• TrollungensStubbe

Barnets medborgarskap (svenska och engelska föräldrar i Sverige)

Hej!

Nu när vi har satt igång bäbisverkstaden "på riktigt" kom vi igår på en fråga: vilket medborgarskap får barnet om det föds i Sverige, föräldrarna är gifta och mamman är svensk och pappan engelsman?

Jag skulle ju tror att det först blir svenskt men kan det sedan ha även pappans medborgarskap? Kan man ha två eller måste man då ge upp ett?

• Svar på tråden Barnets medborgarskap (svenska och engelska föräldrar i Sverige)
  • lexa

Jag tror det blir svenskt, om ni skulle få barn i England och inte vara gifta blir barnen okså svenska.
    Men jag är nästan helt säker på att nu när ni är gifta kan ni ansöka om dubbelt medborgarskap. Lycka till

• sbalogun

Det blir svenskt medborgarskap som lexa sa och sedan kan man ansoka om engelskt pass, medborgarskap for bade eng, sve godkanner dubbelt medborgarskap. Jag fodde mina tva barn har i England och eftersom vi inte ar gifta sa fick de automatiskt svenskt medborgarskap sa det ar ju lite skumt men sa ar det. De ar svenskar fast de ar fodda har.. da tykcer man ju att de borde vara engelska. Man kan lasa bra saker pa skatteverkets hemsida, sa har star det om medborgarskap:

"När barnet registreras i folkbokföringen gör Skatteverket en bedömning av barnets medborgarskap. Är barnets mamma svensk medborgare eller barnets pappa svensk medborgare och barnet föds i Sverige blir barnet svensk medborgare."

• TrollungensStubbe

Tack för era svar!

Jo, att barnet får svenskt medborgarskap när det föds i Sverige och en förälder är svensk låter ju logiskt, men att det även blir svenskt om det föds i England... Och det går engelsmännen med på?

Ska kika in på skatteverkets hemsida men det låter ju lovande om man kan ha dubbelt medborgarskap.

Tack igen!

• sbalogun

Ha ha, jag vet sa tankte jag med men tydligen sa foljer barnen alltid mammans nationalitet om man inte ar gift. Men vi kan ansoka om pass till dem om vi vill/nar vi vill. Fast annu sa lange har vi inte brytt oss om det. Men det kan ju vara bra om de vill till Australien eller Kanada eller sa nar de blir aldre.
    Lycka till och hor av dig om du har fler fragor.

• TrollungensStubbe

Tack! Jag kommer säkert på mer - särskilt när det blir aktuellt.

• Rutiga Rutan

Vi är svenskar som bott i England i 6 år och vår son blev automatiskt svensk men hade inte rätt till Engelsk medborgarskap eftersom vi båda var svenskar. Hade en av oss varit engelsk medborgare så hade han kunnat få engelskt pass förut.

Men för några år sedan så blev faktiskt alla barn som var födda i england, engelska medborgare - oavsett föräldrarnas nationalitet. Det togs dock bort.

• Rutiga Rutan

Vi är svenskar som bott i England i 6 år och vår son blev automatiskt svensk men hade inte rätt till Engelsk medborgarskap eftersom vi båda var svenskar. Hade en av oss varit engelsk medborgare så hade han kunnat få engelskt pass förut.

Men för några år sedan så blev faktiskt alla barn som var födda i england, engelska medborgare - oavsett föräldrarnas nationalitet. Det togs dock bort.

• Rutiga Rutan

Oj - det kom två gånger....

• utlandsmamma

Pratade med passmyndigheten i England i dag. Eftersom jag måste skaffa pass så snabbt som möjligt till mit kommande barn. Hade tänkt att därför skaffa Engelskt först och sedan svenskt. Trodde att det skulle bli problem i och med att jag inte är gift.

Tydligen så ändrades reglerna för alla i juli 06. Alla barn som föds i England har rätt till Engelskt pass numera oavsätt föräldrarnas härkomst.

• Rutiga Rutan

Hej brojer

Va - det har inte jag hört - vad bra! Senaste informationen jag hade var att man var tvungen att antingen ha permanent uppehållstillstånd eller vara medborgare. Det verkar som de gamla reglerna har återinförts? Ska genast kolla på home office hemsida - det gör det lättare för oss (bor i norra england och för att skaffa svenskt pass måste vi ta oss ner till london)

• MRSVi

Hej Rutiga Rutan! När vi bodde i Chester för några år sen gick det att få pass på konsulatet i Liverpool, fast du har säkert redan kollat det!?

• Rutiga Rutan

Hej Mrs V - vi kunde få det på konsulatet i Mancester förut men för ett eller ett par år sedan tog de bort det. Man kan numera hämta passet i svenska kyrkan i Liverpool men själva beställningen måste man åka till London för - de har dragit bort det från konsulaten av någon anledning - tyvärr !!

• Rutiga Rutan

Hej Brojer - jag hittar inte informationen om ändringen i juli 06 - var hade du sett det?
    Hejsningar Rutiga Rutan

• utlandsmamma

Hej rutiga rutan

Jag ringde till dem, hoppas att det stammer, fragade dock flera ganger i och med att jag var hundra pa att det inte skulle ga att fixa med engelskt pass i och med att jag inte ar gift.

Han var helt bestamt pa sin sak och sa att det inte var nagra problem och att reglerna andrades sommaren 06.

Jag skall ringa igen och kolla.

anna

• utlandsmamma

Hej rutiga rutan

Jag ringde till dem, hoppas att det stammer, fragade dock flera ganger i och med att jag var hundra pa att det inte skulle ga att fixa med engelskt pass i och med att jag inte ar gift.

Han var helt bestamt pa sin sak och sa att det inte var nagra problem och att reglerna andrades sommaren 06.

Jag skall ringa igen och kolla.

anna

• Rutiga Rutan

Det kanske är annorlunda ifall barnets pappa är engelsk?

Svar på tråden Barnets medborgarskap (svenska och engelska föräldrar i Sverige)