• frappant

Bästa hjälptygel vid tömkörning

Vilken hjälptygel anser ni vara bäst när man tömkör?
    Givetvis är det ju lite olika pga hästens utbildningsnivå och vad man vill uppnå med att ta till en hjälptygel, men jag har en 4-åring som jag främst vill få att förstå det här med att söka sig nedåt (givetvis kommer rygg- och bakbensarbetet in här också)...
    Har använt chambon på andra hästar tidigare och varit hyfsat nöjd. Frågan är bara om kanske vanliga inspänningstyglar med gummiringar som går från bett till gjorden är bättre? Eller en vanlig halsförlängare/gummisnodd?

• Svar på tråden Bästa hjälptygel vid tömkörning
  • FruMarie

Inspänningstyglar tycker jag du ska prova.
    Det hade jag på min unghäst när jag tömkörde honom och det gick jättebra.

Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • litenkaka

Jag använder inte inspänningstyglar när jag tömmkör, jag använder olika sätt att fästa tömmarna istället beroende på vilken effekt jag vill uppnå. Brukar dessutom variera under passets gång.

• Lotta79

Jag använder inte heller några inspänningstyglar vid tömkörning, men om jag skulle det, skulle jag börja med en vanlig halsförlängare om jag hade en unghäst... så den inte blir så låst i sidorna..

• Zaria

Använder inte heller inspänningstyglar när jag tömkör, utan fäster tömmarna på olika sätt för det jag vill uppnå.

• Plutten Augusti07

Använder absolut inte inspänning när jag tömkör mina hästar, blir liksom fel effekt då. Förhoppningsvis söker de sig framåt-nedåt ändå. Hade en tygel när jag jobbade i Tyskland som hetter dreizertygel-ursäkta min kassa tyska- o dne var bra men det var ingne inspänning.

• frappant

Chambon är ju överlag en mild inspänning, iom att trycket ligger över nacken och inte i bettet, som rekommenderas främst till orutinerade eller unghästar. Att trixa med tömmarna kan ju ibland ge ren gramaneffekt, vilket inte är aktuellt i mitt fall.

• LeLove

vanlig halsförlängare skulle jag rekommendera, behöver ju inte spänna den så mkt och den är ju lite "mjukare" än inspänningstyglarna. bra att börja så mjukt som möjligt med unghästar :)

• Zaria

Frappant; hänger inte med på vad du menar med gramaneffekt? Skulle det vara negativt, med en graman kan du ge full eftergift om det skulle behövas medan de andra hjälptyglarna är mer eller mindre fasta.

• Fighter

Jag röstar helt klart för pessoasele vid longering, vid tömkorning så har du ju olika tömsättningar som passar olika bra på olika hästar och hur skicklig man själv är.

• frappant

Zaria:

Graman är en bra hjälptygel OM man vet vad man håller på med och OM man har en någorlunda rutinerad häst, men att sätta graman på min 4-åring vore rent vansinne eftersom den enda effekten förmodligen skulle bli att hon krullade ihop halsen och gick med nosen bakom lodplan. Varför jag öht använder hjälptyglar är enbart för att ge henne en liten fingervisning om att gå rätt, men med enbart en hjälptygel kommer man ju inte så långt om man inte kan rida sin häst bakifrån och framåt. En vanlig halsförlängare anser jag bäst när jag RIDER och vid tömkörning är det antagligen Chambon eftersom den är mild och spänner man den på rätt sätt "tvingas" hästen inte gå i ngt specifikt läge eftersom det finns utrymme som påminner om eftergift och dessutom en elastisk ring som gör att Chambonen inte kan bli helt stum.

• bipsiebop

Vid tömkörning skulle jag inte använda mig alls av hjälptygel utan använda olika fästpunkter för tömmarna - kanske främst för att jag känner mig ganska osäker på tömkörning överhuvudtaget.

Halsfölänagren ger ju ett tryck neråt vilket leder en bit i rätt riktning - dock risk att hästen dyker....inspänningstygel ger hästen utrymme att så att säga " dra mot sig själv" men skulle nog använda den i ett senare skede när hästen redan förstått det här med att söka sig framåt - neråt... chambon har jag jättelite erfarenhet av men rätt använd tror jag den kanske fungerar bäst.

• Zaria

Hoppsan TS där mi8ssförstod vi varanndra.

menade bara att skillnaden mellan en graman och tex en snodd är att om du tex rider på graman har du fördelen att du kan ge full eftergift vilken inte blir lika bra med en snodd, även om du har den löst spännd. Och ja jag vet hur en graman fungerar.

Hur som helst nu har graman inget med tömkörning att göra.

Vad tömkör du med för utrustning?

På många tömkörningsgjordar tex finns många olika ringar, därav att man kan sätta tömmen i olika lägen...dock inte som en gramantygel =)

Persnonligen skulle jag undvika att spänna in en unghäst så mycket det går, men som sagt jag känner varken dig eller din häst.

Har du provat att tömköra utan inspänning ännu? Hur kändes det då?

• Plush

Min häst är under uppbyggnad/utbildning.
    Vid tömkörning varvar jag halsförlängare med ingen hjälptygel alls. När jag kör ute har jag sällan hjälptygel och försöker få honom lyhörd genom lydnasövningar, ställa höger vänster, halvhalt, halt och igångsätning. Jobbar jag på volt/ridhus har jag halsförlängare för att han ska komma fram --> ner. Fungerar jättebra för oss musklerna hamnar på rätt ställe och hästen är nöjd. Han skulle aldrig orka dit utan hjälptygel som det är nu.

Svar på tråden Bästa hjälptygel vid tömkörning