• Era

Hur länge ska oxfilen vara i ugnen?

Om man inte vill ha den röd/rosa inuti.
    Hur många grader. Måste man bryna den i en stekpanna först? Det är knappt så den får plats.

Då jag även ska ha potatis gjord i ugnen tänkte jag först göra köttet och sedan potatisen. Men hur ska jag då värma köttet? Bara snabbt i ugnen efter potatisen?

• Svar på tråden Hur länge ska oxfilen vara i ugnen?
  • Ronsa

Bra att bryna först för annars kan den bli torr och seg. Ca 70grader ska den bli innan man tar ut den om jag inte minns helt tokigt.

• metallgem

Ett tips är att kolla i en kokbok..

Allt kött om det ska bli bra måste brynas först i en stekpanna så att köttsaften stannar i köttet under tillagningen, det bästa föra tt veta om köttet är som du vill ha det är att använda dig av kötttermometer i ugnen så kan du ta ut köttet och lägga det i folie att vila vid exakt rätt temperatur.
    Det går inte att lita på att det blir bra med gradantal och längd i ungnen.

Hade inte rekomenderat dig att värma om en redan tilllagad oxfilé, det vore att förstöra ett fint kött.

• Era

Aj då jag som inte har någon köttermometer!

• Era

Tack för svaren. Det är nog värt en investering.

• notsofantastic

70 grader för en röd/rosa biff? Jag hoppas att du skämtar? Då blir den välstekt De Luxe. Blodig är den vid 55 och rosa vid 60. Så att ta ut den vid 58 grader skulle jag rekomendera.

Och ja, man måste bryna köttet innan. Det gör att köttsafterna behålls på ett bättre sätt. Har du ingen kökstermometer så så skulle jag passat på att låna av någon. Mycket svårt att göra en bra oxfilé utan en kökstermometer.

• Era

Måste man alltså äta äta den rosa/röd. Det har jag sätt i alla kokböcker också. Lite rosa gör väl inget men huva för blod! Ska hela termometern in i köttet eller är det vid spetsen tempen tas.

• notsofantastic

Termometern ska ner till den tjockaste bitens mittparti. Jag tycker det är syndigt att tillaga en oxfilé välstekt Lite rosa måste den vara i mitten. Om du inte gillar det rosa så mycket kanske du kan öka temperaturen till 61-62 grader. Då är den inte jätterosa.

• skrutthumlan2

TS skrev ju att hon INTE ville ha en röd/rosa oxfilé!
    Jag gillar inte heller röd/rosa, men den får inte bli som en skosula, pyttelite rosa tycker jag blir godast!

• FruSöderström

Om du har varmluftsugn så löser du snabbt problemet med att både potatis och kött ska in. Då kan du köra in båda på den lägre temperaturen som köttet ska vara i (är väl 175) och när köttet är klart så låter du potatisen stå kvar och ökar ugnen till 200. Sedan rullar du in köttet i aluminiumfolie! Men du har kanske inte varmluft....?

• Era

Varmluftugn har jag inte. Tack för alla svaren. Jag kör nog på 60-62 grader. Sambon gillar inte heller röda skiftningar i köttet. Eftersom det bara är vi som ska äta får vi skylla oss själva om det blir torrt.

• notsofantastic

Ja, att hon INTE ville ha den välstekt såg jag nu tyvärr. Men jag tycker fortfarande att 70 grader är för mycket. Då blir den som du säger, en skosula. Skulle i mitt aldrig gå över 65 grader för en oxfilé och vill man ha den lite rosa i mitten 63-64.

• Ronsa

vi hade våran till 70 nästan 75 och blev helt perfekt.

• Era

Det skulle jag nog också haft. För vi fick steka våran igen i en stekpanna då blodet rann ut när vi skar upp den!

• Duddelisah

Vi hade vår till 57-58 grader - perfekt enligt vår smak....

Svar på tråden Hur länge ska oxfilen vara i ugnen?