• Anonym

Vad är bäst - Pevaryl eller Canesten? Någon, snälla?

Jag har fått svamp... igen... Usch va jag känner mig äcklig! Det kliar som fan och jag tror att jag blir toookig!

Vet någon vilket medel som är bäst?

• Svar på tråden Vad är bäst - Pevaryl eller Canesten? Någon, snälla?
  • Just

Pevaryl tycket jag är bäst och det är dessutom den som de flesta BM rekomenderar.

• Pyris

Jag tycker Canesten är bäst....

SEn finns det väl Dactacort också..eller kanske jag som är ute o cyklar nu. Men den brukar ju Bvc rekomendera när bebisar får svamp.

• Dinturiel

Har bara testat Pevaryl endagskur och tycker den ær bra. Slutar klia på en gång och slemhinnorna återfuktas bara øver natten.

• Rusty

Om du får svamp ofta så skall du söka hjälp hos gyn/BM istället för att köpa receptfritt. Alla de receptfria krämerna innehåller konserveringsmedel som sliter på slemhinnorna vilket i sin tur gör sig känsligare för nya svampattacker. Dessutom så ökan svampen sin resistens mot dessa medel om behandlinegn misslyckas.

Det finns jättebra piller som man kan ta istället (vet dock ej om de funkar att ta när man är gravis, men det vet läkaren!)

Allmänna tips för att undvika svamp:
    Tvätta dig aldrig med tvål i underlivet, använd vatten eller apotekets intimtvättolja som du dessutom kan låta bli att skölja bort så funkar den som skydd för slemhinnorna.

Använd bomulltrosor, aldrig syntet, och tvätta dem i minst 60 grader (annars dör inte svampen)

Undvik tighta byxor, lufta muffen så ofta du kan genom att t ex sova naken och gå i kjol utan trosor.

Använd inte trosskydd (de är för täta och de drar fram bakterier från ändtarmen som orsakar angreppen)

Rakning och stringtrosor råder det lite delade meningar om, undvik om du vill vara på den säkra sidan.

• Cikoria

Jag har blivit rekommenderad Canesten och tycker den ar bra.

• plum

enl min gyn ska man variera dessa två för svampen blir resistent om man använder samma hela tiden.

Så båda är väl lika bra då.

Har man väldiga problem kan man gå till gyn och få en tablett som kostar skjortan men svampen försvinner på en dag.

• Anonym

Tack så mycket för alla svar!
    Jag testar med Pevaryl igen, men kommer det tillbaka får jag ta och ringa och be att få komma på undersökning och kanske få sån där tablett...

Det är helt sjukt vad det kliar när man har svamp... Usch
    Kesoflytningar också...

• Venus

Jag fick megakliattack av Pevaryl, och det började svida o härja så jag trodde jag skulle bli galen...
    Så för mig är det bara Canesten som funkar av dessa 2...
    Nu hade jag turen att jag hittade källan till min "kroniska" svamp, den försvann så fort jag plockade ut min spiral...

Lycka till nu, och man ska inte få för många "svamp-attacker" innan man springer iväg till BM, det ska man egentligen göra första gången man får det för att få reda på att det är svamp man har...

• Rosita

Tabletten heter f ö Diflucan och funkar jättebra! Kan verkligen rekommendera den. Det finns även en billigare variant som jag inte minns namnet på.

Använd inte receptfria svampmedel, det gav mig vestibulit. (Ständig smärta i underlivet med avhållasmhet som följd. Inget kul!) Gå till bm genast!

• Anonym

Här är två huskurer!
    Svamp tål inte salt. Känner man att den börjar komma kan det hjälpa att tvätta med salt vatten.
    Så till dunderkuren!
    Rekomenderar dock ingen gravid att använda det, för jag tror inte att det är vetenskapligt testat. När jag var yngre hade jag svamp mer eller mindre alltid, gick aldrig riktigt bort. Jag beklagade mig, och fick ett tips av min klasskamrat. Hon berättade vad kvinnorna gör i Iran: Packar in underlivet i hennagröt, vanlig henna som man färjar hår med. Även lite inne i slidan. Tyckte att det lät befängt och äckligt, men testade i ren desperation. Packade in muffen och sov med det en natt.
    Svampen försvann, och jag har aldrig mer fått det.

• ObiTwice

Svårt, Pevaryl har ju ganska rund smak, Canesten har en mognare smak och finare arom....

• Anonym

Svårt, Pevaryl har ju ganska rund smak, Canesten har en mognare smak och finare arom....

Svar på tråden Vad är bäst - Pevaryl eller Canesten? Någon, snälla?