• Zack

Möss i väggarna!!

Har nu i några dar vaknat på morgonkvisten av att det knaprar inne i väggen. Är livrädd för möss och råttor. (söta i bur men inte lösa)

Jag är orolig att de ska kunna äta sig ut och börja springa lösa omkring i huset.

Jag vill (trots att jag är äcklad) höra era mus och råtthistorier!!

Nu ska jag dra en här:

I min tonår va jag mycket hemma hos en kompis som bodde med sin familj lite ute på landet. Jag satt en dag vid deras köksbord medan kompisen duschade. Plötsligt hör jag hur det knaprar under köksskåpet. Jag går dit och böjer mig fram för att titta. Där ser jag ett hål och en knäckebrödsskiva som någon innifrån håller på att mumsa på. Jag gör ett ljud och filuren släpper brödskivan. Jag väntar en stund och sedan ser jag två ögon och en liten nos. Åh, vilken söt mus, tänker jag. Plötsligt häver det sig ut en stor råtta och hämtar brödbiten.Fot i munnnen

Sedan efter den dagen var det mer eller mindra råttjakt i huset varje dag. Så fort man skulle gå in i köket fick man göra lite väsen i dörröppningen och sedan vänta till alla råttor hade avlägsnat sig. Det visade sig att råttan hade en massa kompisar.

Såååå, vad har ni varit med om?

Stolt 35-årig 3-barns mamma (och hustru)!
  • Svar på tråden Möss i väggarna!!
  • alienz

detta var förra vintern eller vintern innan (minnet). min sambo hade hört en råtta eller en mus tassa omkring i källaren.han är mycket mer rädd än mig vilket jag inte är som tur är =) på kvällen skulle min sambo gå på toaletten. Han sprang ut och sa att råttan var i soptunnan. Jag sa vi tar en råttfälla och stänger dörren. gick upp och sov.. skulle ner på toaletten min sambo fegade så jag fick gå.. där var han fångad =) min dotter var även med, jag ville inte skrämma henne så jag visade den säöta musen för henne. pratade lite om den tills vi skastade den... men dent kom en till råtta dagen efter så samma sak hände med den...

så vi ville ju veta vart ifrån de kom vi tänkte att de var källaren, men hittade ingenstans de skulle kunna vara.. så kom jag att tänka på köket där huset är utbyggt sen min sambos pappas tid... vi drog fram kylskåpet och va fann vi där jo ett hål mellan väggen och golvet på ca 2-5 centimeter. ja ett riktigt jävla fuskbygge. så det var bara till att reparera fuskbygget.. sen dess har vi inte haft några ovälkomna ghäster =)

• Teskedsmamman

Jösses, massor..... jag jobbade på stall och lyfte en halmbal, därunder var ett råttbo och mamman gick i försvarsställning, jag släppte balen snabbt!

Jag har fött upp både råttor och möss, men är inte så förtjust i den vilda släktingen...

Senaste upplevelsen är här i huset, vårt kök var under renovering och en kväll blev det ett jefla liv i köket och jag körde direkt att det var en råtta som skrek, då hade katten tagit en fullvuxen hona i köket! Idag är köket färdigrenoverat och vi har inga som springer i köket längre, däremot hör vi dem i trossbottnen ofta.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.11) BF - 070724
  • Lervik

Jag hade aldrig tidigare sett en mus annat än i bur eller som ormmat hemma hos en kompis, tills för två år sedan....
    Vi hade nyligen flyttat in i vårat ny/gamla hus med våran dräktiga hund och tyckte att livet var underbart..... men jag vaknade en morgon av ett ihärdigt knaprande i väggen. Hade inte en tanke på vad det kunde vara. Tänkte inte så mycket mer på det tills hunden började att bete sig lite underligt.
    När man var i köket på nedre plan så kunde man höra att det var något där uppe i gästrummet som ligger ovanför köket precis. Det lät nästan som att det var nåt träd som rispade mot huset..........trodde jag ja.
    Efter det så upptäckte jag på hunden att hon absolut inte ville gå in i köket..... det var nämligen där dom va, i sopperna. Det såg vi några veckor senare.
    Min sambo satte då musfällor där, och jävlar va dom smällde ofta. Jag kan ju erkänna att jag öppnade aldrig skåpsdörren till sopperna under den tiden och hunden fortsatte att aldrig gå in i köket. Hon kikade runt hörnet och sprang sedan förbi köket varje gång hon skulle in eller ut från vardagsrummet. Hon såg ganska så lustig ut faktiskt, med tanke på att hon va en stor schäfer.........
    Jag pratade om detta med min mamma och hon berättade att det va jätte vanligt att mössen sprang i väggarna när hon var liten, då började jag bli skraj för dom små liven.

En kväll när min sambo jobbade och kom hem sent så kom en liten mus in i vardagsrummet, den hade tagit sig från gästrummet på övre plan, ner för trappan och in till mig och hunden i vardagsrummet. du må tro vi blev rädda. Den var så rädd själv så den sprang in under soffan och jag ställde mig på soffkanten och hunden upp i soffan. *skrattar åt mig själv* Så när min sambo kom hem så såg han mig genom fönstret, ståendes på ena soffkanten. Han trodde att jag i vanlig ordning fotograferade hunden.... vilket jag inte gjorde.........
    Han fick tag på den lille rackaren och dagen efter satte vi ut gift lite överallt och täppte igen alla små hål i huset.

Sedan dess har jag varken sett eller hört nåt.

• södertälje

Nu är inte jag rädd för möss,tycker att dom är gulliga med sina svarta ögon och långa morrhår.
    Men vi hade besök av dom för ett flertal år sen,hörde hur det knapprade i skåpen men vi såg aldrig något,men dom hade lämnat visitkort...så en dag satt vi vid köksbordet och åt när den lilla rackarn tittade fram under spisen och började tvätta sig,hunden blev som galen,sambon blev lika galen han och skulle på jakt...men det gick ju inye att få fatt på den lilla musen.
    Ringde till antizimex som kom och la ut lådor med råttgift,han sa att dom får en mättnads känsla av giftet och dör av svält utan att känna hunger.Jag har hört hemska historier om råttgiftdöd.....ja sen des har vi inte haft flera besök,förutom dom som katten släppar hem.

• Zack

Usch då *ryyyser*

Jag har en till...

Hemma hos samma kompis. Åter igen i köket. Var ensam där då med. Hör något från spisen. En liten mus kikar fram över kanten. Den sötaste mus med stooora pepparkornsögon. Jag reser mig upp sakta, musen rör sig inte. Jag smyger mig fram, musen rör sig inte. Jag böjer mig ner och plockar upp katten. Håller fram katten till musen. Musen rör sig inte. Katten tittar slött på mig. Jag gör en för häftig rörelse. Musen försvinner. *dum katt*

Stolt 35-årig 3-barns mamma (och hustru)!
Svar på tråden Möss i väggarna!!