• atelli

Torr hud på 3 veckors bebis

Vår lilla kille föddes med torr hud och huden släppte i "sjok" den första tiden. Han har fortfarande mkt torr hud och vi försöker smörja med olja flera ggr per dag.

Hur länge ska man fortsätta att olja? När söker man läkare? Finns det nån salva att testa själv?

Olle är tre veckor, föddes 5 dgr tidigt, normalviktig o allt annat verkar vara ok.

• Svar på tråden Torr hud på 3 veckors bebis
  • malla7

Min lille kille hade också en period i början när han flagade....såg inte klokt ut Vi fick köra med olja i badet + ibland efteråt tills han var 3 månader ungefär.

• Frosk

Miniderm kör jag med efter råd från bvc. Finns på apoteket och jag tycker huden suger åt sig det mkt bättre än olja.

• kron

Håller med om att Miniderm är bra! Olja lägger sig bara utanpå huden och går ej in i den. Vi använder olja i badet, men badar ej mer än nödvändigt. Miniderm så ofta det går!

• mammatillpojkar

olivolja finns att köpa på apoteket och den går in i huden

• Theis

hej. våran dotter var jättetorr i huden. Provade först att smörja med olja men det blev det ännu värre av. Sen provade vi miniderm, men det fick hon utslag av...
    Locobase repair har däremot varit jättebra, finns på apoteket. Vi smörjer fortfarande och hon har inte varit torr sen vi började med det. 
    Kanske värt att prova/ Lisa

• Missboss

Barnolja ska inte användas om de är jättetorra för den torkar ut ännu mer. Sonen fick utslag på hela kroppen pga av att han var så torr och vid första läkarbesöket så sa han att använd inte barnolja utan raps, oliv eller majsolja. Sen fick jag karbamid essex kräm utskriven och efter ca 1 vecka med smörjning så försvann alla utslag

• Stampelina

Hej

Har 2 barn och båda har problem med exemhud.

Jag andvänder Miniderm blandat med Polyderm (blandar själv) så får man både fett och fukt.
    Har även en mild kortson som lilltjejen fått utskriven som jag andvänder när det är som värst.

Kram och lycka till Lina

• Stampelina

tillägg.

Ingen av mina barn har kunnat andvända olja utan att bli sämre.

• Micke Geting

Tänk bara på att vissa oljor är till för att användas tillsammans med vatten, medan andra inte är det.
    Använder man enbart oljan om det är tänkt att användas med vatten kan huden bli torr.

• LiJo

Håller med andra om att Miniderm och Locobase är bättre än olja. Prova dessutom att inte bada så ofta - en treveckors baby blir knappast smutsig så att han behöver bada mer än en/två ggr/v. Det torkar bara ut huden i onödan.

Vi hade samma problem i början, men det blev mycket bättre när vi drog ner på baden!

• Inoliten

Håller med jag oxå att Miniderm är jättebra!

• vivianne

Vår dotter hade också torr hud som nyfödd - det är jättevanligt. Riktigt oljiga bad var det bästa för oss men det visade sig vara skillnad öpå oljorna. Apotekets barnolja hjälpte bra, Natusans förvärrade och vanlig olivolja visade sig vara allra bäst (åkte fram av en slump när vi glömt fylla på förrådet). Riktigt torra partier, t.ex. mellan tårna smordes med bröstmjölk.

• atelli

TS här;

vi badar bara Olle två ggr i veckan och smörjer med Barnängens Barnolja två ggr per dag. Det står på oljan att man kan använda den för att smörja in, men det verkar inte bli bättre av det.

Att man kunde ta raps eller olivolja hade jag inte hört förut...

Nåja, vi ska till BVC imorgon så jag ska kolla med dem då.

Tack för alla tips!! Miniderm verkar vara mest använd bland er, ska höra med BVC om det kan vara aktuellt för oss!

Svar på tråden Torr hud på 3 veckors bebis