Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MissCat

Flagyl?

Äter antibiotika som heter Flagyl sedan ett par dagar tillbaka..hade en cysta som brast och fick då Flagyl utskrivet i förebyggande syfte...Vet ej vilken tur i ordningen jag äter antibiotika detta år, blir tokig! Haft infektioner...Men nu till saken: Det står att man ej ska dricka alkoholFörvånad när man äter dessa....det kan bli samma effekt som Antabus säger läkaren, det säger inte mej ett dugg! HemlisHar väl inte käkat det nån gång...Kan man inte ens ta ett ynka glas vin när det är nyårsafton och allt????Fundersam

• Svar på tråden Flagyl?
  • jazzy

jag har oxå ätit flagyl nyligen: Ingen alkohol under kuren & tre dagar efter sa läkaren till mig. Man får nog använda sitt eget omdömme.Lycka till!!!!

Bebis 2007
  • Sciarlotta

du kan börja må väldigt dåligt, så det kan vara en dålig idé att dricka. Det är inte säkert att du börjar må illa, men det kanske inte är värt att testa på en fest? Fundersam

så här står det om Antabus: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

och om Flagyl i fass.se:
    Metronidazol kan, hos vissa patienter, ha en disulfiramliknande effekt på metabolismen av alkohol, vilket resulterar i intoleranssymtom. Patienterna bör därför uppmanas att inte inta alkohol under behandling och minst en dag efter avslutad Flagylbehandling.

Om alkohol intas under pågående Flagylbehandling kan reaktioner som illamående, huvudvärk, förhöjd puls och värmekänsla uppträda. Alkoholförtäring bör därför undvikas under behandlingen och minst en dag efter avslutad Flagylbehandling.

Duracellkaninen är min son
  • MissCat

Äh, var bara nyfiken...ska inte på fest, ska vara hemma med min minsting och man och äta gott och mysa men det är ju lite festligare om man kan ta lite vin till maten..men det lutar nog åt alkoholfri cider istället...Hemlis

Gott Nytt år på Er!Cool

• Anonym

Man ska INTE dricka alkohol med Flagyl!!!!!

• Anonym

Å andra sidan så står det att man BÖR inte inta alkohol i samband med flagy.Ordet BÖR kan man ju tolka på olika sätt.......

Svar på tråden Flagyl?