• Löööv

Vad är Bipap?

Vet vad cpap är men inte bipap. Får luddiga svar på Google...

• Svar på tråden Vad är Bipap?
  • pritt

Är inte bipap en sort cpap fast för större? för vuxna tänker jag nog på!

• kattfoten

Då har man en egen andning - men behöver hjälp vid andetagen av apparater. Cpap klarar man inte andningen alls.

• polly79

Jo, man klarar visst andning själv med cpap! Annars hade det ju varit fråga om en respirator, eller hur? Min son låg i cpap, fast klarade kortare stunder utan. Cpap är ju att andas mot ett tryck. Dock kan jag inte svara på vad bipap är...

• polly79

Nu är jag lite klokare; Cpap ger ett konstant tryck, medan på en bipap kan man reglera trycket vid utandning respektive inandning.

• Löööv

Jaha...cpapen är ett hjälpmedel vid egna andetag. Alltså man andas i motvind typ. cpapen håller lungorna utvecklade vid varje andetag...?.

Bipap= styr andetagen?. Typ påminner barnet att ta egna andetag?.

Tack för svar.

• lolliepopsie

Bipap=Den ger barnet en "puff" vi varje andetag som påminner barnet om att andas djupare...den är alltså lite större hjälp än cpap är...

• Löööv

Och den ser likadan ut som cpapen?. Bara att man ställer in cpapen på bipap?. Som man kan göra med respirator....fast då kan man välja om man vill ha respen som cpap eller resp?

• caramell74

CPAP ger ett kontinuerligt positivt tryck i lyftvägarna. Hjälper att "blåsa" upp lungan och förbättra syresättningen.

BIPAP har denna funktionen också men ger dessutom ett tryckstöd vid inandningen. Puttar på luften in.

Svar på tråden Vad är Bipap?