• xxmeyaxx

Människor som inte begriper sig på Ironi.

Nu för tiden märker man ständigt att människor inte tål ironi. De förstår inte ironi och de tror att allt som skrivs är med största möjliga allvaret! Ständigt måste man även påpeka folk att "det var ironi".

Jag tycker att vi borde införa det som kurser numera. Ironilära.

För egentligen, hur kan man inte vilja ta del utav den underbara ironin som vi kan dela med oss..?

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Människor som inte begriper sig på Ironi.
  • giz den allsmäktige

ironi är underbart ju........
    bara synd att alla tar den på blodigt allvar å personligt

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • xxmeyaxx

Det är det jag menar.
    När jag sitter t.ex. här på FL använder jag ironi rätt ofta och lägger till gubbar som och ändå fattar inte folk och blir helt tokiga och skriver att man måste vara helt knäpp som verkligen tycker på det sättet.. och då bara måste man lägga in texten "Det var IRONI".

Jag undrar ibland om jag inte ska gå till t.ex. komvux och fråga om dom inte kan starta en ironikurs. Eller om man kan införa det på högstadiet osv.

En rörelse i ögonvrån.
  • giz den allsmäktige

borde införas redan på öppnaförskolan och vara ett obligatoriskt ämne i lågstadiet.

men är ganska konstigt, IRL så misstolkas sällan ironin trots att man kanske inte alltid har ett spec tonfall utan man kan låta dö allvarlig ändå fattar folk poängen.
    men i cyber styrker man upp med å ändå blir man helt misstolkad..... frustrerande.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • xxmeyaxx

Jo, jag tänkte på det jag med. Precis som du säger, giz.
    Man kan säga det utan något speciellt tonfall IRL och alla fattar.
    Men här på internet. Jösses, vad det kan misstolkas. Fast man lägger till och

Ex.
    Men.. kan du inte bara dra åt helvete?   <- det där hade jag fattat på en gång.

En rörelse i ögonvrån.
  • Bonanza

Inför det i förskolan! Jag avskyr när folk inte förstår ironi. Men det är rätt kul att skratta åt dem. Å andra sidan är vissa dåliga på att skriva ironi också.

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • xxmeyaxx

Jo, ibland kan det vara så roligt när folk inte förstår det heller. Dom sitter där och knapprar det fortaste dom kan på tangentbordet och börjar fråga saker som "Och vad fan menar du med det!? "

Men till mesta del är det faktiskt inget annat än drygt.
    Därför älskar jag ironitrådarna Där kan man skriva det mesta utan att bli anmäld också. Haha!

En rörelse i ögonvrån.
  • xxmeyaxx
    xxmeyaxx skrev 2007-01-01 12:45:59 följande:
    Jo, ibland kan det vara så roligt när folk inte förstår det heller. Dom sitter där och knapprar det fortaste dom kan på tangentbordet och börjar fråga saker som "Och vad fan menar du med det!? " Men till mesta del är det faktiskt inget annat än drygt.Därför älskar jag ironitrådarna Där kan man skriva det mesta utan att bli anmäld också. Haha! En rörelse i ögonvrån.
    Då menar jag att alla fattar att man inte menar sina ord med allvar.
    En rörelse i ögonvrån.
  • KickStart

Ironi är en underbar del av vårt språk
    Och precis som TS skriver så uppfattar (i vart fall jag) de flesta ett som
    skämt eller ironi.
    Näe mer ironi till svenska folket!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • xxmeyaxx
    MorulaAilith,
    vi får införa det i skolan
    En rörelse i ögonvrån.
Svar på tråden Människor som inte begriper sig på Ironi.