• Anonym

a-kassa, alfakassan?

Jag studerar på komvux och är färdig i maj, jag har bara haft ett sommarjobb innan, och är inte med i a-kassan.
    jag undrar lite vad som händer efter att jag är klar min utbildning ( undersköterska) givetvis kommer jag att söka jobb och sätta upp mig som tim vik, men vad händer om jag inte får något jobb?
    ska jag gå med i a- kassa, alfakassa?
    måste man ha jobbat ett visst antal månader då för att kunna få ersättning eller vad gäller?

tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig att förklara lite, är orolig redan nu för hur det kommer att gå efter sommaren, när sommarjobbet och skolan är slut.

( jag ska ringa alfakassan på tisdag och fråga lite... men det är långt dit)

• Svar på tråden a-kassa, alfakassan?
  • Lejån

Har ju inte varit med i A-kassan och betalt är det ALFA-kassan du kan söka ersättning från, på studerandevillkoret. Men det är viss karenstid... De har även information på internet som du kan söka på och läsa.

• Anonym (ts)

jag var inne och kollade på alfakassan men det stod att suderande villkoren var avskaffade from. -07 ????????

• Fru Indosaurie

Att man inte kan få alfakassa när man har studerat.
    Vad jag har förstått får man ingen ersättning då om man inte har någon akasseperiod.

• Camilla1981

Ok, jag har varit med i handels i flera år men har nu studerat i 1½ år samtidigt som jag har jobbat extra. Är ju arbetslös nu i januari men jag borde väl ha rätt till a-kassa eller hur?

• Lejån

Ska de till och med ta bort studerandevillkoret!? Oh my...

Camilla1981;
    ja om du fortfarande är med i a-kassan så har du rätt till a-kassa. Studietiden är "överhoppningsbar". Eller VAR iaf, nu vet man aldrig vad de har gjort om märker jag.

• Anonym (ts)

ingen som vet om jag kan få ersättning någonstans om jag blir arbetslös i höst?
    om jag går med i a-kassan då?
    jag är ju garanterad sommarjobb men vad händer sen om jag inte får jobb?
    socialbidrag?
    är gråtfärdig vet inte hur jag ska göra, fortsätta studera kanske? hoppas, hoppas att jag får jobb men hur ska jag veta det? åååå kan inte sluta oro mig!

• Camilla1981

Lejån: åh vad skönt!! Så det gäller alltså bara alfakassan??
    Men vilken tur jag har nu då!! Då behöver jag inte oroa mig så mycket då!
    Man kan väl både arbeta och stämpla.
    Men hur mycket ersättning får man då?

• Lejån

TS:
    för att få a-kassa måste man ha jobbat visst länge och varit med i a-kassan visst länge (osäker på tiden). 

• cloudberry79

Alla a-kassor tar väl bort studerandevillkoret som jag förstår det.

För att få gå med i a-kassan måste du jobba ett visst antal timmar under en kortare period, minst 70% under fem veckor är det hos AEA om jag kommer ihåg rätt. Sedan måste du jobba ihop en ersättningsperiod, finns olika villkor där, men ofta antingen heltid under 6 månader eller 70-80% under 12 månader, så du får ingen ersättning från a-kassan bara för att du går med, du måste tjäna in dagar först!

Ängeln Adrians mamma
  • cloudberry79

Och Camilla: Studier räknas fortfarande som överhoppningsbar tid om jag förstår det rätt (det villkoret försvinner inte enligt förslaget iaf) så då har du de dagar som du tjänat in tidigare, men du måste ha varit anmäld hos arbetsförmedlingen under de senaste 12 månaderna eller något liknande. A-kasseregler är jättesnåriga, så bäst är att ringa sin a-kassa, berätta exakt sin situation, anmäla sig hos AF snarast och hoppas att man åtminstone uppfyller något villkor.

Ängeln Adrians mamma
  • Lejån
    camilla1981:
    studerandevillkoret är alltså det att man kan få alfakassa utan att ha jobbat, och du HAR ju jobbat. Men precis som cloudberry säger så är akassan en djungel!! Se till att inte ha en enda dag som du inte kan redovisa vad du har gjort, då blir de tjuriga!
  • AngelAhlgren

Ändrade regler nu ang Akassan.. Du måste ha jobbar i 6 månader sammanhänhande.. 80 tim i månaden.. Innan var det 70 tim i månaden.. Alfa kassa ska du få efter du ha studerat men det e inte mycket alls.. Tycker du ska kolla upp hur mycket du har jobbat osv..

• AngelAhlgren

Så förrut var det 480 tim under dessa 6 månader. Men det var förr.. Det har ju höjts nu.. Men sen kan du ha jobbat 160 den ena o 5 i den andra månaden, spelar ingen roll.. Så länge du e uppe i som 480 ( el mer nu) timmarna nu dessa 6 månaderna ska du få A kassa...

• cloudberry79

Angel: De tar bort studerandevillkoret nu, så har man inte arbetat ihop en ersättningsperiod får man ingen a-kassa. Har man däremot arbetat ihop en ersättningsperiod och sedan börjat studera, räknas studierna som överhoppningsbar tid (du behöver inte ha varit aktivt arbetssökande så länge terminerna pågår, däremot på loven!)

Ängeln Adrians mamma
Svar på tråden a-kassa, alfakassan?