• Fru Majsan

Romantik i Göteborg? Tips önskas!

Hej, jag och min man funderar på att ta en romantisk weekend i Göteborgstrakten kring alla hjärtans dag. Problemet är att vi inte känner till trakterna särskilt bra. Är det någon som har några tips på trevliga ställen att bo på, mysiga restauranger eller andra romantiska aktiviteter man kan ägna sig åt?

• Svar på tråden Romantik i Göteborg? Tips önskas!
  • Tizzan

Skulle själv vilja veta detsamma.. bor strax utanför GBG men har dålig fantasi.. beror på vad man gillar med..
    Hamnen kan ju vara ganska mysig i kvällstimmarna och där ska det nog även finnas någonstans att äta.. En picnic i slottskogen kan ju vara mysig men inte såhär års tyvärr.. Scandic hotell är ju fint att bo på men det är ju också en smaksak.. vet inget särskilt men kommer jag på något så skrivs det mer Kram!

• Pixiepea

Har inte varit dar pa lange lange lange - men Drottning Kristinas Jaktslott var iallafall ett ur-mysig vaffelcafe - underbara varmande vafflor, gammeldags inredning, valdigt gulligt. Omgivningen ar inte sa jattemysig, och man tror man har kommit helt fel, men om du hittar sa ar det kanon. Ligger i Otterhallan.

• Vilmagbg

Gothiatowers som ligger nära Liseberg och svenskamässan har bra "romantik-paket". :)
    Fina rum och en jättemysig restaurang som ligger på 23 våningen = fantastiks utsikt över Gbg.
    Lycka till..........

• brunetten

Vad är romantiska aktiviteter för er och vilken prisklass har ni tänkt er? Svårt att svara på när man inte vet. Iom att jag bor i Göteborg så har jag inte jättebra koll på hotellen men om ni vill ha lyx så är Elite Plaza Hotell det bästa. De har dessutom en mycket bra restaurang - Swea Hof som ni självklart kan gå till även om ni inte bor på hotellet.

Sedan har jag hört gott om ett litet hotell - Hotell vanilj (alldeles vid domkyrkan) som ska ha bra personlig service men vet inte mer om det.

Mycket tips om Göteborg kan du får på följande sida: www.goteborg.com/

Hoppas att ni får en trevlig helg!

• ullis79

Hotel Flora vid Grönsakstorget är både relativt billigt, romantiskt å mysigt. Bra service å goood frukost!!!

• raquel

Jag och min syster bjöd vår mor på 60-års lunch på restaurang Svart Oliver. Jag har aldrig ätit en godare mat. Barnen som var med 7 o8 år tyckte oxå att all mat var jäättegod. De smakade på vuxnas mat och ville bara ha mer. Gå in på sidan www.alltomgoteborg.se och titta runt.

• vanja77

Tja... varför inte åka ut till Hultafors hälsocenter och hyra rum där??
    Jättefint!
    annars mer billigt och över dan , Packa en överdådig matsäck och åk till Näs slott...

• fowler

Kan varmt rekommendera att ta ngn. av skärgårdsbåtarna ut till ngn. ö. Hör på turistkontoret vilka öar som har ngn. form av restaurang, hönö vet jag har men det finns säkert på Brännö och Vrångö mf. Passa på att äta lite god lunch och gå en prommenad på ön. Vad gäller restauranger så kan man ta en som verkar mysig, finns hur mycket som helst att välja på runt Avenyn och Kungsgatan.
    En annan grej man inte ska missa är Haga - ligger centralt - där det finns en affär som heter Liten Karin (tror bara den är öppen vardagar och lördagar) som har världens finaste barnsaker.
    Hoppas ni får det jätte härligt.

• citronella

Marstrand är vackert på vintern också! På grand bor man fint och kan bada bastu i tornrummet med utsikt över havet... Inte så långt till Göteborg om man tröttnar på att titta varann i ögonen eller på havet...

www.grandmarstrand.se/page4.htm

• AnnaGBG

Hej! Håller med om att Elite Plaza hotel är ursnyggt men kostar ju en del. Gothia towers restaurang Heaven 23 är stängd för rep. Kolla först, för jag kommer inte ihåg när det är klart. Den underbara utsikten väger upp att maten kanske inte är perfekt...

• Rookie

Vanilj hotell är charmigt!

• Fru Majsan

Tack för alla tips! Ska genast börja botanisera bland dem och så får vi se vad det blir.

• ccs

hej bor själv i gbg och kan rekomedera en mysig resturang med hög klass på mat. litet mysigt ställe med små bord med rutiga dukar o levade ljus. stället heter Manfreds och adressen är i närheten av linneplatsen. jag tror gatan heter Nordensköldsgatan. en 3 rätters middag av lyx kvalite kostar ca 120-135 kr och det är värt det. man behöver inte vara uppklädd till tänderna. personalen ger god service.. nästa ställe kan jag rekomedera heter Sjömagasinet och är en fin lyxkrog av bästa kvalite när det gäller fisk. lite dyrare än Manfreds. Resturangen ligger i Majorna ca 15 min från centrum. Är att rekomendera en känd kock som heter Maneström eller något liknade äger och jobbar på krogen.. (stiligt ställe sjö o havs inspirerat. Sedan så finns ett ställe som heter Gyllene prag. här är mer ett mat ställe (lunch aktigt) här kan din sambo köpa in en jätte sejdel med öl. deras ost snitslar är de kända för. kostnad ca 80 kr för denna rätten. Dessa ställen förrutom sits nämda ska ni boka bord på om ni inte vill vara utan... kolla i telefon katalogen efter adresserna osv. Gyllene prag ligger också i närheten av Linne staden. Prova också räkmakorna och frukost bufen på gothia twin towers är super bra. du får en rejäl räkmacka som är värt pengarna (i alla fall då när vi var där) samt levade piano musik på helgerna och en fin utsikt..
    Prova gärna resturang Bamboo asiatiskt mat betala ca 120 kr och är hur myckeet du vill. Du ser på när kocken tilllagar din mat och du själv väljer vad du vill äta.. lycka till!!!

• Atjo

"Resturang ?" nära Korsvägen har alldeles utsökt mat (som en halv orgasm, faktiskt!), jättefin miljö (lagom mörkt och mysigt med levande ljus) och alldeles utomordentlig service! Helt suveränt! Jag och min man blev alldeles nykära efter ett besök där! Och sen kan man ju alltid gå på någon bra teater eller... Oj, världens allt-i-ett paket, kom jag på nu! Gör ett besök på Cabarét Lorensberg uppe på Avenyn. Show i världsklass, bra mat och lite disco på kvällskvisten! Väl värt ett besök!
    Lycka till!

Svar på tråden Romantik i Göteborg? Tips önskas!