• sholof

Bakad potatis

Känner mig lite förvirrad just nu, så frågan är enkel.
    Hur länge ska man ha bakad potatis i ugnen? och vilken grad?
    Visst kan man väl ha folien runt potatisen redan i ugnen? Då ska den väl vara längre tid inne?

Tack på förhand

• Svar på tråden Bakad potatis
  • Crazy Baby

Jag brukar ha ca 200 grader, tidenberor ju lite på storlek på potatisen, lättast är ju att peta potatisen med en sticka och kolla om den är klar! Folien påverkar inte tiden alls!

• Lene1

Eller så pickar du den lite och kör i micron i några minuter!

• tuvan4

jag brukar köra potatisarna i mikron i 20 minuter först. Pickade innnan. sen baka de i ugnen tills de är klara så att de får den där knapriga goda ytan.
    Lycka till!

• sholof

Jo det är ju det lätta alternativet, men ska ha bakadpotatis imorgon, så då får den gärna ligga i ugnen nån timme o ta tid när jag gör annat.
    Blir med folie om...så håller den värmen längre efteråt när vi äter fondue

• Mirimaxx

Vad jag vet ska man inte ha folien på från början och så ska du sticka en massa hål i potatisen så att den inte "exploderar" då det blir tryck i potatisen.

ღJennieღ
  • Mirimaxx

ett ögonblick så ska jag ordna till det åt dig

ღJennieღ
  • Mirimaxx

Tillagningstid: ca 1 timme 200-225 grader

Stick i potatisen med en grov nål, annars kan de "explodera" i ugnen under bakningen. Lägg potatisarna direkt på ugnsgallret eller i en långpanna eller på ett ugnssäkert fat. Baka potatisen tills den är mjuk, pröva med provnål.

Obs! Potatisen ska inte ugnsbakas i aluminumfolie, då den blir fuktig och svampig. Däremot kan den varmhållas i folie.

Vi har gjort efter detta och det blir alltid perfekt

ღJennieღ
  • Mirimaxx

Vi brukar lägga dem direkt på ugnsgallret och så ställer jag klockan på 45 minuter och sedan känner jag med stickan med jämna mellanrum eftersom att det kan gå fort i slutet, men än så länge har jag inte misslyckats en enda gång

Lycka till

ღJennieღ
  • sholof

Tack mirimaxx, då kör jag på det då. Vill ju inte middagen ska bli helt misslyckad för att jag gör nåt som jag inte vet varför jag gör.

• ung83

jag brukar pressa vitlök med smör o ha på potatisen innan jag stoppar den i ugnen..

• Mirimaxx

När potatisarna är klara och ska serveras så brukar jag gör ett kryss-snitt i poatatisen och pressa upp kanterna lite och ha på smör/smaksatt smör och en himla massa ost och sedan servera rörarn vid sidan utav poatisen och då även med sallad Men allt är ju en smaksak

ღJennieღ
Svar på tråden Bakad potatis