• Trinity78

"Buda" och "bjuda" är INTE samma sak!

Jag har sett att många tydligen tror att "buda" och "bjuda" är synonymer! Det är de INTE!

buda - sända bud efter, skicka efter, kalla på; (vard.) skicka med bud

bjuda - 1 be, inbjuda, invitera, bjussa; servera, undfägna, traktera, sätta fram, förpläga 2 ge, erbjuda, betala, spendera, bekosta, stå för kostnaden 3 säga sitt bud, ge anbud 4 ha att ge, kunna skänka, skänka, lämna 5 låta röna, etablera 6 (ngt åld.) påbjuda, befalla, föreskriva 7 bjuda emot väcka motvilja, kännas obehagligt; bjuda in inbjuda, invitera; bjuda till bemöda sig, göra sitt bästa

/Språkpolisen

• Svar på tråden "Buda" och "bjuda" är INTE samma sak!
  • nadja84

vem tror det?

*Dylan 2006-03-25*
  • puss

-får jag buda på en karamell?

-ja hur mycket?

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • Trinity78
    puss skrev 2007-01-01 19:48:32 följande:
    -får jag buda på en karamell?-ja hur mycket?
    Snarare: 
    - får jag buda på en karamell?
    - Hur lång tid tar det innan den kommer hit?

• Pokemon

buda på middag??? Är det sant???

*LOL*

• Trinity78
    Pokemon skrev 2007-01-01 19:51:33 följande:
    buda på middag??? Är det sant???*LOL*
    Det måste vara hämtmat
  • Shira

Fast det måste väl vara auktionssamanhang folk tänker på??? Där är det ju typ synonymer, även om buda kanske inte är ett korrekt ord, utan eg. kort för att lämna ett bud på ngt vilket är det samma som att bjuda på ngt. Kan inte tro att ngn skulle använda buda i meningarna ovan!!! Annars är det ju skrämmande!!!

• Freiya

lol.
    tror snarare att folk menar tvärtom. att man budar på en auktion isället för bjuder..

• Nuk

Fast man kan ju lägga bud också. På en auktion tex. Eller gästabud, bara för att röra till det lite

• Trinity78

Visst kan man lägga ett bud men det kallas inte att "buda". Lägger man ett ud, så "bjuder" man på en vara.

• Grannen

Kanske dialektalt med att "buda" innebär för mig att man lägger bud på ngt.

• valkyrian

Jag tror att de menar på typ auktioner, där man lägger ett bud, eller håller på och budar ?

• Grannen

Ja precis, när vi lade bud på huset så "budade" vi.

Svar på tråden "Buda" och "bjuda" är INTE samma sak!