kortison + graviditet - går det?
Har besvär med knäna och behöver förmodligen få en kortisonspruta. Är tidigt gravid och undrar om fostret kan ta skada av en kortisonspruta i knät(slemsäcken)?
Har besvär med knäna och behöver förmodligen få en kortisonspruta. Är tidigt gravid och undrar om fostret kan ta skada av en kortisonspruta i knät(slemsäcken)?
Jag fick kortison i höften när jag var i v 24, dock efter mkt nogrann genomgång med läkaren. Senare ville de inte ge (hade behövt fler ggr men det fick jag alltså inte)
Jag vet inte vilken vecka jag var i, men det var i början på mars, sonen är född i slutet av maj. Jag fick 3 kortison sprutor i ryggraden, pga artrit samt foglossning. Hade sprutorna inte hjälpt så hade jag fått tabletter. Det är inte ofarligt, men du går ju till en läkare som gör injektionen och som övervakar situationen.
Min bebis riskerade att födas för tidigt så jag fick kortison för att h*ns lungor skulle utvecklas i förtid! Så barnet påverkas av kortison - men din läkare borde väl veta om det skulle fungera eller inte för dej! Annars ring o prata med förlossningen...de har säkert koll!
Jag har hört att man ska undvika kombinationen kortison och graviditet!
Dock finns det väl mer eller mindre farliga kortisonpreparat. Du måste dock säga till din läkare att du är gravid! Och hör med läkaren/BM vad de säger om det - finns det nåt alternativ så att du kan vänta med sprutan tills efter förlossningen?
Just det där med att barnets lungor påverkas var anledningen till att jag inte fick sent i min graviditet. Men tidigt ska det inte vara så mkt risk.
Är inte så långt gånget än och har inte behövt ta någon cortisonspruta, men har pratat med min reumatologläkare och mvc-sköterska om detta. Behöver jag sprutor så får jag det. Jag har Ra.
Det är just cortison och panodil jag får lov att ta nu under graviditeten, vid behov.
Precis som blackangel skriver så är just kortison ett av de få preparat som är helt ok att ta under graviditeten vid en reumatisk sjukdom. Jag har heller aldrig hört att injektioner i lederna skulle vara något problem, men tyvärr har de ingen verkan på mig
Däremot kan det vara bra att kontakta spec. mödravården om man behandlas regelbundet med kortison så de håller lite extra uppsikt över graviditeten. Jag ska tex göra minst 2 extra UL för att kontrollera tillväxten.
Lycka till !