• Visma

Hund med blåsljud

Vet att det är helt fel ställe att lägga denna tråd men så fort jag klickar på husdjurslänken så loggas jag ut....

Har funderat på att köpa en kompis till min vovve o har nu fått nys om en blandrasvalp.... dock ett problem... han har ett litet blåsljud på hjärtat.... Ägaren säger att han inte påverkas av det alls men känner mig ändå orolig... Han är nu ungefär 13 veckor....

Hur skulle ni göra*? Skulle ni våga chansa?

• Svar på tråden Hund med blåsljud
  • Razzla

Jag skulle nog först kontakt en veterinär och rådfråga dom. Frågan är ju tex hur försäkringsbolag ställer sig till de och de kan ju bli rätt dyrt om han blir sämre och försäkringen inte tar de.

Annars kan jag bara säga att jag haft en katt som i 6 år levde med blåsljud i hjärtat men tillslut började han få mycket vätska i lungorna och även problem med luftrören och då valde jag att avliva honom nästan 11 år gammal.

• giz den allsmäktige

ring till en vetrinär och fråga, allt beror på hundens övriga hälsa.
    det som kan påverka hunden är att den inte klarar så mycket fysisk ansträngning villket gör att den fysiska träningen/aktiviteten måste vara betydligt mer för att väga upp.

praktiskt sett så kan det bli krångligt och dyrt att försäkra hunden.

men i det stora hela så nä en hund med blås ljud kan leva i 15 år utan problem, kan oxå tvär dö inom ett år men det kan ju alla.

men som sagt, ring vetrinär och få ett riktigt utlåtande.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Visma

Oki... jo jag har tänkt på det där med försäkringsbolag... Ska nog ta o ringa runt o höra efter idag... De vill säkert ha kontakt med veterinären oxå... för att kolla hur läget är... Kanske bäst att glömma den lilla valpen.... usch...

• Jan H

Nej chansa inte! Om detta är känt så kan du troligtvis inte försäkra din hund. Tillägg kan göras så det inte omfattar kända fel. Ett blåsljud behöver inte ställa till problem men om det gör det så blir det dyrt. Och att avliva en hund är kanske inte det roligaste att göra när man fäst sig

• giz den allsmäktige

dhaaaaaaaaaaaaaa psykisk träning/aktivitet ska det stå *blr galen på mej själv*

• Visma

Jo jag har funderat över det hela helgen.... o visst han kan leva tills han är 14 utan att det märks... Är inte lätt det här... Han är ju sååå söt....

• giz den allsmäktige

*harkel* jo ack så söt men det är inte söthet som ska komma på första plats
    är rasen det du fixar/hanterar?
    är psyket det du förväntar dej av hunden?
    hur är den fysiska hälsan? (blåsljudet ev fler fel?)

sen väljer man söthet osv

ja jag vet att jag e dryg.....

• Visma

Giz:

Nej, självklart hanterar jag inte rasen, utan tänkte skaffa en hund som terroriserar alla i sin omgivning.. Hugger små barn o bajsar i soffor, drar i kopplet så alla ramlar omkull... Hunden har bara tre ben, är något döv på ena örat och heldöv på det andra... Synen verkar det oxå vara nåt fel på då han konstant springer in i saker....

Men han är ju sååå söt...

• giz den allsmäktige
    Visma skrev 2007-01-02 10:45:54 följande:
    Giz:Nej, självklart hanterar jag inte rasen, utan tänkte skaffa en hund som terroriserar alla i sin omgivning.. Hugger små barn o bajsar i soffor, drar i kopplet så alla ramlar omkull... Hunden har bara tre ben, är något döv på ena örat och heldöv på det andra... Synen verkar det oxå vara nåt fel på då han konstant springer in i saker.... Men han är ju sååå söt...
    låter perfekt
  • Visma

Är för övrigt en blandras, nästan exakt samma blandning som min förra hund... o hon kunde inte vara bättre blandning....

• Visma

Man kan tydligen försäkra hunden iallafall... med reservation för hjärtfelet.... Pratade med uppfödaren nyss o vi ska nog åka o kika på lillen i eftermiddag... skit dumt... men är ju sååå nyfiken...

• AnneSophie
    Flyttar tråden!

/Moderator
    detached parent - evolution in progress
  • ALJO

Att hundar har blåsljud på hjärtat när dom är unghundar är inte ovanligt alls, och växer oftast bort. Min hade det när han var unghund, men jag har aldrig märkt att det skulle påverkat honom och har inte funderat på det på 6 år.

• Hallonsaft

Det kan växa bort, men det kan lika gärna bli stora problem för hunden. En 13 veckors valp anstränger sig inte på samma sätt som en unghund gör. Att han inte påverkas idag betyder inte att han kommer få problem när han blir äldre och livligare.

Skulle aldrig köpa hund med ett känt blåsljud. Varför börja med problem?

Och om Du tycker han är söt nu, vad kommer Du inte tycka om honom när Du haft honom i kanske 1 år. När Du fäst Dig vid honom ordentligt och så visar det sig att han aldrig kommer klara av att leva. Hur känns det inte då? Vågar Du chansa?

Skulle som sagt inte köpa denna hund? Köpa förresten, han ska i så fall vara gratis.

• Hallonsaft

Tillägg: Såg även att Du har en till hund, vilket kanske kommer innebära en hel del lek. Är Du beredd på att valpen inte kommer att orka detta och inte själv är medveten om det? Att Du kanske kommer att få hålla isär dessa hundar för att de inte ska leka för vilt.

Och en till sak. Bara för att han är samma blandning som Du en gång haft, så är han långt ifrån samma hund. Du vet inte om han brås på den ena eller andra rasen.

• Visma

För sent alla.... Vi följde våra hjärtan o tog hem hunden igår... På prov en vecka för att se om han orkar med vårt tempo... Nästa vecka ska han på återbesök till veterinären för att kolla upp om blåsljudet försvunnit eller finns kvar.... Det finns som sagt många hundar som levt med blåsljud hela livet utan att påverkas av det o det är ju inget som säger att det kommer vara så i det här fallet, o inget som säger att det kommer vara så...

Men ibland måste man chansa lite för att vinna.... O just nu känns det iallafall kanon... trots att det inte blev så mycket sömn i natt då lille valpen saknade sin mamma.... Ni får hålla tummarna för oss nästa vecka då det är återkoll...

• Visma

Tack för trådflytten förresten...

Kunde inte skriva på rätt ställe då jag blev utloggad därifrån hela tiden...

Svar på tråden Hund med blåsljud