• Pärla1

Spara Amaryllis lökar??

Ja, som rubriken lyder.

Hur ska man göra för att spara Amaryllislökarna till nästa år?
    Skötselråd: kallt, varmt, vatten och vart ska man ha dem osv...
    Hört att det är lite "bök", men tänkte testa iaf.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Spara Amaryllis lökar??
  • pluppen och jag

Jag har för mig att de ska stå mörkt & svalt. Min mamma vet jag brukar ställa ut löken som den är i krukan i kall förrådet till nästa år.
    Blir hur fin som helst.
    Det enda är väl att man ska komma ihåg att ta in & börja vattna i tid. Annars blommar det väl till påsk

Edin ska få en lillebror
  • Pärla1

Åh, tack!!

Ska man ta in den i typ November då? Inte vattna någonting, när man ställt den svalt/mörkt?

• pluppen och jag

Inget Vatten under tiden, det stämmer.
    kan kolla med mamma enare när hon tar in sin!

Edin ska få en lillebror
  • Pärla1

Det vore jättesnällt!! Det är synd att säga att man har "gröna fingrar".

• EmA

hm... jag har hört och vet att mamma testat lite olika varianter. Min faster som är lite blomexpert också. Du skall iallafall låta den stå till dess att den har vissnat ner helt, sedan kan du ställa undan den till sommaren och då brukar min faster plantera om den ute. Viktigt att inte glömma att ta in den innan frosten kommer dock! sedan plantera om och gödselvattna. Tyvärr är det väl svårt att få till det i dag för de är så hårt drivna men d et är ju kul att försöka

Sedan vet jag att min mormor slängde sin i komposten som de knappt använder och där stod det en grann blomma sedan

Faster har även berättat att de hade en på jobbet som de bara ställde undan och vattnade då och då  och den blommade om i fyra år...

BF 15 jan
  • Nötkaka

är det samma sak med hyaciner?
    Eller hur är det egentligen...om man planterar ut lökarna i trädgården - kommer de att blomma i sommr eller?

• Pysse

Jag tiggde alla mina kompisars utblommade amaryllislökar förra julen - sedan lät jag dem stå i krukan i ett mörkrum tills i april. Då tog jag ut dem och satte alla i en stor lövkorg - var nog 10 lökar. Jag satte ut korgen - efter sista frosten och de började skjuta upp blad efter några veckor allihopa. De växte och växte - sedan kom det något otrevligt djur och åt upp bladen -åtminstone tror jag att det var en kanin. Så jag vet inte om de hade börjat blomma igen - men jag tror det. Skall testa i år igen.

• Filantra

Vattna, gödsla och sköt amaryllisen som en vanlig krukväxt inomhus tills bladen vissnat ned. Plantera ut i trädgården när värmen kommer. Innan frosten kommer tar du in löken, planterar den men vattnar inte nämnvärt förrän du ser att den kommer med grönt. Sen kör du på som vanligt. Blommar då vanligen lagom till jul.

Svar på tråden Spara Amaryllis lökar??