Hej, vill berätta lite om herpes.
Jag smittades i ögat av herpes simplex när jag var liten och hade det i ögat så ofta så att jag idag har nedsatt syn på grund av att min hjärna inte "lärde" sig att se med mitt öga. När jag var ca 10 började jag även få utslag på läppanra och på näsan, i näsan och i munnen. Visa år har varit överj-liga milt sagt med massa utbrott. Det som gör det hela mer komplicerat är att du inte alltid vet att du har ett utbrott, dvs du kan ha utbrott och det syns inte förran typ 2-3 dagar senare vilket innebär en stor smittorisk. Herpes simplex är extremt smittosamt och även om det inte är farligt att ha är det inte precis kul heller. Det finns andra typer av munsår som man kan ha, men det allra valigaste är herpes simplex och ca 80 % av den svenska befolkningen är smittade, alla får dock inte utbrott. För något år sedan bytte jag gynokolog och fick för första gången hjälp och någon som verkligen lyssnade. För det är verkligen inte kul att ha utbrott varannan vecka som stannar i 1 vecka, det kan jag lova. I alla fall han lyssnade på mig och berättade om ett tablettpreparat som heter Valtrex som man kan äta när man har utslag och även i förebyggande syfte. Jag åt Valtrex i förebyggande syfte i ca 8 månader utan att få 1 enda utbrott och det var så skönt. Nu har jag slutat (1 månad sedan) för att jag är med barn och vill inte äta några preparat då, tyvärr har jag hunnit få 2 utbrott :(.
Ja, lite om mina erfarenheter, och för er som har det jobbigt - det finns hjälp avv få!
kramis