• madlo

Marängtårta någon som har recept?

Ja som tråden lyder.. är det någon som har ett recept på marängtårta?

Jag ska baka en sådan tills på torsdag.. söker runt som attan och googlar och har mig.. men jag hitta ingen som ser riktigt god ut.. så snälla HJÄLP!

• Svar på tråden Marängtårta någon som har recept?
  • Freiya

arla.se har en som heter frusen chokladmaräng. jag gjorde den igår, den va jättegod! det blir ju som en marängglasstårta då, efetrsom den ska stå i frysen.

• Mirakel händer

Marängtårta

4 äggvitor
    ½ tsk ättiksprit
    3 dl socker
    1 tsk bakpulver

Gör så här:
    1. LÄgg äggvitorna i en bunke, stå framme en stund så de blir i rumstempertur.

2. Sätt ungne på 225 grader. Markera en cirkel, ca 21 cm i diamenter på baksidan av ett bakpapper. Vänd pappret och lägg det på en bakpöåt.

3. Tillsätt attikspriten i äggvitorna och vuspa dem till ett fast skum.

4. Tillsätt 2 ½ dl av sockret i äggviteskummet, lite i taget under fortsatt vispning, till en rtyv smet.

5. Blanda ner bakpulvret i resten avsockret och vänd varsamt ner i skummet.

6. Klicka upp smeten innanför markeringen på bakpappret.

7. Ställ in marängbotten mitt i ugnen. Stäng av ugnen och låt botten gräddas medan värmen sjunker. BOtten är klar då ugnen kallnat. Låt gärna marängen stå över natten att eftertorka. Lossa marängbotten från bakpappret och lägg den på ett tårtfatt.

8. Fyllning och granera efter vad ssom önskas.

Lycka till!

• madlo

tack.. men det är en speciell jag säker.. som ska va typ en bröd liknande botten med nötter i och maräng över..

• Nygge

Förstår att det inte är denna du söker men här kommer ett recept på tårta med maräng som är superenkel och smarrig:

2 marängtårtbottnar
    1 sockerkakstårtbotten
    grädde (ganska mycket)
    riven choklad (ganska mycket)

Vispa grädde, inte alltför hård, och blanda med riven choklad. Ta en marängbotten underst, bred chokladgrädde på, lägg på sockerkaksbotten och ytterligare chokladgrädde och lägg tillsist på den andra marängbottnen. Låt tårtan vila i kylskåp över natten. Dekorera tårtan innan servering. Jag brukar ta grädde, mer riven choklad och någon frukt, t ex physalis eller jordgubbar.

Tårtan är ganska "lättäten" så beräkna inte alltför många bitar per tårta.

• smalin

Tror det är en Herrgårdstårta du söker.Den kallas även för Glimmingetårta,Brittatårta och Pinocchiotårta.Sök på Hergårdstårta på arla så finner du den.

Svar på tråden Marängtårta någon som har recept?