• Elinore

ert bästa recept på kyckling!!!

Hej!!
    Jag ska ha 10 pers här på nyårsmiddag imorgon och jag behöver ett enkelt men gott recept på kyckling i form.. typ fileér med någon sås(ska kunna ha allt i en en gratängform och in i ugnen typ) .. ska ha grönsallad och gratäng till..

tackar!!!!

• Svar på tråden ert bästa recept på kyckling!!!
  • notsofantastic

Eftersom gratängen i sig är krämig och rätt såsig så tror jag personligen att steka/grillade/ungsstekta kycklingfiléer passar bättre än någon form av kycklinggratäng faktiskt. Blir ju lite som tårta på tårta annars. Om du ändå vill ha ett repept på en såsig kycklingrätt så skicka ett PM eller GB

• Elinore

puff!!!!! flera förslag mottages gääärna!!!

• MajaLarsson

här e ett recept på gratäng, fast med ris i!

6dl ris kokas med 2 tärningar hönsbuljong

6 kycklingfiléer
    200 g bacon
    2 gröna paprikor
    8-10dl grädde
    3½ dl chilisås (ej sweet chili, utan mer ketchupchili)
    2-4msk tomatpuré
    2-4klyftor vitlök
    2msk mjöl
    salt, peppar
    riven ost
    tomater, skivade

gör såhär:
    lägg riset i smord form
    lägg på kyckling (jag stekte min innan men vet ej om d behövs!),
    bacon (stekte lätt innan) å paprika i bitar lr strimlor!
    blanda grädde, chilisås å puré. salta å peppra!
    häll såsen över gratängen å lägg tomater ovanpå! sist på med riven ost!

in i ugnen, 225 grader i 20-30 min

vitlöken gör man lite som man vill med! man kan gnida formen om man bara vill ha lite doft av vitlök lr så kan man hacka i den i såsen...

• pepsimax

SNABB KYCKLINGGRATÄNG 4 PORT

600gr kycklingfile
    1msk matfett
    140gr bacon
    1/2 purjolök
    1 1/2dl riven ost
    3dl grädde
    1msk senap
    1msk kycklingfond

1/Skär kycklingen i tärningar o bryn i matfettet
    2/Klipp baconet i bitar o stek för sig.Skölj o strimla purjolöken o låt den fräsa med baconet.
    3/Lägg kyckling,bacon o purjolök i en smord form.Vispa ihop ost,grädde,senap o fond o häll det över kycklingen.
    4/Gratinera i 200grader,20-25 minuter.

Servera med en sallad ,ris lr potatis.
    Smaklig måltid

• underbara jag

har du gratäng till så tycker jag det e godast med ren kyckling till. plir lite pannkaka på pannkaka annars.

pensla bara filéerna med santa maria marinad, "for chicken"
    skiva upp o lägga på fat.

kanongott

• Nymne

Jag har ett underbart enkelt recept på Skinkinvirad kycklingfile i ugn.

4 fileer

färsk salvia

Torkad (och gärna rökt) skinka. Föredrar Westfahlen skinke (från bayern), men italiensk varianter fungerar bra. Bacon går också för en vardagsvariant!

grädde (och eller mjölk)

täck kycklingfileerna med färska salviablad och vira in dem i skinkan, minst 2 bitar skinka/filee. In i ugnen på ca 200 grader i ca 40 min. (man kan provskära i en av fileerna för att kolla att den är klar).
    Det kommer att finnas generöst med köttsaft runt köttet. Ta av det efter hand och spara till såsen. skölj också ur pannan efter att köttet är klart, för att få med det sista.
    Gör såsen med en enkel bottenredning (smält smör och idealmjöl) och häll på köttsaften, mjölk/grädde och lite buljong. Finhacka lite färsk salvia och ha i. Smaka av med salt och peppar.
    Servera med ris.

• Elinore

tackar så mkt allihopa.... kanske låter konstigt för vissa Med gratäng och gratäng..kaka på kaka sas.. men, jag är kock, har jobbat som det i snart 7 år..så..hehe... tro mig!!! det är mumsigt.. men, nu har jag börjat med maten så vi får se vad jag slänger ihop

Svar på tråden ert bästa recept på kyckling!!!