• mathan

5-åring sen i talet

Hej!
    Det här verkar vara helt rätt forum jag hittat till. Är helt ny här i hopp om att få lite hjälp på traven. Har en son som är drygt 5 år. En helt underbar grabb:)
    Han kan i princip allt han förmår sig göra. Cyklade utan stödhjul på hans tre-årsdag exempelvis. Motoriken har alltid varit strålande.
    Han kan alfabetet, räkna till 100. Han kan även skriva vissa små meningar typ "hej mamma och pappa och till mamma och pappa osv"

Tyvärr är han dock väldigt sen i sitt tal. Ordförrådet är det inget fel på. Det är rätt stort, men uttalen sitter inte.

Exempel: f=esch, g=d , k=tå , L=ej , q=tu , s=ets , r=äj

Som ni kanske märker är det en mängd bokstäver han inte klarar. Vi var till logoped när han var drygt 3 år. Där gick han vid några tillfällen, och där menade man att det inte var något att oroa sig för. Och det gjorde vi inte heller då. Men nu börjar ju skolan att närma sig. Är jätteorolig att han ska få det tufft med kompisar osv. Det har även varit en logoped på hans dagis. Inte enkomt för honom, utan även för ett par av hans kompisar. Hon tyckte att han kunde så mycket förutom själva uttalet, så talet skulle komma det också.

Jag tror att han är så upptagen med att lära sig alla andra saker att han helt enkelt inte bryr sig om lära sig prata riktigt. Vi förstår ju honom. Han har helt enkelt skapat sig ett eget språk. Kan det bli så?

Vi läser långa sagor för honom varje kväll. Har gjort det sedan han var liten. Munträning osv har tyvärr fått stå åt sidan på slutet då man helt enkelt inte orkat.
    Vår 5-årige son är nämligen äldst i en skara av 3 barn. Och tiden och orken räcker inte alltid hela vägen ut. Tyvärr:( Framförallt när han är så komplett ointresserad av att lära sig detta.

Är det någon som har några bra tips på hur man ska gå vidare härifrån?
    Logoped ska jag självklart höra av mig till. Tänkte mer på lite vardagliga tips och ideér.

Tack på förhand
    Matte

• Svar på tråden 5-åring sen i talet
  • Nierusenu

Har du testat med att han får läsa ur sagoboken själv?
    Jag har en son som är 4 år och 2 månader...men han kan uttala bokstäverna rätt.
    Det ända min son har problem med det är när han har för bråttom med att berätta nått så kan han hoppa över ord men annars kan han ju prata.
    Vi tyckte att sonens logoped inte hjälpte så vi provade med dagisets pedagog och det gick myyyyycket bättre.
    Har ni provat att ta eran son till en pedagog?

• mathan

Hej Nierusenu:)
    Tack för ditt svar. Vi var inne på precis samma linje med vår logoped. Det var mest tips på hur man kunde lära sig förstå honom på andra sätt.
    Men det där med att prata med pedagog på dagis var ju en jättebra idé. Jag hade faktiskt inte en aning att man kunde gå den vägen. Konstigt att personalen aldrig nämnt detta. Vi har ju pratat så himla mycket om det.
    Den jag nämnde i förra inlägget kanske var pedagog, men den personen har endast kunnat vara där vid 2 tillfällen på ett läsår.
    Helt klart värt att kolla upp i alla fall.
    Tack:)

• Nierusenu

När vi va hos logopeden så tyckte vi att det var som mer "lekar" och "turas om spel" inget med talet att göra.
    Visst,det är ju bra att han lär sig att lyssna,turas om och konsentrera sig men det vi var som ute efter var ju att få honom att prata bättre.
    Nu kan han ju som sagt prata rätt så bra faktiskt...nu gäller det bara att få honom att vara lugn då han ska förklara nånting.
    Man får som lugna ner honom innan han ska berätta nått för annars blir det bara en gröt av det hela
    Men ni kan ju som sagt prata med dagiset och se om eran son skulle kunna få träffa en pedagog iaf 1 gång/vecka eller nått sånt (om det går).

MVH/Rose-Marie (Nierusenu)

• Lia85

Gabriel är 5½ nu och hans tal är också inte det bästa. Han verkar likna din son lite grann *s* Tidig med det motoriska osv. gabriels grundproblem är dock hans öron. Han har haft massa öroninflammationer, öronkatarr, ärrbildning på trumhinnan (då många ÖI spruckit) som lett till tillfällig försämrad hörsel (dock bra nu) osv...

Nu senast opererades han i september, då skrapade man bort körteln bakom näsan för att underlätta andningen o minska infektionsrisken + för att det ev kunde hjälpa talet.

men nu står vi här och det är inte bra än. va hos en logoped när han var 4 år, men då sa hon att det kommer komma av si själv. Men nu vid 5-årskontrollen så tyckte BVC att det var dags med en ny remiss. Han har ju pga hans öron lärt sig tala fel och det är lite som att lära en gammal hund att sitta...

