• Caoa

Golvtyp när man har golvvärme?

Håller på att beställa hus och ska börja bygga till våren. Jätte kul!
    Men. Har riktigt svårt att veta vilka golv vi ska välja?!? Har ju (som säkert alla) en gjuten golvplatta med golvvärme. Och då har vi hört att det enda som funkar är laminat- eller parkettgolv. Att lägga plastmatta eller linoleum eller liknande ska tydligen inte funka eftersom de då måste läggas direkt på cementplattan, och det blir hårt och ojämnt.
    Men är detta verligen sant? Nån som vet? Nån som har lagt matta på golvvärme? Hur gjorde ni i såfall? Blev ni nöjda?

Tacksam för alla svar som kan tänkas hjälpa oss!!

• Svar på tråden Golvtyp när man har golvvärme?
  • Missboss

Har aldrig hört det och i vårt hus som vi bygger så är det plastmatta i tvättstugan. De flytspaklade på plattan för att få rätta lutningarna och det jämt innan de la in mattan. Vi flyttar inte in förrän om 2 veckor så om det blev bra kan jag inte yttra mig om än

• Joonas

Vi har klinkers. Funkar jättebra. 

festlig, funktionell och fryntlig
  • väntar o längtar

Vi har parkett och klinkers - varmt och skönt.

• Caoa

Tack för era svar! Vi ska också ha parkett i de flesta rum, men i barnens rum vill vi inte ha det eftersom det är så mycket mer "känsligt" för slitage. Så vi funderade på nån matta av nåt slag.
    Nån annan som vet nåt om detta? Kan man lägga en spånskiva på plattan först, och mattan på skivan, för att undvika att det blir så hårt och ojämnt? Eller orkar inte golvvärmen igenom då?

• väntar o längtar

Det finns andra utrymmen än barnrum som är mer utsatta skulle jag tro. Våra flesta golvmärken finns i köket, runt matplatsen och alla de utrummen som sonen leker som vildast - och det är inte i sitt rum.
    Bilarna ramlar mer än gärna ner från byråer och andra högre ytor som det är som mest lämpligt att köra på enligt sonen.

Bara en liten tanke...

• SVejsan

När det gäller trägolv/parkett så tål inte en del golv golvvärmen, kolla med leverantören av golvet. Laminat och plastmatta torde dock inte vara några problem.

För att golvvärme skall vara riktigt funktionellt och energisnålt skall man väl egentligen inte lägga något som isolerar (dvs plastmatta, trägolv eller laminat) utan man borde väl lägga något som leder och lagrar värmen ( dvs i stenmaterial , keramiskt material-klinkers) för att dra nytta av det?
    I hur många slingor går golvvärmen / hur kan ni styra värmen (indviduellt per rum?). Har man olika golvmaterial i olika rum och bara fåtal styrbara slingor kan jag tänka mig att det upplevs som att golven inte är jämnvarma...
    Bara några tankar...

• mariiah

Vi har laminat i pojkens rum, och det håller bra trots hans
    vilda lekar, och alla saker som slängs hit och dit.
    Matta är nog känsligare om det kommer nån vass kant på den eller så. Sen är det nog inte dyrare med matta än laminat heller. Tex. ByggMax har billiga laminatgolv med slitstark yta.

• Caoa

Ja, vi kommer att ha laminat i kök och matplats. Klinker i grovkök o bad. Parkett i vardagsrum och "finare" utrymmen. Men just barnrummen känns fortfarande som ett frågetecken. Skulle verkligen vilja ha nåt slags plastmatta/linoleum. Men blir ju så osäker på om det funkar att lägga sånt på platta med golvvärme!??

• puss

vi har ekgolv.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • mimmi 1

Vi har klinkers i hall och kök, och i badrummen.... parkett i sovrum och vardagsrum, sen la vi klickgolv i barnens rum pga, att ett klickgolv är MYCKET tåligt, och det finns inte en enda repa i något av rummen.... Våtrumsmatta i tvättstugan, det enda rum med matta.... vi har golvvärme, och det är absolut inte knöligt och hårt på något vis.... men golvläggaren vet ju hur han ska gå till väga, så rådfråga honom.....

Lycka till med byggandet, du kommer säkerligen att ha fler funderingar och svåra val att göra innan det är klart!!!!! jag vet, för jag har gått igenom den proccessen, men nu är allt klart !!! jippi!!!

• SVejsan

Hittade lite källor och läsvärt...

www.golvbranschen.se/upload/Tragolv%20golvvarme%20utg%202-2005.pdf
    säger bla:
    "Trägolv av lamellkonstruktion med ytskikt av bok och lönn ska inte läggas på golvvärme."

www.viivilla.se/articles.asp&articleid=961&Cat=&sCat=132
    säger bla:
    "3) Kan man ha vilken typ av golvbeläggning som helst över golvvärme?
    - I princip: ja. Men ju tjockare lager man har ovanpå, desto större värmeförlust neråt. Parkett har högt värmemotstånd, medan en plastmatta släpper igenom mycket värme. Likaså normal klinker.""

Med ett trägolv på golvvärme så kan man inte helt utesluta springbildning...

• Axels och Annies mamma

Vi har golvvärme med klinkers i badrum, tvättstuga, hall och kök och parkett i resten av huset, det fungerar jättebra.

• Caoa

TACK SVejsan!
    Ska genast gå in och kolla lite mer på dessa sidor. TACK!

Svar på tråden Golvtyp när man har golvvärme?