• Killen

Spara till den lille

Hej.
    Vi vill så gott det går spara till våra barn, och jag undrar hur ni gjort med ev. sparande till era barn.

Vi tänker sätta undan 1000kr/mån till den lille, har dela upp de enligt förljande: Bospar HSB 300kr/mån, och sen fonder: Handelsbanken Småbolagsfond 250kr/mån, Handelsbanken Amerikafond 250kr/mån och Handelsbanken Östeuropafond 200kr/mån.
    Detta är ju ett högrisksparande men de är ju på 18-20 års sikt som pengarna ska användas, när de närmar sig för uttag av pengarna så kan man ev placera om i "säkrare" placeringar.

Tar gärna emot tips på andra sätt att spara till de små.

Mvh Killen

• Svar på tråden Spara till den lille
  • Mausiii

Lyllos unge!
    Det är nog inte många som har råd att spara såpass mycket åt sina barn!

Vi har inte råd än, men planerar ett månatligt sparande på ett par hundralappar efter föräldraledigheten. Hittills spar vi alla småpengar till vår son och det blir ju ett par tusen om året.

• Diana

Vi sparar barnbidraget i fonder.
    Känns skönt att kunna ge barnet ett startkapital när det är dax.

• hidden angel

oj.. vi sparar inget för tillfället. jag hade gärna gjort, men eftersom jag e ensamstående o har knaper ekonomi känner jag att det e viktigare att vi har det bra nu än sen. Får jag ordning på min ekonomi sen så har jag tänkt sätta undan lite varje månad. men nu får det räcka med de pengar hon får i julklapp/present o dyligt

• MariaF

Vi sparar 200 kr i månaden som vi kommer att andvända till saker hon behöver (som kostar lite mer).

• Fru Majsan

Inget än så länge, just nu har vi det lite tajt med ekonomin. Men vi tänkte nog spara lite i fonder, aktier och eventuellt på något vanligt sparkonto åt honom lite senare. Några hundra i månaden kan jag tänka mig att det blir, och så sätter vi väl in pengar han får som present där också. Men det känns inte som om det är någon akut brådska. Bättre att se till att vi har det bra nu så länge så får man spara när situationen är en annan...

• Kakmonstret

Än så länge har vi lagt undan Julias barnbidrag, men ännu inte placerat dem. Ska samla ihop lite först så att man har några tusen att investera i direkt.
    Vad jag funderar på är sparandet i HSB (allmänt fundrande, inget kritiserande alltså). Om det blir så att boendet barnet ska köpa inte är en HSB, kan man då ta ut dem, eller går det bara att köpa en HSB-lägenhet för dem?

• cilja

Hej. Vi sparar 200 kronor till vår son var månad. Känner verkligen att det förtillfället e så det räcker. Man blir ju inte rik av att gå hemma och det vill man ju göra så länge man kan. Jag kan inte förstå hur folk kan spara hela barnbidraget till sina barn. Man blir ju inte rik av detta. När jag väl börjar jobba igen så kanske vi kan spara lite till. Man vill ju ge den lille killen en bra start när han flyttar hem i från och tar körkort.

• mammamary

Jag sparar oxå undan 200kr varje månad till Nova....känner att det är mer än väl när man bor ensam med snuttann..o sen bidrag som kommer in vid kommande jular och födelsedagar kommer jag oxå sätta in....dop-pengarna kom oxå in på kontot!

• Fru B

Vi sparar barnbidraget varje månad och ofta lite till. Tjejen måste ju kunna köpa en egen bostad o sisådär 20 år, i Stockholm finns ju inga hyresrätter!

• Killen

Hej Kakmonstret

I HSB-Bospar får du bosparpoäng för varje krona du sparar högst 300kr i månaden ger poäng, sen nrä du vill köpa nyproducertade lägenheter så får den som har högst sparade bosparpoäng välja lägenhet först, Om du köper en beg. lägenhet så är du fri att ta ut pengarna fårn bospar när su vill men du förlorar poäng för de pengar du tar ut.

Vi ser denna sparform mer som ett "säkrare" kompliment till fonderna, inte alls säkert att barnet kommer ha nytta av bosparpoängen alls, men de kanske ger en möjlighet i framtiden.

Mvh Killen

Svar på tråden Spara till den lille