• Lilla Prussiluskan

Nu har jag slutat amma men Lilleman har blivit jätteklängig och mammig -har det något samband?

Behöver råd hur jag kan hjälpa min son 11 månader.
    Har undan för undan dragit ner på amningen och slutade helt i fredags. Sedan dess så är han jättemammig och vill bara bli buren av mig. Han kommer och lägger sig i mitt knä och slår på mina bröst ibland, han suger på mitt hår och vill bara kramas och pussas. Jag tillmötesgår honom så gott jag kan och pussas och kramas mycket. Jag sitter mycket med honom på golvet och leker och ger honom all uppmärksamhet. Han är emellanåt ganska gnällig och kan börja gråta över ingenting tex att han inte når en leksak.

Kan detta ha med amningen att göra?
    Hur kan jag lindra detta för honom?

Era erfarenheter när ni har slutat amma?

• Svar på tråden Nu har jag slutat amma men Lilleman har blivit jätteklängig och mammig -har det något samband?
  • ebben

nä,de kan bli klängiga ändå i den åldern........

• Lilla Prussiluskan

Ja han har varit klängig förr i perioder men inte på det här extrema sättet..

• kroko

Min kille var likadan när jag slutade amma, han ville helst somna PÅ mig och gärna tugga på all eventuell bar hud som stack fram. Det blev bättre efter ett tag, och visst kan de vara klängiga ändå i den åldern men jag tror absolut att det fanns ett samband. Jag försökte ge honom så mycket närhet jag bara kunde på andra sätt, men fick börja sova i höghalsade t-shirts för att han inte skulle krypa in under Kan tillägga att han fortfarande gärna försöker bita mig i huden på bröstet eller armen om han kommer åt...

• Marlene

Ja det kan nog ha med det att göra, men det kan ju även vara en "vanlig" mammig period. Det bästa är att låta honom vara nära, om du har nånting att bära i sjal eller sele så försök bära honom så mycket som möjligt så han får vara nära

• abovo

Min son blev ooootroligt klängig i den åldern, det har fortsatt, han är 14 månader nu och hänger mig i byxbenen. Jag ammar fortfarande så det är inte det när det gäller honom. Jag bär fortfarande jättemkt.

• Lilla Prussiluskan

Då kanske det är därför som han har börjat bita mig...

Om han fortsätter att vara så här klängig kommer det ju att bli jättejobbigt att börja på dagis.

Svar på tråden Nu har jag slutat amma men Lilleman har blivit jätteklängig och mammig -har det något samband?