• AgainstMe

Lapsk vallhund !?

Finns det någon som har denna hundras som vill berätta hur ni upplever rasen..?
    Är den vänlig, lättsam, svårtränad, frisk....etc.

Jag har varit inne på Rasklubben samt på alla uppfödarna som finns där så jag behöver inga länkar dit
    Jag vill veta hur Du upplever rasen, lättare så än att läsa en outtömmande rasstandard.

Hur pass köldtålig är den ?

• Svar på tråden Lapsk vallhund !?
  • Dagsländan

Min hundträningskompis har en Lapskvallhund.
    Den är väldigt självständig och lite reserverad för främlingar. Hon började träna sök, men hennes hund var inte så intresserad av att springa och leta upp främmande människor så hon la ner det och spårar med henne i stället. Hon hade trott att den skulle vara mer öppen och lätttränad. När ajg gick M3.an sa instruktören så vi pratade om kampa, att man aldrig skall kampa med en Lapsk vallhund. Kommer tyvärr inte ihåg varför.
    Hennes hund är ganska vass, men trevlig mot dom hon känner.
    Lycka till.

• Vilja00

lapsk vallhund är trevliga hundar men mer arbetshundar än de flesta tror så ska man inte använda dom i bruks eller vallning tror jag man gör sig en bättre tjänst att välja en annan ras
    Jobbar med två uppfödare på lapsk o reservation, stress o ljudkänslighet finns som problem i rasen. det bör man tänka på. Annars så är dom alerta trevliga o otroligt uthålliga.

Svar på tråden Lapsk vallhund !?