• Max mamma

Reaktion av klor?

Hej.
    Max å jag var på badhuset i 1½ timme i dag,det var såklart mkt folk.
    När vi badat 1 timme började Max att klia sej på kroppen,han blev röd där han hade kliat sej.
    Efter vi gick upp å tvättade av oss kloret så försvann klådan.
    (antar att det var kloret..)

Max har varit på badhuset flera ggr förr,1 gr/v hela hösten med skolan,han har aldrig blivit så här!

Vad var detta just nu?
    Kan det vara så att vattnet hade MERA klor nu när dom har många flera besökare?!

Nu måste vi prova flera ggr om det blir lika igen för att veta om det är kloret eller inte...

Camilla

• Svar på tråden Reaktion av klor?
  • sol1

kan vara så att de nyss gjort rent basängen och tillsatt nytt klor å kanske till å med lite för mycket som gör att han reagerade denna gång

• mian75

En ansvarig för babysim vi har gått på sa att det inte var kloret i sig som huden reagerar på utan smutsen som finns i vattnet, hua . Jag vet inte riktigt hur mycket man ska tro på det. Klor är ju inget naturligt för kroppen så visst borde man kunna reagera på det.

Testa att smörja in sonen med t ex olivolja innan ni badar. Vi gör det med vår son när vi går på babysim. Sonen är nämligen mjölkallergiker med eksem som följd. Om vi smörjer in honom innan badet, tvättar honom och smörjer in honom efteråt också så är det inga som helst problem att gå och bada .

• MuminMy

Det finns inget som heter "klorallergi" Och det är inte kloret som luktar det är smutsen.

De flesta reningsanläggningar anpassar sig efter smutsen och släpper alltså ut mer kemikalier om det är smutsigare vatten. Det är när kloret binder smutsen som det luktar klor. Alltså - ju mer det luktar desto smutsigare är vattnet.

Däremot kan det vara en kombination av att det är kallt ute (= torr hud från början) och att det var smutsigt vatten som gjorde att han fick klåda nu.

Jag tror inte du ska vara rädd för att gå och bada i fortsättningen, men luktar det mycket klor ska man undvika att svälja vattnet *ler*

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Majsan70

Visst kan man vara klorkänslig. Jag är känslig mot både lukten som blir i badhusen samt av själva vattnet.
    Går jag in i en simhall så svullnar ögonen genast och börjar klia. Går jag i vattnet får jag nässelutslag och fruktansvärd klåda.

Vissa simhallar är värre än andra.

• Drakugglan

Det är inte kloret man regerar på utan brom som finns i vattnet.
    Min son har badat babysim i 9 månader. Han har blivit överkänslig mot vatten. Får röda utslag i armveck, knän och runt anklarna. Vi ser till att smörja honom med babyolja innan bad och med propyless efteråt.
    Man ska inte använda olivolja! Raps eller matolja är okej men abslout inte oliver.

• Drakugglan

Rättning: Brom som reagerat med kloret i vattnet när man tillsätter kloret.

• MuminMy

Majsan: De flesta som reagerar med svullna ögon i badhusen gör inte det pga kloret utan för att man har allmänt känsliga slemhinnor.

Sök gärna på "klor" på allergi.nu så får du veta mer om hur du kan förbättra din situation.

• Majsan70

Mumin My

Jag har inte allmänt känsliga slemhinnor. Jag har inte känsliga slemhinnor över huvudtaget.

Jag säger bara att man kan vara mer eller mindre känslig helt enkelt. Jag undviker simhallar överhuvudtaget om jag kan. Kemikalier är aldrig bra o vissa är mer känsliga helt enkelt.

• MuminMy

Jag kan ju såklart inte överbevisa dig men det vore ju synd om du gick miste om en massa trevligheter "i onödan"

Luktar det starkt av klor ska man ALLTID dra öronen åt sig för då är vattnet smutsigt. En ren och välskött bassäng ska inte ge besvär i ögon/slemhinnor om man inte redan har andra allergier, det är de flesta läkare överens om.

Dagens moderna reningsanläggningar använder väldigt lite klor, man renar med hjälp av olika salter och med uv-ljus.

Det "klor" som finns i vattnet är klordioxid som inte är en kemikalie utan ett vanlig förekommande ämne i t.ex. hushållssalt.

citerar allergi.nu:
    Klor är ett livsviktigt grundämne som finns i stora mängder i olika oorganiska föreningar som salter i naturen, t.ex vanligt koksalt. Dess starka benägenhet att reagera med organiska föreningar gör att det har negativa miljöeffekter. Klordioxid är lätt vattenlösligt och är bakteriedödande i låga koncentrationer vilket är orsaken till att det fortfarande används för att säkra att vattnen inte innehåller sjukdomsframkallande bakterier. Man kan inte tala om ”allergi” i sammanhanget eftersom så enkla föreningar som klorsalter inte kan orsaka immunologiska reaktioner.

Jag säger inte att du inte får besvär men det kanske inte beror på just klorhalten i bassängen utan på andra omständigheter och då är det ju synd att helt undvika simhallar.

• Majsan70

Jag pratar inte om allergi. Jag pratar om överkänslighet.

Det gjordes ett försök här för några år sedan. De renade med annat medel o vips kunde jag bada i den simhallen. Så jag vet mina begränsningar ganska så väl.

• Linastrumpan

Jag är också "allergisk" mot klor och har fått det konstaterat av flera läkare. Har medicin att ta om jag måste vara i närheten av en bassäng vilket man inte alltid kan undvika. Eller för den delen fontäner i köpcentrum och annat "skit" med klor i
    Det handlar inte oom att slemhinnorna reagerar utan jag får utslag på kroppen och en gräslig klåda.
    Förresten så är ju simmaren Lars Frölander också allergisk mot klor.
    Elallergi kan man ju också diskutera om det finns eller ej men faktum är ju att en del är känsliga och får symtom av det med!

• Theis

hej. jag har jobbat på ett badhus.
    Är det lov och mycket folk så skulle jag tveka att gå i vattnet. Tyvärr är det så att många inte duschar innan de går i bassängen, tänk då på vad som sitter på kroppen och allt det kommer i bassängen.
    . Så då blir vattnet givetvis mycket smutsigt och det innebär att det behövs mer klor för att hålla vattnet rent.
    Prova och bada när det inte är så mycket folk så ser du nog att det bara var en tillfällighet som gjorde att ditt barn började klia sig./ Lisa

• Max mamma

Tack för alla era svar!
    Jag hoppas att det var en tillfällighet!

Svar på tråden Reaktion av klor?