• Izamoon

Blodgrupp

Hejsan! Jag undrar om det är någon som vet hur det här med blodgrupper är? Får barn som har samma mamma å pappa samma blodgrupp eller kan det bli olika ändå?

• Svar på tråden Blodgrupp
  • Hattifnattentanten

Nej, det behöver de inte få. Det beror lite på vilka blodgrupper mamman och pappan har.

• Kathrine

Ok jag ska försöka förklara. Det här är något förenklat.

Det finns blodgrupp A B AB och 0

Nu ärver man ju en gen av sin mor och en av sin far så man har två uppsättningar gener där A och B är dominanta över 0 ( noll)

Är båda föräldrarna "nollor" blir barnet ALLTID " nolla"

Har man blodgrupp A så kan man ha generna A0 eller AA. Man kan alltså ha en nolla också men eftersom A är dominant så har man blodgrupp A

Har man blodgrupp B kan man generna BB eller BO även här kan man ju ärvt sin nolla från ena föräldrern men eftersom B är dominant så får man blodgrupp B

Har man AB så har man ärvt en A från ena föräldren och en B av den andra. Föräldrarna till ett AB barn måste vara av blodgrupp A och B men

Har man blodgrupp 0 (noll) så har man ärvt en nolla av vardera föräldrer. Föräldrarna kan antingen vara A och bära generna A0 eller var B och då bära B0 genen eller vara nollor....I Sverige är A+ den vanligaste efter kommer B och sist AB.

En annan blodgruppstyp är Rh gruppering . Där är det vanligast att vara Rh+ cirka 70% tror jag är det resten är Rh-. Även här finns två gener som ärvs. Om man är Rh- så måste föräldrarnda ha en "negativ" gen vardera alternativt vara Rh- båda två.
    Om man som kvnna är Rh- ch får ett barn som är Rh+ så får man efter spruta efter förlossningen för att förhindra immunsering vilket annars skulle kunnaleda till komplicerade efterföljande graviditeter.

Den som har blodgrupp 0Rh- kan ge blod till alla människor. och den som har blodgrupp AB+ kan få blod av alla.

• sweedy

Åh, nej mitt barn kommer vara en nolla. Vi är båda nollor. Jag är negativ och min man positiv.

Men jag föredrar att säga att jag är O negativ.

Längtar och väntar...
  • Kathrine

Hoppas du inte tog illa vid av att jag kallade barnen nollor.

När jag läste till läkare så sa förläsaren: Det är bara en sak som är säker är barnet en nolla så måste föräldrarna vara det också ...och en sån kommentar kommer man ju ihåg.

• Lindblomman

Det stod i tidningen för ett tag sen att man fastställt att det inte heter noll, utan O som bokstaven. så det är lugnt, ni slipper vara nollor!!

• Kathrine

Oj nu har jag trasslat in mig ordentligt jag måste reda ut en sak:
    Föreläsaren sa: Om föräldrarna är nollor måste barnet bli en nolla..

Mitt citat blev delvis förvrängt om än sant. För om barnet är nolla måte ju föräldrarna ha åtminstone en noll-gen vardera.

Krångligt ( jag är inte immunolog) inte sant!

• sweedy

Kathrine, nej då jag tog inte alls illa upp.

Längtar och väntar...
  • Izamoon

Oki på så vis , satt bara å funderade på detta hehe. En ganska intressant grej egentligen tycker jag.

Svar på tråden Blodgrupp