gravid 2 mån efter förlossning?
Är det någon som vet vilka graviditetssymptom kan väntas om bebisen är 2 månader och jag helammar? Jag menar, man har ju inte mens... Av ngn anledning tror jag att jag blivit gravid igen...
Tack!
Är det någon som vet vilka graviditetssymptom kan väntas om bebisen är 2 månader och jag helammar? Jag menar, man har ju inte mens... Av ngn anledning tror jag att jag blivit gravid igen...
Tack!
Varför inte köpa ett test så vet du? =)
Hej frusjölander, jo, tänkte spara en 100-ing
Kram
Tänk på preventivfrågan inför efterkontrollen efter förlossningen som brukar vara 8-10 veckor efter förlossningen. Använd kondom fram till dess.
Under amning är mini-p-piller ett bra alternativ då det bara innehåller progesteron (gulkroppshormon). Vanliga p-piller (kombinations-p-piller som även innehåller östrogen) skadar inte barnet men kan minska mjölkproduktionen.
P-stav, p-spruta, kopparspiral och hormonspiral är andra preventivmedel som man också mycket väl kan använda vid amning.
Amningen påverkar könshormonerna så att förutsättningarna för ägglossning blir obefintliga. Men skyddet är tidsbegränsat! Även under amning får en tredjedel av förstföderskorna menstruation inom 3 månader - och än fler bland omföderskorna.
Ammar man helt och med fyra timmars intervall, tillfälligt högst 6 timmars intervall, och inte har haft någon blödning är risken för graviditet liten. Dock sker många oplanerade graviditeter och vill du ej bli gravid bör du därför ta mini-p-piller tills du ammat färdigt. Du kan planera en mer långsiktig preventivmetod, tillsammans med barnmorskan redan i samband med efterkontrollen - då behöver du inte ett extra besök efter amningen.
Det är nog svårt för någon här att svara på om du är gravid eller inte, alla har vi ju olika symptom ... som dessutom kan vara ganska lika dom man har vid olika hormon-omställningarna man har i kroppen ... som tex vid ammning.
Åk till mvc och be om att få göra ett test, det kostar ju ingenting =)
Vad jag vet är inte FL ett tillförlitligt graviditetstest, så den där hundringen är ren snålhet...
Visst kan du vara gravid igen, en mamma på sonens dagis var gravid på efterkontrollen efter 8 veckor, hon hade fått tvillingar och fick 9½ mån efter dem en flicka...
ta å beställ från nätet, där finns det mycket billigare än 100-lappen!
jag fick tillbaka mensen efter sex veckor vilket rimligen betyder att jag fick ägglossning fyra veckor efter förlossningen. Jag helammade.
jag helammade med och fick tillbaka min mens 7veckor efter förlossningen.
Har du varit på efterkontroll än? Annars kan du ju göra ett test gratis där... Det ka du ju iofs göra hur som helst, ring bara och säj att du vill komma och göra ett test!
Hej och tack för svar alla, det där om hundring trodde jag alla förstod att det var ett skämt, klart jag har råd med det!
Hej och tack för svar alla, det där om hundring trodde jag alla förstod att det var ett skämt, klart jag har råd med det!
Jag helammade och fick mens efter två månader!
Saule: Jag förstod ditt skämt!
Tja, de vanliga... ont i brösten, illamående, trötthet. Fast ont i brösten och trött är man ju ändå... så jag förstår att du "fundrar". He-he! Lycka till i vilket fall!
Saule
jamen det är väl inte konstigt att man kanske vill välja billigare test oavsett om man har råd eller ej? så har iaf ja gjort
Hur har det gått???