5-åring sen i talet
Hej!
Det här verkar vara helt rätt forum jag hittat till. Är helt ny här i hopp om att få lite hjälp på traven. Har en son som är drygt 5 år. En helt underbar grabb:)
Han kan i princip allt han förmår sig göra. Cyklade utan stödhjul på hans tre-årsdag exempelvis. Motoriken har alltid varit strålande.
Han kan alfabetet, räkna till 100. Han kan även skriva vissa små meningar typ "hej mamma och pappa och till mamma och pappa osv"
Tyvärr är han dock väldigt sen i sitt tal. Ordförrådet är det inget fel på. Det är rätt stort, men uttalen sitter inte.
Exempel: f=esch, g=d , k=tå , L=ej , q=tu , s=ets , r=äj
Som ni kanske märker är det en mängd bokstäver han inte klarar. Vi var till logoped när han var drygt 3 år. Där gick han vid några tillfällen, och där menade man att det inte var något att oroa sig för. Och det gjorde vi inte heller då. Men nu börjar ju skolan att närma sig. Är jätteorolig att han ska få det tufft med kompisar osv. Det har även varit en logoped på hans dagis. Inte enkomt för honom, utan även för ett par av hans kompisar. Hon tyckte att han kunde så mycket förutom själva uttalet, så talet skulle komma det också.
Jag tror att han är så upptagen med att lära sig alla andra saker att han helt enkelt inte bryr sig om lära sig prata riktigt. Vi förstår ju honom. Han har helt enkelt skapat sig ett eget språk. Kan det bli så?
Vi läser långa sagor för honom varje kväll. Har gjort det sedan han var liten. Munträning osv har tyvärr fått stå åt sidan på slutet då man helt enkelt inte orkat.
Vår 5-årige son är nämligen äldst i en skara av 3 barn. Och tiden och orken räcker inte alltid hela vägen ut. Tyvärr:( Framförallt när han är så komplett ointresserad av att lära sig detta.
Är det någon som har några bra tips på hur man ska gå vidare härifrån?
Logoped ska jag självklart höra av mig till. Tänkte mer på lite vardagliga tips och ideér.
Tack på förhand
Matte