• ezzy

Fönster målade med lasyr...måla över

Vi tittar på ett hus som har mörkt laserade fönster och fönsterbrädor. Vi skulle gärna vilja ha dem vita istället...kan man måla över lasyr med vanlig vit färg (oljefärg kanske)och få det att täcka?

• Svar på tråden Fönster målade med lasyr...måla över
  • Ickan

Ja, det är ett jä-la jobb men det går...

• sanna77

Jag hade faktiskt köpt nya istället. Det tar så lång tid att måla, och ni kommer att få måla många gånger för att det ska täcka helt.

• Ickan

Är fönsterna i bra skick så kan det ju vara en rejäl kostnadsskillnad i att byta fönster jämfört med att måla. Det är ju ganska mycket jobb med att byta fönster också. Men som sanna säger så krävs det nog minst 3-4 strykningar för att det ska täcka.

• ezzy

Man blir ju i så fall på att byta fönsterkarmar, fönsterfoder också för det är brunt även runt fönstret, även fönsterbrädan....ujujuju....ska vi verkligen ha det här huset då?????

• Ickan

Jag tycker att bruna fönster är snyggt men jag fick inte byta till det för maken. Våra fönster var så dåliga att vi var tvugna att byta.
    Gillar ni huset så låt inte fönsterna stoppa er, såvida inte er hela framtida lycka hänger på vita fönster kanske...
    Som mäklarna brukar säga: allt går att ändra utom läget!

• ezzy

Ickan....hihihih...du har helt rätt...allt går att ändra utom läget. Jag är nog lite dum som fixerar mig vid en grej och sedan kan jag inte släppa det. Det är ett hus från 70-talet och det mesta behöver göras vid. Men vi gillar planlösningen och alla bra utrymmen....ska på visning den 2/1...spännande.

• jajja81

Hej!!

Vi har med precis köpt en 70-tals villa!! och gissa vad??!! .... givetvis är det brunlaserat kring alla fönster!! urk..

Men vi ska måla om våra fönster till sommaren. Dom är i jättefint skick, så förhoppningsvis går det smidigt att måla.

Vi fick tips på våran färgaffär, att först använda en sorts fönsterputs, kommer inte ihåg vad den heter nu. Den skulle man ha på en frottehandduk och torka rent alla utrymmen med, behövdes inte torkas rent efter. Sen grunda med grundfärg, var det några ojämnheter i träet, så skulle man ta ett sandpapper och slipa lite lätt precis där det var ojämnheter. Sen skulle vi måla med täckfärg, tonad vit, beckes, 2ggr.

Så nu längtar jag till sommaren!

Dom som har bott i huset har en förkälek till trä!! så mycket laserat trä överallt, så vi har precis infört operation vitt!!  Golv, tak, dörr-lister, paneler, köksluckor och tak ska allt bli vitt.....

Isac, mitt allt!
  • ezzy

jajja: Vi bara måste ha kontakt i fortsättningen!!! Vi får stötta och tipsa varandra i vår strävan efter det perfekta huset. Tack för tipset om målningen av fönster!!!

• sanna77

Jag läste kanske inte helt noga, får jag erkänna. Klart det blir rätt dyrt att byta fönster. Ursäkta.

Visst man kan måla om istället. Men om ni kan så byt lister i allafall. En ny fönsterbräda kostar någon hundralapp, tex. Eftersom den är fabrikslackad är ytan slätare och lättare att hålla ren.

• ezzy

Tack för era tips!
    Tänkte på en sak....att flytta in i ett gammalt hus från 70-talet (där inget är gjort sedan det byggdes)krävs mycket ommålning, tapetsering osv både här och där. Kanske inte är så bra att göra detta i samma veva som man försöker skaffa barn. Är väl inte så nyttigt att måla och inandas diverse målardofter om man är gravid...någon som vet?

• Ickan

Om inte annat för tidsbristen i kombinationen husrenovering-barn...
    Vi flyttade in i vår 70-talskåk för två år sedan och första uppehållet i renoveringen vi har gjort inföll för några månader sen. Barn hade helt klart varit lite i vägen.
    Ang målarfärg mm så är ju det mesta vattenbaserat och ofarligt och så finns det ju andningsskydd.

• ezzy

Var på visning av 70-talshuset idag...fantastiskt läge, toppenbra planlösning....men oj...i så dåligt skick. Det skulle krävas totalrenovering både ut- och invändigt. Alldeles för mycket jobb för så mycket pengar som de krävde för huset. Nä vi får se oss om efter en annan kåk...det lär väl bli ett antal nu under våren antar jag.

• jajja81

Vad tråkigt att höra. Alldeles säkert så kommer det snart att börja komma fler & fler hus till försäljning snart. Lycka till!! Hoppas ni hittar erat drömhus..

Isac, mitt allt!
Svar på tråden Fönster målade med lasyr...måla över