• sarah

Min dotter är så brun...

Jag har inte funderat på det så mkt men vi får ofta kommentarer om att min dotter har så fin färg, att hon ser solbrun ut. Och jag har tänkt på att hon ofta ser lite gul/brun ut speciellt om kinderna. Har någonstans tänkt att ja det är säkert från de där morotspureerna.
    Men så i dag byte jag blöja och tänkte att shit va brungul hon är om rumpan och benen (ja det där lät ju lite konstigt men hon var ren om rumpan alltså inget annat ) och inte bara i ansiktet alltså.

Jag började fundera på varför hon ser så solbrun ut. Både jag och min man är ljusa och vår andra dotter är blek. Hon ser nästan ut som min äldsta dotter gjorde på BB när hon hade lite gulsot.
    (hon är 9 månader)
    någon som vet vad det kan bero på eller har hon helt enkelt mörkare hy än oss?

* * * Mamma till Mathilda född 04.03.23 och Emma född 06.03.25* * *
  • Svar på tråden Min dotter är så brun...
  • Mamma Anna

om det inte verkar som om det är något fel på henne så kan hon väl mycket väl ha mörkare hy än er andra. Jag har en lillebror som alltid ser solbränd ut medan resten av familjen är riktiga blekfisar.

• Vampyr

jag hade nog åkt och kollat så att hon inte hade gulsot för hon e ju väldigt brun gul... Det e ju bättre att vara på den säkra sidan.. Kram

• VärstaGrymmaTjejen

Om du är orolig så ta upp det med BVC.

Vad söt hon är!

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker!
  • Nynne

Man ska nog inte dra egna slutsatser helt men jag har en svåger som är bra mycket brunare än de andra syskonen, sammanlagt 4. Vi brukar skämta om att brevbäraren där gjort sitt men de har två kusiner på pappans sida som har samma hudfärg.

Gener och anlag är fascinerande :)

Är du väldigt orolig för ev. sjukdom så fråga BVC.

• Que Sera Sera

Var dotter vart gul straxx efter hon foddes iom ett stort sar hon hade, pga sugklockan, som gjorde att levern inte hann aterproducera roda blodkroppar (eller ngt sant). Hon fick alltsa gult pigment iom detta, det ar inget som ar farligt men man skall vara vaksam sa att pigmenten inte satter sej pa nathinnan mm... Hon fick sola for att bli av med detta. Hon kunde da se lite ut som din dotter gor i ansiktet (fast mkt mer dock). Om hon nu inte har en infektion eller dyl som gor att hon blir gul sa vet jag inte men jag kommer nog alltid vara nojjig framover sa jag skulle nog gatt o tatt blodprov for att gardera mej att det inte ar ngt annat an naturlig toning s.a.s.

Fin ar hon iaf. =)

God fortsattning,
    - Q

(lagger upp en bild pa min mkt gula dotter i galleriet, nu ar hon dock blek som oss alla andra. *ler*)

• Snirkel

Ögonvitorna ser inte det minsta gula ut utan hellre åt det blå hållet så jag tvivlar på att det är någon form av gulsot. Se er om i släkten och kolla om det inte finns någon som är lite mer pigmenterad än de andra. Förmodligen har dottern ärvt det.

• Jewell

ger ni mycket morötter? Även i annat än som puré?

har en vännina som ger morotsvälling och hennes dotter har samma färd som din.

• sarah

Tack för era svar. Ska ta upp det med BVC tanten bara för att vara på den säkra sidan.

