• ugli

Bärsjal: hur tidigt?

Hej!

Vi har en hug-a-bub-bärsjal som vi älskade att använda till första barnet. Köpte den dock inte förrän vid tre månaders ålder. Andra barnet är nu på gång och det vore skönt att kunna använda sjalen tidigare. Jag har för mig att man säger att bärsjal kan användas redan till nyfödda. Stämmer det och är det olika beroende på sjaltyp och sätt att knyta den på?

• Svar på tråden Bärsjal: hur tidigt?
  • blonde redhead

Japp du kan använda den från dag ett

Jag knöt gärna ett omslutet kryss med nyfödd och hade benen innanför. Man kan också knyta vagga osv om barnet tycker om det..

Finns massa knytinstruktioner på www.sjalbarn.se

• Hallonpaj

Ja, man kan ha den från nyfödd!

Jag rekommederar att bära mage mot mage från start. Låt bara fötterna sticka ut, och se till att barnet har benen uppdragna som en liten groda. Sätt barnets huvud innanför den innersta kryssdelen så har den perfekt stöd för huvudet och nacken. Vänd barnets huvud så att barnet tittar mot mitten av din bröstkorg, eller hur jag ska förklara, så att andningsvägarna är fria, inte näsan in mot kroppen, utan kinden mot ditt bröst.
    Och så smokingbältet på så blir det jättestadigt och bekvämt.

Jag bar min yngsta dotter så från att hon var 4 dagar och använde vagnen bara ett par gånger det första halvåret. Det var jättemysigt! Hon somnade så fort vi kom ut i trapphuset, sov jättebra i sjalen. När vi kom in kunde jag lyfta ur och lägga henne i sängen utan att hon vaknade också, fast där vet jag att jag haft lite tur, det funkar inte med alla barn.

• sami

Ut från magen utan att passera gå och rakt in i sjalen... hihi lycka till!!!!

• Tigermorsan

Ser att du redan fått en massa bra svar, så jag tänkte bara inflika att jag bar i min Hug-a-bub från det att dottern var nyfödd till ca fem och en halv månaders ålder. Urmysigt!

• Hallonpaj

Kan tillägga att som Tigermorsan, så var det ungefär vid 5-6 månader som jag kände att det var dags att byta till en stadigare sjal. Jag tyckte det var ganska trist att behöva byta, saknade den smidiga smala Hug-a-buben. Men nackdelen med den var att när hon blev rörligare så kändes den lite svajjig. Sen har jag haft vävda sjalar istället. Fast nu springer hon mest själv.

• Kliff

Jag och maken bar vår lilla tjej från det hon var nyfödd i en elastisk trikåsjal, en Sino. Kan varmt rekommenderas! Den är mjuk, tunn och väldigt följsam. Bar henne först i vaggposition, vilket hon älskade, senare i groda, dubbelt x-omslut tror jag det heter. Nu är hon ett halvår och vi har precis bytt till en vävd långsjal istället. Hon väger 8,5 kg så nu är dessvärre Sinon för svajig! Lycka till! :)

Svar på tråden Bärsjal: hur tidigt?