Så vi ska faktiskt till en logoped imorgon för bedömning...Är precis som du lite orolig över skolstarten om talet inte blir bättre tills dess

• Lia85

Nu har vi varit hos logopeden. Han ska få gå där några gånger nu för att få fart på vissa ljud (främst g-d & k-t)

• Mammann

Hej hej!
    Har oxå en 5-åring som är äldst av 4 så jag förstår mycket väl bristen på tid..! Men hos oss är det 3-åringen vi varit hos logopeden med och borde träna ljud med. Nu har ju vår tjej några fler år på sig, men hoppas jag kan bidra med något ändå, känner så väl igen det där att vokabulären är det inget fel på men artikuleringen... Speciellt konsonanten i början på ord blir ofta H även för de ljud hon faktiskt kan säga. Hos logopeden uttryckte de sig precis så som du gjorde, att vår tjej helt enkelt tagit en annan väg till språket, fel väg i våra ögon, men det funkar ju! Vi fick en bok av logopeden som tjejen själv får klistra i, ett ljud för varje sida. Tanken är ju att vi ska "läsa" i den, hinns ju inte direkt varje dag...

Men jag har ett annat tips, som är helt oproffessionellt eftersom jag kommit på det själv men som jag tror kan vara en variant av övning, är att läsa mycket bokstavs-böcker med honom. Han kan ju alfabetet och intresserar sig uppenbarligen för bokstäver. Vi har ex boken "Majas alfabet", och så stannar vi på varje bokstav och pratar om den, och försöker komma på ord som börjar på den bokstaven, kompisar på dagis som börjar på den bokstaven etc. Det blir lätt så man över-artikulerar den bokstaven då, och det är ju bra!! Det är också en utmärkt åka-bil-lek när man nu ändå har ont om tid. Vi har lekt den mycket med vår 5-åring som tycker den är störtkul. 3-åringen har väl inte riktigt fattat poängen än, men hon är ju yngre. Alltså att man i bilen bestämmer en bokstav och sen ska man varannan gång komma på ord/namn på den bokstaven, om man blir tyst för länge så "förlorar" man.

• mathan

Hejsan!
    Det där med åka-bil-leken var ju en jättebra idé. Brukar själv ha en alfabetbok som han får träna på. Och när han kommer till en bokstav som han inte uttalar riktigt får han pröva några extra gånger. Problemet med mig är att jag är världens sämsta pedagog:)
    Typ säg bokstaven f 100 gånger så kan du sen:) Nu överdrev jag så klart.

Jättebra tips man får här. Jag tycker nog inte alls att ditt tips verkar vara oproffesionellt. Tvärtom:) Ska börja köra på dina tips direkt ikväll. Han intresserar sig ju för bokstäver, så han kommer nog att tycka allt är roligt. Tack så mycket.

Ha en trevlig helg
    Matte

• Twins 2

Hej! Så trevligt med fler femåringar som inte talar så bra. Vår 5åring har också jobbigt med uttal som R=ej Träd=kläd Bilar fram till för ett tag sen var det bijaj. Sen jobbade vi på med talet så nu är det mest tr och r och längre konstiga ord som nationalencyclopedin ) inte riktigt så men han har svårt att härma långa ord.
    Nu har han börjat härma våra tvillingtjejer som är två år deras språk så nu har han ju fallit tillbaka tre år GRRRRRRR.Vet inte vad man ska göra åt det, ska man ignorera och svara eller ska man säga va! jag förstår inte när du pratar så där. Eller?nån med tips. Det är jobbigt när man ängslar dig över att dom ska bli mobbade eller så. Man tycker ju inte att sånt ska finnas i ettan men det gör det säkert.

Vi fick hjälp på Dagis av en tal pedagog, hon kommer en gång i månaden och pratar med Sebbe sen "utbildar" hon personalen så dom tränar ju han med, men vi får väl se vad som händer på femårs kollen han fyller i feb.

• Tilia

Jag håller med Twins - "trevligt" med fler som oroar sig över dålig artikulation och sent tal. Min dotter Maja är drygt tre år, och pratar mycket, men med bara enstaka svenska ord. Hennes språkbruk är melodiöst och låter naturligt och bra, men då man lyssnar så hör man bara hemsnickrade små enstaviga ord.

Idag lärde hon sig räkna till fyra - ett, tå, tee, fiira. Superroligt, även för henne själv. Så provade vi med fem, bara under lekfulla former, och då säger hon "gag"?!? Va? Hon såg visserligen ut som om hon hörde hur tokigt det blev, men det är ändå ett symptom på riktigt usel artikulation.

På dagis har de introducerat tecken som stöd, men det intresserar hon sig inte för. Vi är verkligen oroliga, dels för att lillebror ska springa förbi, dels för att kompisarna ska tröttna och börja tråka henne.

• gråtruten

Hej!

En kompis lilla kille träffade en logoped för att g blev d: ex. dodis = godis.
    Logopeden sa att han skulle lägga ett finger på tungan och säga godis. Så blev det i hans fall, han sa Godis!
    I hans fall var det halsmandlarna som spökade och var stora. Det blev "för tjockt" och obehagligt med ljud som sägs långt bak i munnen: g och k. Så för bekvämligheten så lade han ljuden framme i munnen. Så de fick en remiss till öron-näsa-hals och fick ta bort halsmandlarna, och det fungerade.
    Så var det i deras fall

Svar på tråden 5-åring sen i talet