Blodgrupp
Hejsan! Jag undrar om det är någon som vet hur det här med blodgrupper är? Får barn som har samma mamma å pappa samma blodgrupp eller kan det bli olika ändå?
Hejsan! Jag undrar om det är någon som vet hur det här med blodgrupper är? Får barn som har samma mamma å pappa samma blodgrupp eller kan det bli olika ändå?
Nej, det behöver de inte få. Det beror lite på vilka blodgrupper mamman och pappan har.
På www.geblod.se finns info om sånt
Ok jag ska försöka förklara. Det här är något förenklat.
Det finns blodgrupp A B AB och 0
Nu ärver man ju en gen av sin mor och en av sin far så man har två uppsättningar gener där A och B är dominanta över 0 ( noll)
Är båda föräldrarna "nollor" blir barnet ALLTID " nolla"
Har man blodgrupp A så kan man ha generna A0 eller AA. Man kan alltså ha en nolla också men eftersom A är dominant så har man blodgrupp A
Har man blodgrupp B kan man generna BB eller BO även här kan man ju ärvt sin nolla från ena föräldrern men eftersom B är dominant så får man blodgrupp B
Har man AB så har man ärvt en A från ena föräldren och en B av den andra. Föräldrarna till ett AB barn måste vara av blodgrupp A och B men
Har man blodgrupp 0 (noll) så har man ärvt en nolla av vardera föräldrer. Föräldrarna kan antingen vara A och bära generna A0 eller var B och då bära B0 genen eller vara nollor....I Sverige är A+ den vanligaste efter kommer B och sist AB.
En annan blodgruppstyp är Rh gruppering . Där är det vanligast att vara Rh+ cirka 70% tror jag är det resten är Rh-. Även här finns två gener som ärvs. Om man är Rh- så måste föräldrarnda ha en "negativ" gen vardera alternativt vara Rh- båda två.
Om man som kvnna är Rh- ch får ett barn som är Rh+ så får man efter spruta efter förlossningen för att förhindra immunsering vilket annars skulle kunnaleda till komplicerade efterföljande graviditeter.
Den som har blodgrupp 0Rh- kan ge blod till alla människor. och den som har blodgrupp AB+ kan få blod av alla.
Åh, nej mitt barn kommer vara en nolla. Vi är båda nollor.
Jag är negativ och min man positiv.
Men jag föredrar att säga att jag är O negativ.
Hoppas du inte tog illa vid av att jag kallade barnen nollor.
När jag läste till läkare så sa förläsaren: Det är bara en sak som är säker är barnet en nolla så måste föräldrarna vara det också ...och en sån kommentar kommer man ju ihåg.
Det stod i tidningen för ett tag sen att man fastställt att det inte heter noll, utan O som bokstaven. så det är lugnt, ni slipper vara nollor!!
Oj nu har jag trasslat in mig ordentligt jag måste reda ut en sak:
Föreläsaren sa: Om föräldrarna är nollor måste barnet bli en nolla..
Mitt citat blev delvis förvrängt om än sant. För om barnet är nolla måte ju föräldrarna ha åtminstone en noll-gen vardera.
Krångligt ( jag är inte immunolog) inte sant!
Kathrine, nej då jag tog inte alls illa upp.
Oki på så vis , satt bara å funderade på detta hehe. En ganska intressant grej egentligen tycker jag.