• Anonym

    Om någon kallade dig BITCH, hur skulle du reagera då?

    Mitt ex, pappan till mitt barn, var våldsam mot mig under och tiden efter graviditeten. Han är också dömd för att ha trakasserat och hotat mig och min familj (våldet kunde jag inte bevisa).
    Jag har numera ensam vårdnad om vårt barn och jag är ganska säker på att tingsrätten förstod att mitt ex är psykiskt sjuk, (han har ingen diagnos ÄN), även om de inte kunde skriva det uttryckligen. Han gapade och gick på i rättssalen, erkände t.o.m. att han slagit mig när jag var gravid men tyckte att det inte var så farligt...
    I början hade vi kontaktperson i ett år men sen ansåg tingsrätten att vi skulle försöka "återfå förtroendet för varandra". Jag tog det som ett hån, jag har aldrig gjort något svekfullt mot mitt ex, inget umgängessabotage, inga hårda ord, jag har inte ens höjt rösten mot honom, allt med tanke på barnet.
    Jag gick med på samarbetssamtal eftersom jag vill ha myndigheternas insyn i vår 'föräldrarelation'. Jag är fortfarande rädd för mitt ex och litar inte en sekund på honom. Han är extremt manipulativ (hans övervakare föll direkt och började umgås med honom privat). Han skrattar åt hur lätt han får människor dit han vill och hur han får fördelar och pengar av familj, vänner och kvinnor. Om de bara visste vad han säger om dem till mig...
    För några veckor sen fick jag ett sms ifrån mitt ex där han kallar mig "bitch". Jag tog med sms:et till nästa möte hos familjerätten och förklarade att jag inte tolerar sånt längre.
    Det är två kvinnor som leder våra samarbetssamtal och den ena svarar: "Det handlar ju mycket om hur man tolkar det någon annan säger. Om du säger något till mig så kommer jag säkert att tolka det på ett annat sätt än det var avsett."
    Jag bara tittade på henne. Hon fortsatte förklara att mitt ex kanske kände att jag har ett övertag eftersom jag har polisanmält honom tidigare och är rädd för att jag ska göra det igen.
    Allvarligt, att mitt ex blev dömd är ju helt självförvållat från hans sida och vissa ord som 'bitch' och 'hora' är straffbara när man använder dem mot en kvinna i sin närhet.
    Hon känner till vår bakgrund och i stället för att markera inför mitt ex att det inte är ok, för det är det verkligen inte när jag hela tiden har betett mig neutralt och civiliserat mot honom, så ger hon honom indirekt sitt godkännande. Hon förstår honom, han kände sig ju HOTAD (ja, hon sa exakt så).
    Ibland när jag måste träffa exet p.g.a. barnet är jag så rädd att jag mår illa. Det räcker med en ogillande blick från pappan för att den gamla rädslan ska komma tillbaka. Jag har svårt att sova, får flashbacks och rycker till om något smäller eller någon höjer rösten.
    HAN känner sig hotad, säger hon...
    Jag blev så förbannad att jag kokade inombords men vågade inte säga något för jag litar inte på myndigheterna längre och jag vet aldrig hur mitt ex reagerar senare. Det är ju jag som får ta smällen. Jag skriver av mig här i stället och kollar med er om ni håller med henne.
    Om någon kallade dig BITCH hur skulle du TOLKA det då? Kan det vara försvarbart i vårt fall eller i något sammanhang?

  • Svar på tråden Om någon kallade dig BITCH, hur skulle du reagera då?
  • Juicy

    tar det som en komplimang, det krävs en kvinna för att vara bitch

  • Mar1lyn

    Nämen, va fan! Stackars dig!

    Nej, i en så'n relation är ju "bitch" inte vidare svårtolkat!

  • Anonym

    Skulle inte orka bry mig.....

    Det tar för mycket energi.....

  • arianne03

    Visst kan mina kompisar kalla mig för bitch, på skoj! MEN av någon som du har det föflutna med är det ju solklart vad som menas, och hur du skulle ta det.
    Ärligt tycker jag du ska ta upp det med chefen för kvinnorna, och faktiskt be om ny samarbetspersonal! Förklara precis som här, att det är mycket förnedrande när de inte tar att han kallar dig skällsord på allvar! Skulle det vara ok om du messade att han är en jävla jubelidiot? Skulle inte tro det..

    Du verkar ju vara mycket bra på att uttrycka dig, så jag tror du kan få chefens stöd! Kanske vore det lättare (vet inte om det är möjligt) att få en man istället? Om din man nu är så bra på att snacka in sig hos kvinnor menar jag..

    Lycka till, du fixar det här!

