• Anonym

a-kassa, alfakassan?

Jag studerar på komvux och är färdig i maj, jag har bara haft ett sommarjobb innan, och är inte med i a-kassan.
    jag undrar lite vad som händer efter att jag är klar min utbildning ( undersköterska) givetvis kommer jag att söka jobb och sätta upp mig som tim vik, men vad händer om jag inte får något jobb?
    ska jag gå med i a- kassa, alfakassa?
    måste man ha jobbat ett visst antal månader då för att kunna få ersättning eller vad gäller?

tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig att förklara lite, är orolig redan nu för hur det kommer att gå efter sommaren, när sommarjobbet och skolan är slut.

( jag ska ringa alfakassan på tisdag och fråga lite... men det är långt dit)

• Svar på tråden a-kassa, alfakassan?
  • Lejån

Har ju inte varit med i A-kassan och betalt är det ALFA-kassan du kan söka ersättning från, på studerandevillkoret. Men det är viss karenstid... De har även information på internet som du kan söka på och läsa.

• Anonym (ts)

jag var inne och kollade på alfakassan men det stod att suderande villkoren var avskaffade from. -07 ????????

• Fru Indosaurie

Att man inte kan få alfakassa när man har studerat.
    Vad jag har förstått får man ingen ersättning då om man inte har någon akasseperiod.

• Camilla1981

Ok, jag har varit med i handels i flera år men har nu studerat i 1½ år samtidigt som jag har jobbat extra. Är ju arbetslös nu i januari men jag borde väl ha rätt till a-kassa eller hur?

• Lejån

Ska de till och med ta bort studerandevillkoret!? Oh my...

Camilla1981;
    ja om du fortfarande är med i a-kassan så har du rätt till a-kassa. Studietiden är "överhoppningsbar". Eller VAR iaf, nu vet man aldrig vad de har gjort om märker jag.

• Anonym (ts)

ingen som vet om jag kan få ersättning någonstans om jag blir arbetslös i höst?
    om jag går med i a-kassan då?
    jag är ju garanterad sommarjobb men vad händer sen om jag inte får jobb?
    socialbidrag?