• MotherOfTwo

Visst får man ha framåtvänd bilbarnstol med airbag?

Visst får man ha en framåtvänd bilbarnstol framtill i bilen med påkopplad airbag? Visst är det bara när man har bakåtvänt som airbagen är farlig?

Det går inte att åka baktill i bilen för övrigt.

• Svar på tråden Visst får man ha framåtvänd bilbarnstol med airbag?
  • jenny b

beror väl på barnets ålder

• anna68

Barn ska inte sitta vid en aïrbag förrän de är ca 14-15 år enligt Maria Krafft som är forskare på Folksam. Deras skelett är inte tillräckligt starkt, utan slås sönder av airbagen. Är barnen yngre måste den kopplas ur.

• ebben

det de säjer är väl att man ska vara minst .140 cm för att sitta där det är airbag.
    OM jag nu inte minns helt tokigt!
    Så i en "vanlig" bilbarnstol tror jag INTE de ska vara där det är airbag........

• ebben

Angelguard-hur gammalt är barnet?Varför går det inte att ha barnet i baksätet??

• Lorina

Barn som är kortare än 140 cm får inte sitta vid airbag.

• Kalinka

Barn ska inte sitta ens framåtvända på en plats där det finns air bag. Vad jag förstår så kan air bagen i princip slå sönder barnet. Den är anpassad efter en vuxen.

• tjenixen

Absolut inte ett barn under 140 cm och ca 12 år vare sig de sitter i bilstol eller inte när det finns airbag. Livsfarligt, ett barn tål inte smällen av en airbag.

• ebben

fattar inte varför barnet inte kan vara bak??

• teha

Säger som alla andra, det kan vara jätte farligt för små barn att sitta framför en airbag, om det är vare sig fram-baklänges eller utan eller med kudde. De ska vara minst 140 långa för att kunna sitta framför en airbag.

Svar på tråden Visst får man ha framåtvänd bilbarnstol med airbag?