Skriver precis som jag skrev i den andra tråden.
Det beror på hunden och man känner sin hund bäst.
Min gamla hund älskade när jag som liten klädde ut henne och hon var så mallig. Hon kunde tom bli smågrinig när man försökte ta av henne kläderna.
Nu är jag vuxen och klär inte ut mina hundar,
Alla mina hundar brukar uppskatta att ha ett täcke på sig ute när det är kallt och för dem kvittar det i fall det skulle vara ett riktigt hundtäcke eller en tomte dräkt liksom.
Jag har väl någon gång på skoj klätt ut mina hundar, har inget minne av när just nu och tja... de bryr sig inte nämnvärt. Står still när man klär på, reser sig viftar på svansen, dricker lite vatten går och lägger sig. Inga psykiska men eller andra skador.
Nu har jag inga behov av att klä ut mina hundar men jag ser inte det hemska i det... om hunden inte bryr sig och man vill ta ett kul kort what´s the problem liksom?
Skulle jag däremot ha en osäker hund eööer en hund som vissar motvilja mot detta så skulle jag absolut aldrig utsätta den för det!
En hund är så klart en hund, men nu är det så att vi har den som sällskap och det är inte en vildhund ute i naturen vi pratar om och därmed blir det så att vi på ett eller annat sätt behandlar den annorlunda än en helt igenom vild hund behandlas.
Vi låter de kanske ligga i soffan/sängen, vi kanske låter de smaka av vår hemmalagade mat, tränar agility/lydnad, låter dem åka med oss i bilen, har halsband på dem, tar med dem på bussen, har de instängda på tomten, pussar de på nosen, går till veterinären med det, låter de äta torrfoder, dricka vatten ur en skål..... ja ... listan kan göras lång och en hund i naturen skulle inte utsättas för något av följande jag nämnt...
Har man en hund som inte bryr sig så är det lika fel som att sätta på dem ett halsband liksom och att jämföra med att låta ett barn (en människa med tankar, känslor) springa naken på gatan är .... ja vad ska man säga...? korkat?