"glitter" - rörliga vita prickar i synfältets periferi - vad är det?
Har fått "glitter i ögonvrårna". Inte direkt i synfältet, men i periferin så glider det helt plötsligt omkring små vita "ljusfläckar". Vad är detta och vad beror det på?
Har fått "glitter i ögonvrårna". Inte direkt i synfältet, men i periferin så glider det helt plötsligt omkring små vita "ljusfläckar". Vad är detta och vad beror det på?
Ring MVC
Hur ser ditt blodtryck ut? Äggvita i urinen?
Det kan vara ögonmigrän, har det ibland jag oxå och pratade då med min optiker som sa ögonmigrän... helt ofarligt men lite irreterande!
Hur mår du annars? Är det som flimmer?
Man kan ju få flimmer för ögonen om man får havandeskapsförgiftning...
blodtrycket har varit normalt till lågt. Urinprov har jag bara lämnat en gång, och det var på iskrivningen. Nu är jag 27+.
Ögonmigrän? Ja, kanske. Jag har sovit skitdåligt den senaste tiden, så det kanske är sömnbrist helt enkelt...?
havandeskapsförgiftning - då ska man ha högt blodtryck väl?
Ingen: kolla upp det! högt BT är ett tecken på havandeskapsförgiftning men man kan ha hf utan högt bt.
Ögonmigrän kan nog vara en förklaring också och kanske lågt BT, men jag tycker inte du ska chansa.
Ok, jag kollar
Så fick jag igår, två gånger, och det var när jag rest mig upp snabbt! Blundade en stund så försvann det! Tror inte det har med havandeskapsförgiftning att göra, då har man väl mer blixtar och huvudvärk och mår mer dåligt! Tror nog snarare på det som någon skrev ovan, ögonmigrän! har haft så även när jag inte varit gravid förr! *ler* Kram!
Det kan vara järnbrist också. Om ditt Hb-värde är för lågt så kan det yttra sig i att man ser stjärnor.
Ingen: He he..ursäkta att jag skrattar men jag vet precis vad du pratar om. Jag har samma sak och hade det även innan jag blev gravid. Vad det är vet jag faktiskt inte..men lite irriterande är det faktiskt.
Jag ska inte säga till hundra procent att det inte har med graviditeten å göra för de vet jag inte!! Men jag hade iaf så även innan jag blev gravid och mitt hb värde ligger väldigt bra, så järnbrist är de inte i mitt fall iaf...
Jag har oxå flimmer då och då men mina värden ser bra ut enligt BM.
Har även varit nära att svimma några gånger och får yrsel, illamående mm, men BM säger att det kan vara blodtrycksfall.
Men det skulle va skönt att slippa det.
Kram
Så får jag oxå ibland. Har lite lågt, men ändå bra blodtryck.
Det är säkert ingen fara...
Jag vet vad du menar och jag har haft och har liknande "glitter" som snurrar för ögonen och det är när man börjar se efter. Små genomskinliga "bollar" eller mönster som man kan se ibland. Det är helt normalt och något som många har tror jag.
Har du inte haft det innan så ta upp det med din barnmorska så du inte behöver oroa dig i onödan.
Kram Chania
Jag hade ögon flimmer och det var havandeskapsförgiftning (akut) Hade haft bra blodtryck hela tiden och så vips så blev jag dålig så det är säkrast att kolla upp det!!
Jag var hos min BM idag och hon sa bl.a. att om jag fick flimmer för ögonen, så som du verkar ha, ska du åka in och bli kollad. Det är ett av tecknen på havandeskapsförgiftning. Man behöver inte få huvudvärk och alla de andra symptomen. Även om ditt blodtryck varit bra innan så kan det ändra sig ganska snabbt. Jag hade åkt in och fått det kollat.
Jag ser stjärnor liksom. Det har jag gjort mest hela tiden vid somliga tillfällen. Har inga tecken på havandeskapsförgiftning. Det är ju rätt fint så här i juletid med lite glitter och stjärnor.
Fast om det blir blixtar eller huvudvärk får man väl kolla...
Jag tror det är tryckförändringar bakom ögat. Jag har lågt blodtryck.
SWå har jag också haft under grav.
Det är som små glitter som susar förbi synfältet. Blodtrycket har alltid varit normalt/lågt. BM visste inte heller vad det var men det har jag haft alla tre gånger, inte annars.
Oj, det har jag alltid haft från och till de senaste 15 åren... Och mitt blodtryck är utmärkt enligt läkare och bm.
Min bm säger åt mig att ringa direkt om jag får "silverflimmer"
i ögonen. Det kan bero på blodtryck m.m.