• Moster Ellen

Hur länge håller en julskinka?

Ja, prexis som det låter?

Tänkte mig på att göra en julskinka, som ni kanske fattar har jag inte gjort nån själv förut (snyltare på julen som jag är ) Men nu tänkte jag att det kunde vara gott att ha till frukostmackan å så ( ..å de vattnas i munnen redan nu) Men hur länge håller den när jag gjort den (me tanke på att den e ganska stor så hoppas ja att ni säger lääänge) ..

• Svar på tråden Hur länge håller en julskinka?
  • Tess76

Har ingen aning, min erfarenhet är att den blir väldigt torr efter ett tag, typ 1-1,5 vecka (kommer inte ihåg tiden riktigt)

• pucken

ja du... om jag är i närheten håller en julskinka ca 3 dagar, för jag är sjukt förtjust i julskinka *sugen* om jag inte är i närheten håller de väl rätt länge? eller? äh, jag vet inte, det har aldrig hänt att skinkan varit kvar längre än några dagar.

• fågeln

hej
    du köper en i affären som har långt datum och sen om du köper den färdig kokt eller ej bästemmer du själv.
    köper du en 2,5 kilos behövs den kokas i 2,5 timmar.
    sen gillgeras med socker ägg och senap och smetas över julskinkan.
    in i ungnen efter det har du den i kylen så kan den hålla i 1 månad om du har folie runt den ,beror oftast på vilken sort du köper.
    lycka till med julen och smörgås pålägget du vill ha efteråt,jag vet vad du menar fins inget godare än julskinka på smörgåsen .
    kram,kram.
    jag köper den som är störst och okokt .
    älskar att göra julskinkan viktigast att se fin ut på bordet lycka till nu god jul i maten.

• Moster Ellen

...goda griljeringsrecept tas oxå tacksamt emot!!!!

tess, ..ja 1,5 vecka låter ju rimligt!

pucken

• One Love

Vi brukar göra 2 skinkor till jul.

En till julafton och en som vi skivar och fryser in.
    Brukar inte vara något fel på den.

Lycka till!

• Sötnos

Jag tror att jag ska prova med detta recept...har dock aldrig ätit det! Har heller aldrig tillagat en skinka själv, så få se hur det går utan termometer o allt!

Honungsgriljerad skinka

4 kg julskinka
    4 msk senap
    1 msk senapspulver
    2 msk honung
    2 st äggula(or)
    ströbröd

Tillagning:
    Sätt ugnen på 125 grader. Spola skinkan med kallt vatten ca 10 minuter. Lägg skinkan på ett galler i en långpanna. Stick in en stektermometer och sätt in skinkan i ugnen. Stek tills termometern visar 75 grader. Det tar ca 1 timme/kg. Ta ut skinkan. Avlägsna svålen och låt skinkan svalna, ta vara på det goda skinkspadet som samlats i långpannan. Sätt ugnen på 200 grader. Rör samman ingredienserna till griljeringen: senap, senapspulver, honung och äggula. Bred blandningen över skinkan och sikta över ströbröd så att det täcker. Sätt in skinkan i ugnen igen i ca 10-15 minuter tills den fått vacker färg.

• Moster Ellen

..men se där fågeln Nu lärde ja mig lite till ..Nu ska här kokas å griljeras Mmmmmmmm, måste nog göra de ida..

• Moster Ellen

..å honungsgriljerad, ..de lät supergott,..nä, nu måste ja nog springa till affären bums, e såååååååå sugen

Svar på tråden Hur länge håller en julskinka?