• LiBe

Bröllop utan barn

Hej Hej!!
    Vi är bjudna på bröllop där barnen inte är inbjudna.
    Alla gäster är även bjudna på övernattning efter bröllopet på hotell och på morgonen efter ska det bjudas på Brunch.
    Våra barn är inte bjudna men min undran är ...Hur löser man det med barnpassning???
    Vi har ingen som kan passa våra barn, endast min mamma men hon är också bjuden på bröllopet.
    Vi har ingen anhörig som kan ha barnen så länge, och vår lilla kille är bara 1 år, det känns inte riktigt bra.
    Bör en av oss inte gå på bröllopet, eller bör vi fråga om vi får ta med våra barn.....
    Jag har inte en aning hur det går till när barnen inte är bjudna.......

Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bröllop utan barn
  • Hustomten

Oftast så är det så att står det att barnen inte är bjudna så vill dom ha det barnfritt.
    Jag skulle inte vilja ha frågan om jag hade sagt nej till barn på vårat bröllopp. Det hade varit svårt att säga nej rakt ut.

Kan ni inte gå en av er då?

Tomtens IQ-Nivå är ruggigt låg, så ta det varsamt med mig.
  • Zaria

Oj, men fråga om du inte kan få ta med lillkillen och berätta hur din situation ser ut, att du inte kan få barnvakt.

• Näckrosen

Man kan alltid fråga om det är OK att ta med barnet, när det är så litet. Men får man ett nej, så är det bara att acceptera. Då får en eller båda tacka nej till bröllopet.

• Zaria

Du kan ju säga att du går ut med pojken om han väsnas i kyrkan...är nog mycket däför man väljer att ha barnfritt

• Amatea

Är bröllopet så långt bort att ni måste övernatta? Vi var på bröllop när dottern var 8 månader men åkte hem 15 mil så vi var hemma vid 02. Fast det förutsätter så klart att ni har någon som kan passa barnet över huvudtaget.

Vid vårt eget bröllop hade vi också barnfritt och ett par sa att de inte kunde ordna barnpassning. De uteblev helt båda två.
    Ni kan ju alltid säga att ni har svårt att få barnpassning och se vad värdparet säger... inte propsa på det utan bara berätta som det är.
    Hoppas det löser sig

• Starkast

Jag skulle ringa och säga att vi inte hade någon barnvakt, så bara en av oss kommer.
    Antingen säger de "så synd", eller också säger de "ta med honom".

• Flinga 06

Har ni inga goda vänner/ grannar/ kollegor/ inhyrd barnvakt/ som kan ha era barn en natt? Om de nu vill ha ett barnfritt bröllop så tycker jag att det är helt ok. Att en barnvakt inte skulle gå att uppbringa tvivlar jag på. Det mesta brukar gå att lösa! Lycka till!

• LiBe

Det är min kusin som ska gifta sig så hela min sida av släkten ska dit.
    Dessvärre har vi inte så myckt kontakt med min mans släkt så dem frågar vi inte eftersom dem inte känner barnen.
    Nej, vi behöver inte övernatta, men bröllopet börjar redan 14.00, så det lär ju ändå bli hela dagen som går.
    En av oss får nog tyvärr tacka nej, det är just nu enda lösningen...
    Och våra barn är som små speedade duracellkaniner, så det skulle nog ändå vara påfrästande att ha med dem en sådan dag.

• Southern Belle

Vi var bjudna på ett bröllop på annan ort i somras och det var övernattning som gällde. Det stod inget om att barn inte var bjudna på inbjudan och eftersom dottern var för liten för att lämnas bort (2½ månad) tog vi för givet att hon skulle få följa med. När maken ringde för att tacka ja till inbjudan undrade de vem som skulle passa lillan... Snopet! Maken gick ensam och jag satt hemma och var faktiskt lite irriterad...

• saramars
    Zaria skrev 2006-12-29 22:53:26 följande:
    Du kan ju säga att du går ut med pojken om han väsnas i kyrkan...är nog mycket däför man väljer att ha barnfritt
    Håller med, fråga om era barn kan få komma med men att ni bestämmer er för att sitta långt bak i kyrkan och att pappan (eftersom det är din kusin) går ut med barnen ur kyrkan om det blir för jobbigt. Ni kanske tom kan få ett eget bord tillsammans alla så att ni kan hjälpas åt och att ni samtidigt kan få springa lite upp och ner från bordet utan att störa i bordsplaceringen. Har varit på bröllop där de närmaste har haft barnen med och så länge barnen inte taröver festen eller kyrkan har detta avrit helt ok.
    Gör någon glad idag!
Svar på tråden Bröllop utan barn