• xMALINx

Tips på familjehund i mellanklassen??

Kikar lite efter en hund till eftersom våra två börjar bli lite till åren (ifs bara 7 än så länge men det går ju så fort!) och den ena har haft ett riktigt jobbigt liv fullt av eksem och därför ätit en hel del kortison och även nu på senare år fått diskbråck.
    Förmodligen kommer han inte leva lika länge som tiken som har vart frisk hela sitt liv men det vet man ju aldrig...

Hur som helst så spanar vi som sagt lite efter ett tillskott och vill då ha något i samma storlek som t.ex en softy eller schnauzer.

Vi är inte intresserade av jakt utan mer av agility och lydnad och självklart ska den ju oxå passa ihop med småbarn.

Har ni några tips att ge??
    Länka gärna rasklubbar så man kan läsa lite om dom och kolla bilder...

ღ stolt morsa ღ
  • Svar på tråden Tips på familjehund i mellanklassen??
  • BimBim o Knorrans Mamma

Amstaff kanske?? Passar till utställning och agility. O jättebra familjehundar. har själv en pitbull hane eller typ 97,5% pb och resten amstaff. och en blandning mellan rottweiler/am bulldog. PB hannen är kanonduktig på agility men vi tävlar inte. Bara "leker" hemma. Samt snabb och smidig och framförallt vacker. Amstaff ser ju typ likadan ut.
    Och är istort sett lika dan. Väldigt goa familjehundar.
    Vill man ha en likadan typ fast mindre format så finns ju staffordshire bullterrier.
    Har bilder på mina vovvar i galleriet. Den svarta är pb hannen. Om du ej vet hur de ser ut?

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 27 ♥ ¸.?°´¯)
  • xMALINx

Gillar amstaff jättemycket och det är oxå en av raserna vi kikat lite på...
    Tycker det är så tråkigt bara att de har fått oförtjänt rykte.... Så fort vi spånar hundar med släkt och vänner så blir alltid reaktionen att det är mördarhundar! "Men en sån kan ni ju inte ha nu när ni har barn" mm.

Kul att kunna visa att det visst är en mysig ras!!

ღ stolt morsa ღ
  • Splach

jag tycker amstaff är urmysiga..

Har själv en vit herdehund, kanske det vore något? har en dotter på 1år och en till på G med, även min mor har en vit herdehund även hon är helt barnkär..

underbara hundar, som passa utmärkt till spår, agillity, lydnad mm..

www.vitherdehund.com

• ebben

fransk bulldogg?
    Rätt liten ,men robust o TÅL tuffa tag o bus med barn......

• Billy och Jag

Amerikansk cockerspaniel!! Absolut.. Lugna och lite envisa.. Men hur goa som helst!

Pälsvård får du räkna med, men det är kul ;D

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • ebben

pälsvård slipper man med frallan ......

• Carisma95
    Lone Star State skrev 2006-12-30 13:53:49 följande:
    Amerikansk cockerspaniel!! Absolut.. Lugna och lite envisa.. Men hur goa som helst! Pälsvård får du räkna med, men det är kul ;D alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
    Sambons föräldrar hade en. Den var DUMsnäll...!
    Be true to yourself and you will never fall...
  • BimBim o Knorrans Mamma

malin. ja det är skittråkigt. Men brukar säga till såna folk att det är DU som har problem med det. Inte vi och hunden. O att det är synd att de ska ödsla sin energi på oförtjänt skitsnack. men det är så kul när folk man möter när man är ute i skogen står där o är förtjusta i vår vackra hund o pussar o kramar o leker med den o sen blir livrädda när man säger rasen om de frågar. Då springer de typ. Stackars ynka människor *s* Då har de ändå gosat med hunden ett bra tag.

