• Bei Bei

Hur lång tid är Ringorm smittsamt?

Min dotter klappade kor den 28:e december på morgonen. Jag såg inga tecken på ringorm hos någon ko, men hon klappade flera. Även jag klappade någon ko.
    På kvällen träffade vi dotterns kusiner en 17 månaders & en 4-åring.
    Igår ringde min bror (kusinernas pappa) och berättade att 17 månaders tjejen hade förmodligen fått ringorm. De ska till läkare idag och kolla om det är det.

Min dotter (Ronja) har inte fått ett enda utslag eller tecken på att hon har ringorm. Men om det är ringorm borde kusinen fått det från oss/genom korna väl?

Mina frågor är nu:

1. hur länge är det smittsamt?
    2. Kan dottern bära på smitta utan att själv bli drabbad?
    3. Hur länge borde man unvika andra barn för att vara "säker" på att inte smittas?

Tacksam för svar.

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Hur lång tid är Ringorm smittsamt?
  • Sofia Sde

Vet faktiskt inte. Min man har haft ringorm som vi behandlar nu men det är ingen annan i familjen som drabbats. Det blir ju som en röd upphöjd ring lite eksem liknande. Har inte hört att man skall undvika andra. Det smittar ju via kontakt och man bör ju kanske inte använda samma handdukar. Jag har ju delat lakan och handdukar samt hud kontakt med min man och han gick 6 månader innan han blev behandlad och jag har inte fått något, inte något av barnen heller. Vi vet inte heller varifrån han fått smittan. Ringorm är ju en svamp infektion.

• Pillanstjernberg

Det behöver ju inte vara från er som flickan fått Ringorm. Hon kan ju blivit smittad från annat håll /8om det nu är det hon har vill säga). Om korna haft ringorm borde du sett det. Dessutom finns det flera typer av Ringorm och alla smittar inte över till männinskan.
    Kika lite här om du får svar på dina frågor:
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3489
    Hoppas allt löser sig till det bästa

Lev här och nu...
  • Bei Bei

Tack för era svar.

Känns som om jag är "skyldig" att hon har det eftersom ringorm inte är speciellt vanligt & de har inte träffat några andra barn eller djur...
    Tydligen kan man få ärr för livet & det vill jag ju verkligen inte att hon ska få

Ingen som vet hur lång tid man är smittsam? Kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen?

♥ Ronja ♥
  • blonde redhead

Har inte din dotter haft ringorm så är det inte hon som smittat de andra. Ofta smittar inte ringorm från människa till människa.

• Sofia Sde

Ta kontakt med BVC eller VC ringormen måste ju behandlas med hjälp av svampmedel, maken fick pevaryl utskrivet.

• Bei Bei

blonde redhead: Är du helt säker på det? Vore skönt att få det klart för sig så man kan träffa andra barn & inte "isolera sig"

Vet att det inte så ofta smittar mellan människor, men brorsans flicka måste ju fått det från en människa, för hon har inte träffat några djur.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Även fast min dotter ännu inte har några tecken på ringorm?

Sofia Sde skrev 2007-01-02 09:57:05 följande:
    Ta kontakt med BVC eller VC ringormen måste ju behandlas med hjälp av svampmedel, maken fick pevaryl utskrivet.
    ♥ Ronja ♥
  • Pillanstjernberg

Ring sjukvårdsupplysningen och hör. Men jag håller med blonde redhead. Låter osannolikt att din dotter skulle föra över Ringorm när hon inte själv är smittad.
    Vi hade ringorm i vårt stall för drygt ett år sedan. Samtliga 7 hästar var smittade liksom en utav tjejerna. Vi övriga 7 hästägare som tog hand om hästarna blev inte smittade och inte heller någon annan i tjejens (som hade ringorm) familj blev smitta.

Lev här och nu...
  • maline84

Hur behandlar man ringorm?

• Bei Bei

Det är ju en svampinfektion så jag antar att man smörjer med salva, det gör man iallafall på hästar när de har ringorm, samt isolerar djuren från varandra.

maline84 skrev 2007-01-02 10:04:42 följande:
    Hur behandlar man ringorm?
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Tack Ska ringa dem när Ronja sover middag, nu ska vi ut & leka på gården.

Pillanstjernberg skrev 2007-01-02 10:02:39 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen och hör. Men jag håller med blonde redhead. Låter osannolikt att din dotter skulle föra över Ringorm när hon inte själv är smittad.Vi hade ringorm i vårt stall för drygt ett år sedan. Samtliga 7 hästar var smittade liksom en utav tjejerna. Vi övriga 7 hästägare som tog hand om hästarna blev inte smittade och inte heller någon annan i tjejens (som hade ringorm) familj blev smitta.Lev här och nu...
    ♥ Ronja ♥
  • Vårblomma

Bei bei: Så här står det i vår läkarbok:

"Ringorm orsakas av en svampinfektion som drabbar huden och ger kliande, röda, ringformade fläckar. Det finns ett flertal former av sjukdomen, inklusive ringorm i hårbottnen och ringorm på kroppen och ringorm i ljumsken.
    Ringorm i hårbottnen är vanligare i barndomen. Tillståndet kan spridas från en person till en annan. Man kan också få det av katter eller hundar. Ringorm i ljumsken drabbar framförallt män, i synnerhet om man också har någon annan svampinfektion som fotsvamp. Alla varianter av ringorm är vanligare bland personer med nedsatt immunförsvar till följd av sjukdomar som diabetes eller aids.

Vilka är symtomen?
    Symtom som uppkommer successivt under dagar eller veckor:
    * inledningsvis syns en liten, rund, fjällande, kliande fläck
    * efter 1-2 veckor uppkommer fler fläckar
    * varje fläck växer sig större och bildar fjällande, röda ringar runt ett centralt område med normal hud

Vid ringorm i hårbottnen kan håret brytas av strax ovanför hudytan, vilket kan ge oregelbundna fläckar med stubb. Vid ringorm i ljumskarna kan utslaget ibland sprida sig vidare och påverka huden på insidan av låren och skinkorna.

Lämpliga åtgärder:
    Läkaren känner förmodligen igen ringorm men kan bekräfta diagnosen genom att ta ett skrapprov från huden. Den avlägsnade huden undersöks i mikroskop för att påvisa växt av svamp.
    Lokala medel mot svamp kan köpas receptfritt på apoteket. Om ringormen påverkar hårbotten eller är allmänt spritt kan man få tabletter med läkemedel mot svamp under flera veckor för att infektionen skall bli helt botad. Om man har ringorm i ljumskarna kan det hjälpa att regelbundet hålla området torrt och rent."

Det där du skrev om bestående men efter ringorm antar jag att det är ärr som du menar. Man kan säkert få ärr om man kliar mycket på utslagen. Men annars tror jag inte att man kan få någon bestående men av det. Det står iallafall inget i boken om att någon bestående skada kan uppkomma.

Svar på tråden Hur lång tid är Ringorm smittsamt?