• caramel meringue

Panik- fått något i ögat!

Hur får jag bort det?
    Jag har tittat och blinkat i vatten, skurit lök mm., men det vill inte fram!
    Det gör så otroligt ont så fort jag blinkar!
    Någon som har något knep?
    Det sitter någonstans åt höger.

• Svar på tråden Panik- fått något i ögat!
  • mimmi 1

Du har inte en vagel på gång?
    skräp brukar ju komma fram efter ett litet tag.....
    däremot kan en vagel kännas precis som ett skräp, och tyvärr inget att göra något åt... läker ut på ett par dagar.

Annars kan du be någon kolla med förstoringsglas, eller försöka skölja med ögonbad eller uppkokat avsvalnat vatten....

• caramel meringue

mimmi1

Oj, har jag inte tänkt på.
    Fast det kom precis efter att jag sminkade mig, och vi fick ut lite foundation, (hur nu det kom in i ögat) men detta verkar envist bita sig fast!
    Jag lyckas alltid råka ut för något på helgerna då vårdcentraler och apotek är stäng dessutom.

Förstoringsglas har vi inget, men jag får nog testa vattnet.

Tack för hjälpen, håller på att bli tokig snart!

• caramel meringue

Vi har sett en liten svart privk under övre ögonlocket. Är det farligt att försöka ta bort det själv?

• caramel meringue

Pojkvännen fick ut den svarta pricken och smärtan är borta
    Tänk att något så pyttelitet kan göra så ont!

• papillon

Jag fick en bit av en kontaktlins som gled in under ögonlocket, jisses vad ont det gjorde. Jag fick inte ut det själv utan fick åka till sjukhuset.

• caramel meringue

papillon

Usch :-0 Förstår att du fick åka till läkaren!
    Gick det bra sedan?
    Fick du bedövning? Gjorde det ont i flera dagar efteråt?
    Står lite om det på denna sidan, det var det jag var så rädd för.

www.medocular.se/ogonfakta/sjukdomar/skrap_i_ogat/index.html

Fast de borde ju inte behöva göra bedövning på alla, då skulle ju pojkvännen behöva gjort det på mig

• caramel meringue
    ska det ju vara.
  • papillon

Det hände en kväll när jag arbetade så jag åkte hem och la mig för att vakna upp med ett infekterat öga. Jag hade hoppats på att linsen under sömnen skulle komma fram och att jag sedan kunde ta ut den själv. Saken var den att jag nästa dag skulle åka till Turkiet och blev lite stressad av detta. Jag åkte till ögonsjukhuset där en ssk lyfte på ögonlocket och fick bort linsen (medan jag titade ned så mycket jag kunde). En läkare kollade sedan att allt var borta. Hon kunde se att ögat var lite skadat.
    Nej, jag behövde ingen bedövning. Jag var så glad när de kunde hjälpa mig att jag inte tyckte att det gjorde ont alls. Linsen jag hade var en endagslins. De är tunnare än månadslinser. Jag gick genast tillbaka till månadslinser, vågar inte längre använda endagslinser.

• abnocto

Jag fick en gång en pytteliten svart sak som fastnade under ögonlocken. Det gjorde dödsont varje gång man blinkade för då skavde det på ögat.
    Fick åka till akuten då jag inte fick ut det och dom vände ögonlocket "ut och in" och tog en tops och drog snabbt. Visst gjorde det ont i max en sekund sedan var det ljuvligt när jag kunde blinka normalt igen. Så man får sällan bedövning utan snabbt fixar dom till det. De sa också att det hade nog varit svårt för mig att få bort det själv så akutresan var inte i onödan.

Svar på tråden Panik- fått något i ögat!