• Mamma Mysig

Tips på varm pastasås med kallrökt lax

Vi har massa lax kvar sen jul, jag har inte ätit därför finns det så mycket kvar, vågade inte pga att jag är gravid,

Jag har hört att upphettad är ok, men hur gör man då? finns det något bra recept?

• Svar på tråden Tips på varm pastasås med kallrökt lax
  • Bettiz

?Hacka 1 gul lök
    ?Skär 1-2 grönt äpple i små bitar
    ?Fräs lök o äpple i smör.
    ?Häll på curry och pressa ner 1-2 vitlöksklyftor, fräs lite till.
    ?Häll ner 2 dl creme fraiche.
    ?Skär crabsticks i bitar och häll ner.
    ?Salta och peppra.
    ?Slutligen, skär rökt lax och rör ner det i såsen.
    ?Låt laxen bli varm lite snabbt och servera såsen till pasta.

Gott tycker jag!

• hanna98h

jag brukar göra en typ av rullader på kallrökt lax. Gör en vitvinssås, lägg västerbottensost på laxskivor, krydda m salt och peppar och rulla ihop till rullar. Lägg rullarna i en ugnsfast form. Häll över vitvinssåsen och strö över lite västerbottensost. Gratineras i ugnen tills allt är varmt och gratängen fått fin färg. Serveras tillsammans med pressad potatis.
    Kan tänka mig att det blir lika gått om du använder vitvinssåsen som pastasås och lägger ner laxbitar några minuter innan servering.

• appius81

Jag brukar köpa 2 st lätt cremefraiche, en burk atenbitsrom och blanda i ca 200 gram kallrökt lax som jag skurit i mindre bitar. Detta låter jag koka upp och kryddar med salt o vitpeppar. Serverar det sedan med nykokt pasta o färsk kokt broccoli. Tycker detta är riktigt gott!

• Maria70

Vi brukar woka grönsaker, tex broccoli, squash, paprika, lök, och avsluta med att lägga i kallrökt lax i bitar och ev lite ostronsås. Blir en enkel och nyttig pastasås som smakar mycket!

• Maria70

Wllwe så bara vitlök, creme fraiche och lax samt lite citronpeppar. Blir också gott, men lite fler kalorier...

• nikolin

Vänd skivor i het panna, såpass att det blir genomstekt bara inte längre, ät dillstuvad potatis o citronklyfta till!

• nikolin

Sorry, det va ju pastasås du ville göra... -koka pastan, häll på vitt vin o grädde, skär laxen i bitar o värm i såsen. Smaka av med peppar o örtsalt...kanske citron...mmm vad jag blir sugen på lax!
    Man behöver inte krångla till det, enklast är oftast godast, tycker jag!

Svar på tråden Tips på varm pastasås med kallrökt lax