• Bumbiiiii

---Hur mycket äter era 3-4 veckors??---

Min son är 3 veckor. Han äter 100-120ml NAN ersättning (börjat äta ersättning för 3 dar sen).
    Ibland ser det ut som han vill ha mer...därför undrar jag hur mycket andra bebisar runt samma ålder äter?
    .?:*¨¨*:?. Mamma till världens sötaste Anton!.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden ---Hur mycket äter era 3-4 veckors??---
  • Mamma Muu82

Min son blir 5 v på tisdag, visserligen ammar jag men barnmorskan räknade ut genom att se på hans viktökning att han äter ca 150ml per mål.

• Mamma Muu82

kan tillägga att han föddes 1 mån för tidigt med, så han äter välldigt mkt för att va för tidigt född.

• Bumbiiiii

Tack för svar

*puffar!*

• tröllkäringa

min lilla sessa är 2 veckor idag och äter allt från 60-120ml per mål och hon äter ca var 3-4 timme. nätterna brukar hon sova från 23-06

• MagicAngel

Min son är 7 v på onsdag...Han har ätit stadigt 120 ml/mål sen v 2-3..(kommer inte exakt ihåg) Sen äter han ju mer mängd än vad som rekomenderas per dygn eftersom han äter ibland var 3:e timme..ibland går det 2 tim emellan...

Nu på de senaste dagarna har han krävt 150 ml/mål ett par ggr om dagen...

Lyssna på din bebis...Är han hungrig så ge han mat...(jag var oxå orolig i början eftersom han låg över dygnsmängden)
    Jag för anteckningar varje mål..Klockslag och hur mycket han äter...Sen räknar jag ihop mängden efter ett dygn..det gör mig lugnare..För nu ser jag ju att han faktiskt äter mindre vissa dygn....Alla barn är olika och kräver olika...Gå efter din magkänsla..

• Bumbiiiii
    MagicAngel skrev 2007-01-01 14:05:40 följande:
    Min son är 7 v på onsdag...Han har ätit stadigt 120 ml/mål sen v 2-3..(kommer inte exakt ihåg) Sen äter han ju mer mängd än vad som rekomenderas per dygn eftersom han äter ibland var 3:e timme..ibland går det 2 tim emellan...Nu på de senaste dagarna har han krävt 150 ml/mål ett par ggr om dagen...Lyssna på din bebis...Är han hungrig så ge han mat...(jag var oxå orolig i början eftersom han låg över dygnsmängden)Jag för anteckningar varje mål..Klockslag och hur mycket han äter...Sen räknar jag ihop mängden efter ett dygn..det gör mig lugnare..För nu ser jag ju att han faktiskt äter mindre vissa dygn....Alla barn är olika och kräver olika...Gå efter din magkänsla..
    Men hur vet jag hur mycket han ska äta på en dag?
    Ibland verkar han vilja ha mat efter bara 2 timmar, men är så rädd att han ska "äta för mycket" och fontänspy (gjorde det 2 ggr när jag delammade)
  • Schmut

vår dotter är 1 månad och har en daglig mängd på mellan 550 - 700 ml Nan 1, dvs det är väldigt olika. för tillfället vill hon äta mindre mängder ofta, så cirka 80ml 7-8 gånger per dygn. innan lågdet på 100-120 5 gånger per dygn.

det står på Nan-paketets (dock bara på pulverpaketet, inte tetran) hur mycket ett barn äter, men det är rekommenderade mängder och gäller inte alla barn. BVC har också scheman över matning.
    enligt mitt Nan-paket
    2-4 veckor / 80-150 ml per mål / 6 mål per dygn
    1-2 månader / 100-160ml per mål / 6-5 mål per dygn

däremot fick vi tipset att göra som 'ammare', mata när barnet vill ha och i den mängd det vill ha. därför antecknar vi allt hon äter för att ha någon koll

• Sarius

På paketet är bara rekommenderad mängd.
    Det är barnet som bestämmer hur mycket den vill ha.
    Min tjej år mera än på paketet och det gör hon än.
    Jag ger tills hon är nöjd.

Ge ditt barn så mycket den vill ha, man kan inte mata för mycket det som händer är att barnet spyr upp det överflödiga.
    Och hellre det, än ett hungrigt barn.

Lycka till!

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • hammarby

Jag tycker att du ska ge honom tills han är nöjd. När min son var runt en månad åt han oftast runt 150 ml, och det är mer än vad han gör nu vid 3,5 månad. Å andra sidan äter han oftast med två timmars mellanrum nu. Alltså mindre och oftare. Andra barn äter mer och sällan. Fundera inte över mängden han "bör" äta enligt paketet.

Och kräkningar hör väl till?

• Mari80

Vilma är 2 ½ vecka och äter allt mellan 70-120 ml ersättning per matning. allt beror på hur länge det gått mellan matningarna... Ibland äter hon med 2 timmars mellanrum, ibland går det så långt som 5 timmar mellan.

• Emeliee

Milton är fyra veckor idag och äter allt från 80-150 ml/måltid, han är duktig på att säga ifrån eller somna när han är nöjd. Som sagt lyssna på din bebis, Lycka till!!

Svar på tråden ---Hur mycket äter era 3-4 veckors??---