Om du ar orolig sa kanske du skall fraga en lakare, (eller nagon pa MVC). Min kompis son som ar 22 manader gammal blev just diagnosticerad med PDD-NOS, vilket ar en form av autism, (eller en diagnos som ges till barn som verkar vara autistiska, men inte passar in i alla kriterier till autism), och hon har kannt att nagot inte ar som det skall sen innan han var ett ar gammal, och det tog tid innan de kunde diagnostisera honom ordentligt.
Tror inte att det ar nagot konstigt att ditt barn gungar, men om det oroar dig sa skadar det val inte att kolla med nagon som vet. Ju tidigare man kan fa hjalp, desto storre chans for barnen att utvecklas och fa den hjalp de verkligen behover, (om det nu skulle vara sa att det behovdes)!
Kan val tillagga att min kompis son aldrig gungade, men han har alltid varit lite spacig. Han talar inte, och han sitter garna och skrattar for sig sjalv, (utan att ha nagot sorts stimuli som kan frambringa skrattet). Han ar normalutvecklad motoriskt, borjade ga nar han var 10 manader etc. men han har inte direkt nagon gladje av socialt umgange, eller kommunikation, detta marktes mest med att han var en glad och otroligt sot babis, (han ser inte konstig ut alls). Det kandes bara som att allt inte stod ratt till. Han svarade inte pa nagonting, satt bara och log liskom, (vet inte hur jag skall forklara det har. Det later som att alla barn som ar glada ar autistiska, sa ar inte fallet). Sa autism kan te sig i manga olika former och behover inte alls ha med gungning att gora. Var det nagon som ar erfaren med autism som kom med den kommentaren??