som sluträkning (YAKS)... Så nu betalar vi 1630/månad, men då är de beräknat på att vi INTE har ved också, bara för att vi ska vara på den säkra sidan o slippa en till sluträkning. Kommer antagligen få tillbaks några tusenlappar när de kollar nästa gång, o de känns bättre än att vara skyldig.

Hoppas de var till någon hjälp!

• Maggis Nervis

Vi har alla tre. Bor i en hyfsat nybyggd lägenhet. Maskiner från början på 90-talet. Vi har en räkning på 550:-/mån.

Jag tvättar 1 gång i veckan då går maskin och tumlare hela dagen!
    Vi kör diskmaskinen (en bänkvariant)två ggr/dag.
    Vi är 2 vuxna o 1 barn

• TjorveniSkåne

Maskiner från efter 2000. Använder nästan aldrig tumlaren (snålisar) men kör 3-5 tvättar per vecka och diskmaskinen ungefär varannan dag. Kostar dryga 600 per månad, vi har uppvärmning med centralvärme (vilket är "gratis").

Det sägs att värsta "boven" för el-räkningen är värmeslingor i golvet, drar mycket!

• Pysse

Vi har också alla tre och de går hela tiden. Diskmaskinen kör vi minst varje dag. Tvätt och tork kör vi nog 2 gånger om dagen.
    Vi har också frysbox + vanlig frys, akvarium med pump och ljus, massor av grejor som står standby och jag är ganska slösig när det gäller att glömma släcka lampor och sånt.
    Trots detta har vi ca 1000kr i månaden i elräkning.
    Är det verkligen så dyrt att köra tvätt och tork ?

• Pysse

Nu hittade jag en beräkning vad torktumlare kostar
    ca 1kr för 40 minuter - de hade räknat 138kW för 80minuter i veckan och att årsförbrukningen kostade 111kr.
    Det tycker jag inte är särskilt dyrt med 1kr om dagen för att spara tiden det tar att stå och hänga upp allt på tork.

Svar på tråden Ni som har både diskmaskin, tvättmaskin & torktumlare, vad ligger era el-räkningar ¨på?