mia törnbloms jag är bra-bok
Hej allihopa!
Lägger denna tråd i känsliga rummet då folk kan vara anonyma i sina svar.
Detta är inte bara för deprimerade utan för alla möjliga som känner att de behöver!
De som läst Mia Törnbloms bok 'Självkänsla nu!' kommer förstå vad detta går ut på.
För er andra förklarar jag här nedan vad som gäller:
Detta är en övning för att stärka våran självkänsla. Själv har jag fyllt i i min 'jag är bra-bok' i flera månader och det fungerar verkligen.
Det går ut på att man varje dag ger sig själv beröm. Du skriver ner tre saker (men i denna tråd kan vi ta en sak) som varit BRA med dig idag, tex "idag var jag modig som..." "det var bra gjort av mig att inte bli arg på..."
Sen skriver du ner tre saker (en sak här i tråden) som du är TACKSAM över. Det är otroligt viktigt att känna tacksamhet...jag mår jättemycket bättre nu än när jag inte var så tacksam över saker och ting! Exempel " Jag är tacksam över min varma lägenhet", "jag känner tacksamhet för mina vänner" etc.
Sista momentet är att skriva under rubriken HJÄLP eller 'jag behöver' om det känns bättre.
Exempel: "Jag behöver ringa FK imorgon", "hjälp mig att orka med mötet imorgon" etc.
Att skriva ner detta under 'hjälp' kan underlätta för en lugnare sömn.
Jag brukar skriva dessa listor innan läggdags, men vissa skriver tex på morgonen.
Tanken är alltså att överösa sig själv med beröm, även om det inte känns 'sant'. Till slut blir det en sanning, jag lovar! Så här peppar vi oss själva, över hur härliga och underbara vi egentligen är!
Jag hoppas att ni vill hänga på!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 20:37:46:
DÅ DENNA TRÅD SNART UPPHÖR FORTSÄTTER VI PÅ EN NY : www.familjeliv.se/Forum-4-50/m17868232.html