  • Anonym

    En kompis hade en nyckelring som det stod såhär på:

    I'm not a bitch
    I'm THE bitch
    - MISS bitch to you!

    Synd att man inte kan säga det lika snyggt på svenska. Vad är han för typ egentligen? Använder han ett sånt ordförråd även när han tilltalar soctanterna? Är han en wannabe gangster hiphopare? På din beskrivning verkar han ha lite psykopatiska drag, tycker jag. Håll dig saklig och lugn. Om det går. För dagbok och spela in
    Får en övervakare verkligen umgås privat med den övervakade? Tycker att det verkar oproffesionellt!

  • giz den allsmäktige

    skulle ta det som en komplemang.........
    det krävs som sagt en riktig kvinna för att va BITCH.
    hade nog bara svarat: ja det är jag det, å du heter?


    jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • anna68

    Skulle aldrig tolererat att någon kallade mig bitch. Jag hade blivit vansinnigt förbannad! Tycker det tragiskt att några inlägg här tycker att du ska ta det som en komplimang. Vad har man för syn på sig själv då???

  • Anonym

    Tack för svar men för mig är det här inte roligt på något plan. Efter att ha tillbringat tid hos kvinnojouren och sett blåslagna kvinnor leka med sina barn bakom dubbla lås och konstant beskydd ser jag jag inget komiskt i det här eller att bli kallad bitch. Till er som tycker att jag ska ta det som en komplimang, inte bry mig eller skämta bort det, så är det inte tänkbara alternativ i min situation.
    Ja, den här mannen har psykopatiska drag, en usel kvinnosyn och kallar de flesta kvinnor för fittor, slynor, subbor, horor etc. Det gjorde han självfallet inte när vi träffades men efter att blivit kallad allt det ovanstående så kommer jag aldrig att acceptera att kallas något annat än JAG vill.
    För mig är bitch INTE ok men hur jag uppfattar det mitt ex säger till mig var tydligen inte lika intressant för den här kvasipsykologiska klåparen. (Ja, jag är arg och känner mig jävligt förorättad.)
    arianne, tack för ditt svar, du förstår vad det här handlar om. Tyvärr tror jag inte att det hjälper att skriva till chefen, han har antagligen samma inställning. Det är mannen som är offret, det är honom det daltas med.

  • arianne03

    Ingen orsak, klart att det är man själv som ska bestämma vad man vill bli kallad! Annars skulle det ju vara ok med vilka skällsord som helst, med ursäkten "Äh, ta det som en komplimang!". Obegripligt.
    Men, jag tycker inte du ska ge upp så lätt! Du _antar_ att chefen har samma inställning. Har du några belägg för det? Vad har du att förlora? Tanterna du har nu är ju tydligen på ditt ex:s sida.
    Om det är en någorlunda vettig chef, och du kommer med saklig kritik "Jag upplever att de inte tar mig på allvar, när mitt ex kallar mig skällsord", så borde situationen kunna förbättras på något sätt?
    Om du inte försöker får du aldrig veta om det kunde blivit bättre!
    Ha ett riktigt gott nytt år, och ta nya tag 2007!

    Ursäkta att det blev så himla klämkäckt, anar att din situation är betydligt mer komplicerad än vad du beskrivit här, men vill bara inte att du ska ge dig, när du vet att du har rätt!

  • Anonym

    Att han kallade dig bitch är nog i och för dig erat minsta problem. Med en sån man gäller det nog att välja sina strider misstänker jag...

  • elinvd

    Mitt ex kallade mig bitch en gång under ett bråk... han fick sig en rejäl örfil.
    I din situation var det inte menat som en komplimang...det borde ju vem som helst fatta. Jag förstår att du blir arg.

  • NobodysFool

    för mig är en riktig bitch ärlig och en person som vågar stå för vad dom säger ...så ta det som en komplimang....

  • morriis

    Skulle skrattat och sagt något annat tillbaka


    Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
  • Anonym (starka)
    NobodysFool skrev 2006-12-31 18:39:44 följande:

    för mig är en riktig bitch ärlig och en person som vågar stå för vad dom säger ...så ta det som en komplimang....


    Juicy skrev 2006-12-30 10:27:24 följande:

    tar det som en komplimang, det krävs en kvinna för att vara bitch



    Känner sig kvinnor stärkta av det ordet?
  • Drottningen1970

    Med det sagt, kan ändå tilläggas att det är oerhört märkligt att någon i sin professionella roll, förminskar det som uppenbarligen både var avsett som, och mottogs som en kränkning.

Svar på tråden Om någon kallade dig BITCH, hur skulle du reagera då?