anemonasussegotta: I början av 2006 gjorde vi en fertilitetsutredning och hamnade sedan i kön för IVF-behandling. Väntetiden i vårt landsting var då ca 20 månader (på Sahlgrenska i Göteborg). Som tur var så arbetar vårt landsting för att korta behandlingskön, så vi erbjöds möjlighet att påbörja behandling redan under hösten 2006, men på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
Började IVF 18 okt och allt gick som på räls tills det var dags för ägglossningssprutan (13 nov). Fick migrän nästan direkt och hade det i princip varje dag t.o.m. ruvardag 7. (Min typ av migrän påverkar synfältet och jag brukar komma lindrigare undan med huvudvärken.) ÄP 15 nov gjorde hur ont som helst!!!! Men, de fick ut hela 16 ägg, trots endast en fungerande äggstock. 9 av äggen blev befruktade och 3 blev prima kvalitet, så nu har vi 2 som väntar i frysen. Var sjukskriven i en vecka för värken efter ÄP. Men, första försöket slutade med missfall i början av december och i dagsläget avvaktar vi vårt andra återinförande.
Vi är mycket nöjda med personalens bemötande och kunnande. Behandlingen har hittills fungerat över förväntan, även om jag hade så j-a ont efter ÄP. Det var bara vid första mötet med barnmorskan som det kändes lite olustigt. Mottagningen var ju i ett litet, litet rum utan fönster och det kändes provisoriskt alltihop. Känslan kanske beror på att IVF-behandlingen "ramlade över oss" tidigare än vi vågat drömma om och vi var ju inte riktigt med på att det redan var dags...
Kram, Linnéa.