• Anonym (TS)

Ni som har lyft brösten...

Har känt länge nu att jag förr eller senare vill lyfta mina bröst. De är stora och tunga, men samtidigt tomma och platta efter amningen. Det som hindrar mig från att fullfölja en operation är i första hand riskerna. Hur tänkte ni andra som gjort ett bröstlyft? Man vet ju aldrig innan hur operationen kommer gå och det känns fruktansvärt att tänka på att det kanske blir som i de där fruktansvärda dokumentärerna man ser på TV om hur plastikoperationer gått snett! Visst risken kanske är liten men den finns ju...

Kan samtidigt passa på att fråga var ni gjorde op, vad det kostade och hur ni ser på resultatet?

• Svar på tråden Ni som har lyft brösten...
  • Anonym (hallonbrön)

Jag gjorde ett bröstlyft för 1 1/2 år sedan och det var det bästa JAG någonsin gjort. I mitt fall gick allting bra, det läkte fint och visst kan man se ärren men jag behöver inte längre gå runt med BH dygnet runt och få ont i ryggen pga BH-band som skär in i axlarna. Men framförallt kretsar inte mina tankar längre kring mina fula hängbröst utan jag kan fokusera på annat. En stor lättnad både fysiskt och psykiskt med andra ord.

Jag blev opererad på Akademikliniken i Stockholm och op gick på 34.000:-. De var väldigt proffsiga och innan op blev jag kallad till ett samtal. Jag fick prata med en kunnig sköterska som ställde frågor, bla om varför jag ville operera och hur min partner såg på op. Hon upplyste mig även om riskerna som KAN uppstå, t ex nedsatt känsel, nedsatt amningsförmåga mm. Efter op behövde jag äta starkare värktabletter i ett par dygn och gick sedan över till Alvedon i ytterligare några dagar. Stygnen ramlade av efter någon/några veckor. Man får inte bära tungt de första månaderna och man måste tejpa ärren med kirurgtejp i 6 månader för att läkningen ska optimeras.

Mitt råd till dig är att kolla upp olika plastikkirurger, för att se om de har tidigare anmärkningar. Själv kan jag rekommendera Akademikliniken men tänk på att alla har olika förutsättningar för att klara en operation. Ett bröstlyft innebär dock mindre risker än t ex en bröstförstoring vad jag har förstått, även om ärrbildningen blir större.

Lycka till!

• Anonym (hallonbrön)

Kan även tillägga att jag hade väldigt känsliga bröst innan operationen (kunde i princip smeka mig till orgasm enbart genom att smeka bröstvårtorna!) och jag har nu lite mindre känsel. Dock inget jag tänker på. Det var värt det ändå, såsom jag ser det

• Anonym

jag gkorde min op för 14 år sedan vias landstinget och betalade således inget själv.
    Oerhört missnöjd med det estetiska, nöjd med minsningen 1,2 kg vilket lett till mindre ont i nacke/axlar!
    Men så brösten ser ut....sitter nästan på sidan av istället för PÅ bålen, stora knölar, det ena bröstet ser ut som en babyrumpa för det är en skåra i ärret.....
    Med facit ihand så hade jag nog väntat/sparat och gjort detta privat.....men gjort är gjort och utan BH ser det för jäkl.... ut...snyft!
    Så försäkra er om kirurgens kunnande innan ni lägger er på op bordet!

• superpuppy

Jag gjorde en -91 på landstinget och blev hur nöjd som helst. Ska faktiskt göra en till då mina bröst gick upp 2 stl och inte har gått ner igen efter grav. Även landstinget..
    Går man med smärta i axlar och rygg så ska man be om hjälp.
    Jag var inte rädd förra gången men nu kan jag erkänna att jag har tänkt både 1 och 2 gånger innan jag bestämde mig. Men jag har värk i kroppen så det räcker som jag inte blir av med

Mamma till en av världens goaste dotter
  • Anonym

Jag opererades i maj i år på citadellkliniken i landskrona, är supernöjd!!

• Anonym (TS)

Tack snälla, ni som tagit er tid att svara!

Ingen verkar ha fått några större komplikationer i alla fall, och ingen verkar ångra sig. Skönt att höra det!

Men ni som fått op betalt av landstinget, hur gick ni tillväga då? Har förstått att det är svårt att få igenom det och att man nästan alltid måste betala själv..? Antar att allt börjar med att man söker läkare på en vanlig vårdcentral och talar om att man har ont i nacke,axlar och rygg och sedan gör de en bedömning?

• superpuppy

Jag gick till min gyn och han skickade en remis till citadellkliniken i landskrona och fort gick det.

• Anonym (TS)

Gyn? Vad i hela friden har en gynekolog med brösten att göra?

• superpuppy

Ja min fixade en remiss iaf, vad han sen har med det att göra vet inte jagFlört men eftersom jag gick hos honom under grav. så hjälpte han mig

Svar på tråden Ni som har lyft brösten...