• Anna Panna

Viktklubb.se - ni med erfarenheter!

Hejsan! Till er som varit med tidigare har jag lite frågor då jag funderar på att gå med:
    Hur lätt det är att kombinera med övriga familjens mat?
    Får man matsedel för en dag eller en vecka eller kan man få för ett par veckor åt gången? Jag brukar nämligen storhandla för 1 - 2 veckor framåt.
    Är det lättlagad mat? (har tidigare varit med i Viktväktarna och det är lättlagad mat)
    Jag kommer säkert på fler frågor senare men detta var en start i alla fall!

• Svar på tråden Viktklubb.se - ni med erfarenheter!
  • Sanda

Jag har varit med! Jag gillar verkligen upplägget dom har. Har oxå varit med i VV innan och maten påminner om den, istil med att allt är tillåtet osv, och ordentliga portioner som man blir mätt på. Och framför allt god mat!
    Man får ett förslag på frukost, lunch middag och mellanmål, men man kan även skriva in eget eller byta ut mot ett annat recept. Finns receptbank. Jag har gett min man samma mat och han gillar den oxå, och du hittar lätt barnvänlig mat.  Du kan sklriva in flera dagar framåt vad du tänkt köpa och så kan du skriva ut shoppinglistor, jättesmart och bra!! Du får peppningsmail om du inte varit inne på ett tag osv. Så jag rekomenderar det!

• Anna Panna

Sanda: Tack för ditt svar! Jag har funderingar på att gå med om några veckor - håller just nu på och flyttar och totalrenoverar det nya huset så just nu är det inte läge men sedan när internet är igång i det nya huset så kommer jag nog att köra så det ryker. Jag har tänkt mig närmare 10 kg - hur lång tid borde man dra ut det på? Jag har lovat mig själv som nyårslöfte att ha fixat det innan midsommar (eller i alla fall 7 kg...).
    Hur mycket gick du ned och har du lyckats hålla vikten sedan?
    Jag var inne och tjuvkikade i ditt fotoalbum - så vacker du var som brud!!!
    Kram Anna

• Sanda

Det beror lite på hur mycket övervikt man har! Har man mycket övervikt så går det snabbare att gå ner dom första 10 än om dom 10 kg är dom man vill gå ner och sen är man normalviktig, om du förstår vad jag menar

Men det är inte omöjligt att gå ner mellan 0,5 till 2 kg i veckan! Men då får man vara väldigt duktig och ha karaktär Det är där jag faller lite, det kan gå väldigt bra för mig ett tag tills jag kommer till ungefär 10 kg då tappar jag lusten och orken

Jag födde min son i februari, bantade bort 8 kg till bröllopet i maj sen kom sommaren och det började gå upp igen, tog tag i det igen i augusti, då gick jag ner 4 kg MEN så plussade jag igen vilket inte var helt planerat så nu "får" man ju inte banta så det ligger på is tills nästa kommer. Så i April när nästa kommer och när allt hunnit smälta sig lite så tror jag att jag har en hel del att jobba bort!!! Jag går hos psykolog nu och hoppas hon kan hjälpa mig med karaktären så man kan bli lycklig någongång!! Trivs verkligen inte med mig själv just nu....

Men du ska nog allt fixa 10 kg till midsommar det tror jag allt!! Jag kan peppa dig då och då

• Anna Panna

Hej på dig igen! Jag tar gärna emot pepping från dig och skickar gärna det tillbaka till dig när du sätter igång igen efter att goding nr 2 har anlänt!
    Det är inte kul att känna sig stor, jag har lyckats gå ner cirka 10 kg på ett år redan då jag började med Levaxin mot för låg ämnesomsättning för 1 år sedan - innan dess "svarade" min kropp inte på mina försök men nu händer det något när jag försöker i alla fall. I höst har det gått sådär då vi har sålt hus, köpt hus och det har varit jobbigt samt att man har 3 barn att tänka på. Nu känner jag för att dra runt barnvagnen i våra snart nya omgivningar och upptäcka alla nya promenadvägar - det kommer förhoppningsvis att göra en del för övervikten som sitter kvar. Jag har gått upp närmare 30 kg varje grav så jag vet hur du känner dig nu.... - det är som sagt var inte kul men sedan kan du ta tag i det igen och förhoppningsvis får du hjälp med karaktären oxå. (min är väl inte heller den bästa, brukar "ge upp" efter ett tag om det inte händer något....).
    Kram på dig!

