• Anonym

Autism....min son?

Min son utvecklas precis normalt som alla andra 7 månaders, men han sitter och gungar fram och tillbaka hela tiden.

Fick höra av nån....."sådär gör barn med autism"...kan inte få ut detta ur mitt huvud nu.

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Autism....min son?
  • mon

Barn med autism brukar ha ganska speciellt utseende, såvida han inte har det är det nog ingen fara.

• Tesie

Mon, vill bara tillägga att barn med autism INTE ser ut på speciellt sätt...Har inget särskilt utseende! Ser ut som vilket barn som helst!
    Min granne har en som som är autistisk! Även min systers förra pojkväns syster var autistisk!

Anonym: det är nog ingen fara ska du se, han kanske har upptäkt att det är roligt att göra så!
    Brukar märkas runt 2 års ålder, men jag har MÅNGA sidor om just autism och gjort skolarbete om det, så vill du veta mer så ett meddelande så berättar jag mer!

P.s Min mamma har jobbat med autistiska barn..d.s

• sambima

Anonym, oroa dig inte. Inte ännu när han är så liten.

Mon:
    Jag vill betona att barn med autism inte alls "brukar ha ett ganska speciellt utseende". Många gånger upptäcker man inte att barnet är autistiskt förrän långt upp i skolåldern, detta för att autism är ett samlingsnamn för många olika sorters autistiska spektrumstörningar. Det är inte utseende som är det främsta tecknet.

Sambima

• Ingen

Jag har heller aldrig märkt att autistiker skulle ha ett speciellt utseende. Folk tycker så mycket. Om inte personen som fällde kommentaren är barnläkare så skulle jag strunta i det. (Vad var det för en korkad kommentar, förresten?) Om du är orolig så prata med BVC?

• mon

Är för trött, förlåt, kan inte läsa, känner också folk med autism. Borde nog sova lite.

• julmusten

Om du ar orolig sa kanske du skall fraga en lakare, (eller nagon pa MVC). Min kompis son som ar 22 manader gammal blev just diagnosticerad med PDD-NOS, vilket ar en form av autism, (eller en diagnos som ges till barn som verkar vara autistiska, men inte passar in i alla kriterier till autism), och hon har kannt att nagot inte ar som det skall sen innan han var ett ar gammal, och det tog tid innan de kunde diagnostisera honom ordentligt.

Tror inte att det ar nagot konstigt att ditt barn gungar, men om det oroar dig sa skadar det val inte att kolla med nagon som vet. Ju tidigare man kan fa hjalp, desto storre chans for barnen att utvecklas och fa den hjalp de verkligen behover, (om det nu skulle vara sa att det behovdes)!

Kan val tillagga att min kompis son aldrig gungade, men han har alltid varit lite spacig. Han talar inte, och han sitter garna och skrattar for sig sjalv, (utan att ha nagot sorts stimuli som kan frambringa skrattet). Han ar normalutvecklad motoriskt, borjade ga nar han var 10 manader etc. men han har inte direkt nagon gladje av socialt umgange, eller kommunikation, detta marktes mest med att han var en glad och otroligt sot babis, (han ser inte konstig ut alls). Det kandes bara som att allt inte stod ratt till. Han svarade inte pa nagonting, satt bara och log liskom, (vet inte hur jag skall forklara det har. Det later som att alla barn som ar glada ar autistiska, sa ar inte fallet). Sa autism kan te sig i manga olika former och behover inte alls ha med gungning att gora. Var det nagon som ar erfaren med autism som kom med den kommentaren??

• mon

Nu vet jag vad min trötta hjärna fick till, hakade upp mig på gungningen och en pojke jag jobbade med(downs syndrom) satt jämt och gungade= tänkte på honom och fick kortslutning

Är det ens någon som hört att gungning har med autism att göra?
    Att leva i sin egen värld som ovanstående beskriver i en form är ju vad det handlar om, inte behöver ett barn som gungar när det leker eller sitter vara i en annan värld?

• sambima

Jag känner många barn som gungar, helt normala barn. Barn har sån livlig fantasi - de har ju mycket att uppleva och tänker på mkt. Självklart kanske de lever i sin egen värld också - barnens värld.

Det är mest vi äldre som tycker att det inte är normalt att gunga när man tänker på annat.

Till TS - hoppas att allt står rätt till ändå. Kolla med läkare innan du drar förhastade slutsatser.

• Zmoothie

Att folk säger att barn med autism gungar har nog att göra med att de lever inom sig själva, och kopplar ifrån världen. Samtidigt är de beroende av rutiner och kan "haka upp sig" på en sak/en rörelse, t ex att sitta och gunga fram och tillbaka, rita med fingrarna i luften, nynna, eller liknande.

Jag har en bror som är autistisk, och visst gungar han, men det gör också "vanliga" barn. Speciellt så små, de lever ju också i sin egen barnvärld, precis som vi lever i vuxenvärlden. Så är det allt de har att gå på, och han utvecklas normalt i övrigt, så oroa dig inte!

Det vanligaste tecknet hos barn med autism är att de inte tar ögonkontakt och interagerar med sin omgivning på samma sätt som andra barn.
    Så oroa dig inte!

• MrsE

Även jag vill protestera mot att barn med autism ser annorlunda ut, de som gör det har oftas tilläggsdiognos med tex mental retardation eller downs syndrom.

Om du är orolig för om din son har autism så tänk på om han:
    undviker att ha ögonkontakt,
    inte tycker om att bli buren, då oftas när han har ansiktet mot dig,
    undviker han fysisk kontakt, kramar mm.
    Det är några saker som brukar vara typiska vid autism när barnen är små.

• Vilmagbg

Min son sitter också ofta och gungar när han sitter i sin matstol eller på golvet. Jag tror att han gör så för att han suttit (för)mkt i sin babysitter och den gungar när han rör på sig.
    Sen kan det ju vara så att han gungar för att han vill komma framåt.....

Svar på tråden Autism....min son?