• InaLo

Blodtryck och puls?

Hej Jag har lite funderingar krig vad som är normalt när dett gäller puls och blodtryck

1)Ökar pulsen när man är gravid?
    2)Vad är normalt blotryck för en gravid kvinna?

Även om ni inte kan svaren till frågerna där upp kanke ni ändå kan svara på dessa:
    3) vad hadde ni för puls vid inskrivning
    4) vad hadde ni för blodtryck vid inskrivningen

Jag har funderat lite på det Har mätt mit blodtryck hos mina föräldrar med en blotrycksmätare. och mätte då 65/98 och puls på 71(vanligtvis ca 63)
    Jag tro det är ganska lågt blodtryck men är inte säker på vad som är vanlig. Finns det några här som kan göra mig lite klokare.

är i v5+5 och märker redan skilnad på pulsen.
    Hälsningar Lovisa

• Svar på tråden Blodtryck och puls?
  • Daidi

Jag vet inte riktigt vad jag hade för puls vid inskrivningen (80 kanske?) men mitt blodtryck var ungefär 135/78.
    Puslen ökar säkert eftersom blodvolymen ökar. Jag känner min egen puls i kroppen tydligare nu än jag gjorde innan graviditeten.
    Grattis till bebisen i magen!

• Daidi

Min inskrivning var i v 12 kanske jag ska tillägga!

• Edwina

Hej här kommer ett försök till att svara på dina frågor

1. Precis som Daidi skriver så är det vanligt att pulsen ökar vid graviditet pga att blodvolymen ökar. Dessutom får man ju lite sämre kondis ofta och blir lätt ansträngd då ökar pulsen.

2. Ett normalt blodtryck är väldigt svårt att ge ex på eftersom att det är mycket individuellt beroende på ålder, tillstånd mm. Men ditt blodtryck 98/65 är ganska lågt och din puls på 71 normal. Det har man ofta under graviditeten. ( Har man ett övertryck runt 100 eller lägre räknas det som lågt. Har man ett undertryck på runt eller över 150/90 räknas det som högt, ca värden)

Mina exempel från inskrivningen är
    * puls- ca 80
    *Bltr- ca 130/70

Hoppas du blev lite klokare och
    grattis till graviditeten /Edwina.

• Salsan

Jag hade blodtryck 115/70 på inskrivningen då jag var i vecka 9 ca. Nu två veckor senare hade jag 115/55.

• Elfva

Vet att pulsen ökar när man är gravid, och att man också kan få hjärtklappning ibland.

Mitt bt är lite högt tycker barnmorskan men eftersom det inte stigit sen sist så är det ok. 123/87

Min puls var däremot på 130 just då... *skrattar* eftersom jag tycker det är urläskigt att ta blodtrycket. Hon sa att hon inte trodde jag hade sån hög puls annars, för då skulle jag må dåligt av det. Men om jag har hög vilopuls så skulle de kolla upp sköldkörteln... Hon bad mig räkna lite hemma och så i lugn och ro, och det har jag gjort och då ligger den på dryga 80. Vilket jag tror är ok. :)

Svar på tråden Blodtryck och puls?