• Sanda

Skcika ett mess när du börjar så ska jag peppa dig Grattis till huset föresten!!

KRAM

• DarkLink

jag är med i viktklubb. bara att fråga på om du vill veta något!
    det är skitbra! nu har dom gjort om allting under julhelgen så det är lite mera lättnavigerat.
    jag äter oxå levaxin, fast jag slarvar... och det märks på viktminskningstakten om jag slarvar för mycket *suckar lite*

• Anna Panna

Sanda: Jag ska meddela dig när jag börjar så väntar jag på pepping från dig! Jag kommer nog att komma igång i februari någon gång om internet är igång då! Lycka till med magen, bebismagen alltså....!
    Sandstorm: Det kommer säkert att komma massa frågor framöver när jag väl kommit igång. Slarvar du med Levaxin eller med kalorierna? Hur länge har du varit med och hur går det när du inte "slarvar"? Fortsätt kämpa, jag peppar gärna!
    Jag känner mig sugen att börja nu men vet att det inte skulle funka förräns vi har fått en vardag igen och det tar nog ett par tre veckor till.
    Kram på er bägge två!

• DarkLink

hihi
    jag slarvar med både levaxin och kalorierna. Levaxinet tar jag för lite av och kalorierna tvärtom...
    Skämt åsido, det var levaxinet jag menade.
    Men nu har jag verkligen skärpt mig med det.
    Viktklubb har varit sååå segt sen dom gjorde om den och det är fortf. några buggar kvar!

• zaradenrara

Puffar upp denna tråden med lite frågor

* Är det normalt att gå runt och känna sig hungrig nästan hela första tiden? Är det psykiskt eller?
    * Jag kommer inte helt upp i alla kalorier jag ska äta. Det skiljer inte så mycket och jag är mätt efter varje måltid. Men gör det något?
    * Om man får rester av maten man lagar, kan man då äta den två gånger samma dag?
    * Är det ok att dricka te om man är ute och fikar, eller ska man helst hålla sig till vatten?
    * Vad kan man ha för att lyxa till det på helgen? Utan att helt förstöra sin nya diet...

Tack :)

• Sanda
    zaradenrara skrev 2007-03-06 20:11:07 följande:
    Puffar upp denna tråden med lite frågor * Är det normalt att gå runt och känna sig hungrig nästan hela första tiden? Är det psykiskt eller?* Jag kommer inte helt upp i alla kalorier jag ska äta. Det skiljer inte så mycket och jag är mätt efter varje måltid. Men gör det något?* Om man får rester av maten man lagar, kan man då äta den två gånger samma dag?* Är det ok att dricka te om man är ute och fikar, eller ska man helst hålla sig till vatten?* Vad kan man ha för att lyxa till det på helgen? Utan att helt förstöra sin nya diet...Tack :)
    Det är nog både och! Alltså om du äter indre och nyttigare än förut så kommer din magsäck som har blivit förstorad börja krympa och innan den har krymt så kommer du kanske känna dig lite hungrig, du får stilla hungern med mera mellanmål! Och här har du ju chansen att göra det med att komma upp i dina kalorier! Ät tex en knäckemacka med någon grönsak på till mellanmål eller ta en banan! Snart vänjer sig kroppen.

Det är tom bra att äta maten i två omgångar. Om du vill ha en balans på blodsockret (vilket gör att du inte blir panikhungrig och äter för mycket) så ska man äta mindre potioner och ofta. Så ät oftare och mindre och då kan du ju dela upp maten i två omgångar.

Te är helt ok att dricka, undvik bara att hälla i honung eller socker och helst inte mjölk =) Men detär så lite mjölk så det spelar ingen roll. Men te i sig är helt godkänt!

Ett glas rödvin och en bit mörk choklad kanske? Eller en fruktsallad med lite lightglass eller gör egna smothies! 
Svar på tråden Viktklubb.se - ni med erfarenheter!