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 27 ♥ ¸.?°´¯)
  • Eva Lotta

borderterrier...stor hund i litet format...
    underbar ras!!
    Lotta

• Lotten 66

Vi har haft en bearded collie och kan varmt rekommendera det. Är verkligen en underbar familjehund som älskar agility och att få vara med. Ska det nämnas någon nackdel så är det väl i så fall den långa pälsen som ska hållas i ordning. Fäller inte mycket men drar in en del skräp. Helt underbara!

• Neline

Amerikansk Cocker hade vi också.. Men vi fick omplacera den då hon inte gillade småbarn!
    Efteråt fick jag reda på att seriösa uppfödare inte säljer Amrisar till barn-familjer för det händer oftast nåt!!! Självklart finns det säkert snälla också.. Men jag skulle inte råda till det om ni har små barn!

Sanna 051122** Lillebror 0702??
  • xMALINx
    Splach skrev 2006-12-30 13:41:28 följande:
    jag tycker amstaff är urmysiga..Har själv en vit herdehund, kanske det vore något? har en dotter på 1år och en till på G med, även min mor har en vit herdehund även hon är helt barnkär..underbara hundar, som passa utmärkt till spår, agillity, lydnad mm..www.vitherdehund.com
    Den var fin men något stor.... Har en golden och schabrador nu så vi vill ha något runt 40cm kanske...
    Lotten 66 skrev 2006-12-30 17:56:45 följande:
    Vi har haft en bearded collie och kan varmt rekommendera det. Är verkligen en underbar familjehund som älskar agility och att få vara med. Ska det nämnas någon nackdel så är det väl i så fall den långa pälsen som ska hållas i ordning. Fäller inte mycket men drar in en del skräp. Helt underbara!
    Kompisen har en Bearded och den är oxå i största laget.... Men agility och lydnad kan hon!!! Och vansinnigt söt är hon oxå!
    ebben skrev 2006-12-30 13:42:23 följande:
    fransk bulldogg?Rätt liten ,men robust o TÅL tuffa tag o bus med barn......
    Den ska jag googla på....

Någon som har erfarenhet av engelsk springer spaniel?? Dom är så himla fina och jag läste lite på deras hemsida men dom verkar vara så himla mycket för jakt...
    ღ stolt morsa ღ
  • Billy och Jag
    Någon som har erfarenhet av engelsk springer spaniel?? Dom är så himla fina och jag läste lite på deras hemsida men dom verkar vara så himla mycket för jakt... ღ stolt morsa ღ
    Jag tycker personligen att de är flamsiga och klumpiga! Men har inte mött sååå många..
  • MiamiVice THE Slyna

Engelsk staffordshire bullterrier? Hur trevliga och mysiga som helst!

• Gnista

Slår ett slag för kooiker! En medelstor holländsk ras. Googla och läs!

• Skärgårdsfru
    Eva Lotta skrev 2006-12-30 15:46:34 följande:
    borderterrier...stor hund i litet format...underbar ras!!Lotta
    Och amen för det. Borderterrier är underbara hundar! Jag är själv uppvuxen med borderterriers. Och dom flesta är som klippt och skurna för agility
    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Ellaoeliasmamma

Om man vill ha en aktiv hund så tycker jag om Border Collie. Är man inte intresserad av utställning så tycker jag att man kan ha en blandras med BC. Pigg, lättlärd hund i lagom storlek.

• Billy och Jag
    Ellaoeliasmamma skrev 2007-01-06 23:34:24 följande:
    Om man vill ha en aktiv hund så tycker jag om Border Collie. Är man inte intresserad av utställning så tycker jag att man kan ha en blandras med BC. Pigg, lättlärd hund i lagom storlek.
    Jag skulle aldrig köpa en BC blandning.. Det blir ofta fel när de blandar en sån stark karaktär som BC...
  • Lillstrumpa82

Jag röstar helt klart för en Flatcoated retriver, visserligen är den kanske lite för dina önskemål, men en helt underbar ras!! Jag har växt upp med en sådan, hon var otroligt snäll och lättlärd och väldigt personlig!

www.frk.nu/

Svar på tråden Tips på familjehund i mellanklassen??