Jewell skrev 2007-01-01 14:53:00 följande:
    ger ni mycket morötter? Även i annat än som puré?har en vännina som ger morotsvälling och hennes dotter har samma färd som din.
    Njae inte utöver pureerna. Men hon får mest pureer som har morot i sig då hon verkar gilla  de bäst. Iofs är hennes farmor ganska mörk och min man är kanske inte heller den blekast även om hon är ljus (har jätte lätt för att bli brun) så det kanske är därifrån..
  • sarah
    Äventyr skrev 2007-01-01 14:47:01 följande:
    *söööt*
    tack
  • MaNiMi

Vet en vars dotter blev så gulaktigt brun pga av att hon drack mkt morotsjuice.
    Kan ju vara något sånt eller att hon har mer pigment bara.
    Samtidigt så är det kanske bra att kolla upp det vid nästa läkar/bvc-besök.
    Blir hon gulaktig i ögonvitorna bör ni söka direkt!

• madlo

Men ögonvitorna ser ju inte gula ut.. det brukar de väl göra på gulsot?? Hon var verkligen jättesöt!!

• Becs

Hej!

Har hon gulaktiga ögonvitor också? Om det skulle vara gulsot som du funderar på så borde även ögonvitorna vara gulaktiga.

Kram

• sarah
    madlo skrev 2007-01-01 15:57:35 följande:
    Men ögonvitorna ser ju inte gula ut.. det brukar de väl göra på gulsot?? Hon var verkligen jättesöt!!
    tack ! Glad
    Becs skrev 2007-01-01 16:01:28 följande:
    Hej!Har hon gulaktiga ögonvitor också? Om det skulle vara gulsot som du funderar på så borde även ögonvitorna vara gulaktiga.Kram
    Nä ögonvitorna ser inte gula ut alls, så jag är väl egentligen inte orolig för gulsot.

Nu kommer det nog vara så att vi ringer läkare i morgon trots allt för hon verkar så hängig och lessen och så verkar hon ha ont i öronen igen för tredje gången denna månad
    så bajsar hon nonstop!!
  • Stjärnstopp

Hejsan!

Blev lite glad då jag såg din dotter, min ettåriga dotter ser precis likadan ut i huden och alla påpekar att hon ser solbränd ut.
    Men, jag är övertygad att detta beror på hennes pureeér som oftast innehåller morot och som alla är typ oranga (Hipp´s).

Jag är en ständig besökare på B-klininken här i min stad pga att hon har lite svårt att gå upp i vikt.....och där har aldrig ngn kommenterat hennes hudfärg + att de har tagits massa prover på henne ang detta med vikten, bla leverprover och de är helt normala.

Så, om jag var du skulle jag inte vara orolig....det är med all säkerhet er dotters matintag som gör att hon ser ut så. Min dotter är precis lik er o då är vi två föräldrar som ser ut som riktiga blekfisar

Kram.

• Mjo

Min dotter var väldigt brun då hon var nyfödd, det försvann dock när hon var kring 3-4 månader. Många trodde att hon hade gulsot men det hade hon inte. I dag är hon 1 år och 10 månader och allt det bruna har försvunnit.

• sarah
    Stjärnstopp skrev 2007-01-02 10:55:22 följande:
    Hejsan!Blev lite glad då jag såg din dotter, min ettåriga dotter ser precis likadan ut i huden och alla påpekar att hon ser solbränd ut. Men, jag är övertygad att detta beror på hennes pureeér som oftast innehåller morot och som alla är typ oranga (Hipp´s).Jag är en ständig besökare på B-klininken här i min stad pga att hon har lite svårt att gå upp i vikt.....och där har aldrig ngn kommenterat hennes hudfärg + att de har tagits massa prover på henne ang detta med vikten, bla leverprover och de är helt normala. Så, om jag var du skulle jag inte vara orolig....det är med all säkerhet er dotters matintag som gör att hon ser ut så. Min dotter är precis lik er o då är vi två föräldrar som ser ut som riktiga blekfisar Kram.
    skönt att höra! Min dotter äter typ också bara Hipps mat så det kanske är det!
  • Annicapannika

Har precis samma "dilemma". Min fyraåring är brun året runt trots att vi andra i familjen är blekfisar. Fick reda på för något halvår sedan att min pappas morfar också var brun i hyn trots att han var "helvit", så anlagen och generna kan göra sitt på det sättet.

Svar på tråden Min dotter är så brun...